Home Hooggevoeligheid Tips om heerlijk te slapen als je hooggevoelig bent

Tips om heerlijk te slapen als je hooggevoelig bent

Door Jolanda Hoogkamer
hsp en slapen

Veel hoogsensitieve mensen slapen slecht. Soms slaap je heel licht omdat je voelsprieten ook ‘s nachts uitstaan en je allerlei dingen oppikt. En soms word je in de loop van de nacht wakker en duurt het heel er lang voordat weer in slaap valt. In dit artikel lees je tips om heerlijk te slapen als je hooggevoelig bent.

Waarom kan slapen lastig zijn als je HSP bent?

Als HSP ben je extra gevoelig voor indrukken en krijg je de hele dag door veel meer informatie binnen uit je omgeving en verwerk je alles op een intenser niveau. Ook ben je je veel meer bewust van je gedachten en gevoelens en je ervaart deze sterker dan iemand die niet hooggevoelig is.

En als dit de hele dag door gaat, zonder dat jij jezelf weer oplaadt dan raak je overprikkeld. Je krijgt dan simpelweg veel meer binnen dan je kan verwerken. Het effect hiervan is dat je onrust ervaart in je lichaam, maar ook in je gedachten en gevoelens. Dit kan een oorzaak zijn dat het lastig voor je is om in slaap te vallen maar ook dat je gedurende de nacht wakker wordt.

Dromen en nachtmerries als je hooggevoelig bent

Ook kun je je ’s nachts gaan dromen, omdat je in je slaap allerlei dingen van de dag verwerkt. Of je bent onbewust op spiritueel niveau heel erg druk bezig. Heb jij last van dromen en nachtmerries? Lees dan eens het artikel wat ik eerder schreef voor Inspirerend Leven. Dit gaat over de verschillende soorten dromen en nachtmerries en hoe je wel uitgerust wakker kan worden.

5 tips om je gevoeligheid te gebruiken om lekker te slapen

Je hooggevoeligheid kun je ook juist gebruiken om lekker te slapen. Door je hoogsensitiviteit reageer je heftiger op prikkels, wat we vaak als nadeel zien. Je waarnemingsvermogen is groter en zo kan je natuurlijke en spirituele ondersteuning je helpen om heerlijk te slapen en uitgerust wakker te worden. Ik deel graag 5 tips met je:

1. Meditatie

Mediteren helpt je om te ontspannen en alle indrukken van de dag te verwerken. Je zet jezelf even op pauze waardoor je weer bijkomt. Als je hooggevoelig bent is het zo belangrijk om veel te mediteren. Het voorkomt dat je overprikkeld raakt en het versterkt en beschermt je. Door meditatie dalen je stresshormonen en je gelukshormonen en melatonine nemen toe. En melatonine is het stofje in je lichaam dat zorgt voor je bioritme en je helpt om makkelijker in een diepe slaap te vallen. Hier kun je gratis een geleide slaapmeditatie beluisteren voor een diepe en helende nachtrust. 

2. Etherische olie

Etherische olie heeft een helende werking op ons. De geuren lavendel en ylang ylang geven een ontspannend en zinnenprikkelend effect. Je kunt natuurlijk ook zelf verschillende oliën uitproberen om te ervaren welk effect het op jou heeft. Gebruik een natuurlijke olie zonder chemische toevoegingen. Alles is energie en de olie verandert de energie van de ruimte en jouw aura. En verander je energie en jouw gevoel verandert.

Het gebruiken van etherische olie is eenvoudig. Je kunt de olie op een watje of zakdoekje druppelen en naast je bed of kussen leggen. Wat ook goed werkt, is een plantenspuit die je hele fijn kan laten vernevelen. Voeg een paar druppels olie toe aan het water en spray dit in de hoeken van de kamer. Ook zijn er verdampers te koop waarmee je voordat je gaat slapen de energie in de ruimte kunt zuiveren met de etherische olie.

3. Kruiden

Eeuwenlang worden planten en kruiden gebruikt om ons te ondersteunen of te genezen. Wij zijn vaak het contact met de natuurlijke en helende werking van voeding, planten en kruiden een beetje kwijtgeraakt. Maar tegenwoordig kun je allerlei soorten kruidenthee kopen die je helpen bij een goede nachtrust. De kruiden kamille, hop en valeriaan werken heel rustgevend, maar ook mengelingen van andere kruiden zijn mogelijk. Veel theemerken hebben wel een thee in het assortiment die je kunt testen voor het slapen gaan.

