Home Hooggevoeligheid Hooggevoeligheid: tips om helder te dromen en uitgerust wakker te worden

Hooggevoeligheid: tips om helder te dromen en uitgerust wakker te worden

Door Jolanda Hoogkamer
dromen

Als je hooggevoelig bent dan heb je een intense belevingswereld en een gevoeliger zenuwstelsel dan mensen die niet hooggevoelig zijn. Dit merk je overdag bewust, maar als je gaat slapen gaat dit gewoon door. Hooggevoelige mensen dromen meer dan mensen die niet hooggevoelig zijn. Soms zijn dromen fijn en word je blij wakker, maar je kunt ook echt last hebben van al die dromen. Je energieniveau daalt en je wordt heel moe wakker omdat je ‘s nachts ‘zo druk’ bent. Misschien denk je dat die dromen je overkomen, maar niets is minder waar! In dit artikel lees je wat jij kunt doen om je dromen te beïnvloeden.

De verschillende soorten dromen

Als kind droomde ik al veel ‘s nachts. Of onbewust klom ik uit bed en ging aan de wandel. Soms werd ik ineens ergens in het huis wakker en dacht ik: wat ben ik aan het doen. Nog steeds droom ik veel in allerlei variaties, van angstige dromen tot helderziende dromen, van dromen met een betekenis tot dromen waarin ik dingen beleef die die dag gebeurd zijn, of zelfs dromen over mensen die zijn overleden.

Soms is het net alsof je in een film bent gestapt terwijl je slaapt.

Dromen zijn spontane activiteiten van onze hersenen. Je ziet beelden, je hoort geluiden, je krijgt ideeën en je denkt en ervaart allerlei sensaties. Alsof je in een film bent gestapt terwijl je slaapt. ‘s Nachts is het rationele deel van je hersenen uitgeschakeld. Maar het emotionele, intuïtieve en spirituele deel van jou is heel actief en als je slaapt. Dit heeft tijdens je slaap direct effect op je lichaam, je lichaam reageert op wat je droomt.

Dromen kunnen je heel erg beïnvloeden

De impact van dromen verschilt per type droom dat je hebt en welke emoties je ervaart door je droom. Heb je nou echt last van nare dromen, nachtmerries of wordt je ‘s ochtends erg moe wakker? Dan kun je hier wel wat aan doen. Door het vergroten van je bewustzijn of aanpassingen in je energie te doen, kun je jezelf beschermen. Zo kun jij je dromen bewust in gaan zetten, zodat ze voor je werken en je ondersteunen.

De verschillende soorten dromen:

1. Dromen waarin je de dag verwerkt

Je hebt dromen waarin je flarden van de dag herbeleeft. In de nacht verwerk je indrukken van de dag. Dit gebeurt vaak als je erg druk bent geweest of veel prikkels hebt ervaren. Als je hooggevoelig bent dan is de kans op overprikkeling groter en hiermee heb je ook meer kans dat je in de nacht druk aan het verwerken bent.

2. Intuïtieve dromen

Hooggevoelige mensen hebben een sterk ontwikkelde intuïtie, en juist in de nacht kan je intuïtie je heldere signalen geven. Omdat je rationele deel is uitgeschakeld, sta je ook meer open voor je intuïtie. Je kan dit bewust trainen door jezelf vragen te stellen voordat je gaat slapen en als je wakker wordt je droom op te schrijven.

3. Voorspellende dromen

Het kan ook zijn dat je in de nacht iets droomt wat later ook echt gebeurt, een zogenaamde voorspellende droom. Of andersom: overdag gebeurt er iets en heel sterk voel je dat je dit al hebt meegemaakt, het zogenaamde déjà vu gevoel. Ook dit kan komen door de sterke intuïtie die hoort bij hoogsensitief zijn.

Maar het kan ook zijn dat je in je droom je eigen angsten projecteert. Wees daarom gezond kritisch over je dromen. Start met het opschrijven van je dromen, dan ga je herkennen wanneer je iets helder doorkrijgt of wanneer je beeld wordt beïnvloed door je eigen angsten.

4. Nachtmerries of angstdromen

Onverwerkte emoties zoals angst, verdriet, woede of traumatische gebeurtenissen kunnen de oorzaak zijn van nachtmerries en angstdromen. Overdag kun je die emoties misschien bewust wegstoppen, maar in de nacht komen ze toch tevoorschijn. Als je hooggevoelig bent dan ervaar je emoties intenser en heftiger dan iemand die niet hooggevoelig is, dus ben je ook gevoeliger voor nare dromen.

Het is belangrijk om je emoties niet weg te stoppen, maar jezelf de ruimte te geven om verdriet, boosheid of angst ook te echt voelen. Probeer erover te praten of kies voor professionele hulp om trauma’s of emoties te verwerken bij een therapeut of coach die veel ervaring heeft met hoogsensitieve mensen.

In je droom kun je boodschappen van overledenen ontvangen

5. Dromen over overleden personen

Hooggevoelige mensen dromen nogal eens over overleden geliefden, familieleden of mensen die veel voor ze betekend hebben. Als je rationele deel uitgeschakeld is in je slaap dan is het voor overledenen makkelijker om contact met je te maken.

Door je hooggevoeligheid kun je echt wijd open staan voor allerlei energieën. Die openheid kan erg fijn zijn om soms contact te hebben met iemand om wie je geeft. Maar het kan ook gevaarlijk zijn, omdat je ook open kan staan voor allerlei andere energieën, die een negatief effect op je kunnen hebben.

Als dit een bekend fenomeen is dan is het belangrijk om jezelf en je energie te leren beschermen.

Hoe je grip kunt krijgen op je dromen en uitgerust wakker kunt worden

Om grip te krijgen op alle soorten dromen is het belangrijk om te leren omgaan met prikkels, minder overprikkeld naar bed te gaan en jezelf te beschermen met je energie. Zorg ervoor dat je tenminste 2 uur voor bedtijd al minder prikkels opneemt. Ga niet ‘s avonds nog werken, heftige tv-programma’s kijken of ingewikkelde gesprekken aan. Zorg voor een rustige omgeving, met zachter licht en bereid je echt voor op de nacht.

Door meditatie en aanpassingen in je energie zorg je ervoor dat de spanning en overprikkeling daalt. Je kunt jezelf hierdoor beschermen en versterken. Op Inspirerend Leven vind je een uitgebreid artikel met een oefening waardoor je prikkels beter kunt verwerken en jezelf kunt beschermen. 

Wil je meer weten over mediteren, je intuïtie ontwikkelen of jezelf versterken en beschermen met je energie? Om meer energie te krijgen en minder druk te zijn als je slaapt? Bekijk hier de gratis meditaties op de website van Jolanda Hoogkamer.

Boekentip Inspirerend leven: Lucide nachten

Charlie Morley tips, technieken, voorbeelden en ervaringen om ‘lucide’ te worden in je dromen. Hij heeft ook een hele bijzondere kijk op angst en nachtmerries: zij zijn een enorme kans tot zelfontplooiing. Benieuwd geworden naar het boek?

Bestel jouw exemplaar voor € 20,00 met gratis verzending bij onze webshop Boekenwereld.com.

 

 

Lees ook deze artikelen:

 

Leave a Comment