4. Edelstenen

Ook edelstenen hebben een invloed op jouw energie en de energie van de ruimte. Rozenkwarts is een hele zachtroze edelsteen en staat bekend als de steen van zachtheid en liefde. Rozenkwarts heeft een ontspannende werking en zorgt voor een rustige slaap en vermindert angstige dromen. Je kunt de rozenkwarts op je nachtkastje leggen, onder of naast je kussen.

5. Vertrouwen op je vermogen om diep te slapen

Als je al lange tijd onrustig slaapt dan kan je slaapritme flink in de war zijn. Blijf vertrouwen op je lichaam en je vermogen te veranderen. Je lichaam wil ook niets liever dan dat jij goed slaapt, waardoor ook je herstellend vermogen flink toeneemt. Dus werkt een geleide meditatie, kruidenthee of een etherische olie niet direct? Geef het niet te snel op, je lichaam heeft tijd nodig om weer een gezond bioritme te krijgen.

 

Boekentip Inspirerend Leven:  Hoogsensitiviteit als kracht 

Hoogsensitiviteit als krachtWil jij ook van hoogsensitiviteit je kracht leren maken? Carolina Bont geeft in dit inspirerende boek helder weer hoe je je hooggevoeligheid positief kunt inzetten. Bestel jouw exemplaar voor maar €15,- via onze betrouwbare webshop Boekenwereld.com.

 

7 comments

Avatar
Zonnestraal 9 september 2018 - 09:59

Helaas ook in dit artikel geen aandacht voor een grote slaapverstoorder: Straling!
Wifi pulseert 10x oer seconde. Je kunt het vergelijken met naar bed gaan en je laat het licht in de slaapkamer aan. Zet de router ‘s nachts uit!
Ook de straling van mobiele telefoons werken op allerlei biologische processen in lichaam. Vermijd gebruik van je smartphone in de slaapkamer.
http://www.eerlijkoverstraling.nl

Reply
Avatar
Jolanda 5 oktober 2018 - 11:55

Hoi Zonnestraal, dankjewel voor je reactie op mijn artikel. Het aspect slapen en hooggevoeligheid kent nog veel meer oorzaken en tips dan gegeven in dit artikel. Dat is een beetje de beperking van een artikel tov een boek. Fijn dat je je inzet om bewustzijn over straling aandacht te geven. Keep it up! Ik wens je een mooie dag, lieve groet, Jolanda

Reply
Avatar
Rebecky 2 september 2019 - 06:59

Ik heb in mijn slaapkamer keuze uit 20 verschillende wifi netwerken. Ik heb hierdoor het idee dat het uitzetten van mijjneigen router weinig zode aan de dijk zal zetten..
Het is voor mij ook niet mogelijk om ergens anders mijn slaapkamer te maken. Ben ik mooi klaar mee dus?

Reply
Avatar
Jolanda Hoogkamer 2 september 2019 - 13:00

Vervelend Rebecky, maar wel herkenbaar voor de meeste mensen die in een dorp, of stad wonen. We hebben ook nog het 3G en 4g netwerk. Natuurlijk helpt het wel iets als jij je eigen router uitzet, maar ideaal is het niet.

Reply
Avatar
Natasja 7 mei 2019 - 11:53

Wat ik zorgelijk vind is dat er wat betreft etherische oliën en kruiden niet verwezen wordt dat mensen zich moeten informeren over (mogelijke) bijwerkingen en conta indicaties alvorens te gaan gebruiken.

Als je advies geeft over gebruik van bepaalde producten waarvan er vele zijn met een (mogelijke) bijwerking en/of contra indicatie is dit in mijn ogen risicovol

Reply
Avatar
Adrie 26 november 2019 - 23:19

Dank voor deze info…
Geen mens is gelijk, dus…. ook tips kunnen de ene wel helpen, en de ander niet. Tja, uitproberen dus.
Via Inspirerend Leven krijg ik meer inzicht over de invloeden van de Kosmos, en dat ‘verklaart’ soms de hinder die ik voel.
Ooit zal ik dit allemaal begrijpen.

Reply
Avatar
Jolanda Hoogkamer 28 november 2019 - 17:12

Goed om te lezen Adrie dat je via Inspirerend Leven meer inzicht ervaart in wat je soms voelt en ervaart. En inderdaad: iedereenis uniek. Het gaat om het ontdekken van je eigen gebruiksaanwijzing. Ik wens je een mooie dag! Jolanda Hoogkamer

Reply

Leave a Comment