Home Bewustzijn Lucide dromen: de eerste stap naar ontwaken in je dromen

Lucide dromen: de eerste stap naar ontwaken in je dromen

Door redacteur

Als je iemand bent die belangstelling heeft voor psychologie, mindfulness, aandachtstraining, imaginatie en de kracht en invloed van het onbewuste, zul je dol zijn op lucide dromen. Het geeft je namelijk bewuste toegang tot de diepste diepten van je innerlijke wereld, en de mogelijkheid om je dromen naar believen richting te geven. Maar wat is lucide dromen eigenlijk?

Wat is lucide dromen?

Het is de kunst van het bewust dromen. Een lucide droom is een droom waarin je denkt: Aha, ik droom! terwijl je nog slaapt. Zodra je binnen een droom tot bewustzijn komt kan er interactie ontstaan, je kunt de droom richting geven en gaan dansen met je onbewuste.

Waarom zou je lucide willen dromen?

Door lucide te dromen word je bewust binnen je onbewuste, en dat opent de mogelijkheid tot rechtstreekse communicatie met je eigen goddelijke potentieel, waardoor je gaat zien hoe onbegrensd je eigenlijk bent. Helderheid in je dromen leidt tot helderheid in je leven. Je kunt leren ontwaken – in de zin van: tot bewustzijn komen – in je dagelijks leven, zoals je ook kunt ontwaken in je dromen. Wanneer je slechts een paar ogenblikken van je nachtelijke black-out tot helder gewaar-zijn kunt komen, is dat al zó’n geweldige conditionering dat het tot een opmerkelijke verheldering van je kijk op de dingen kan leiden als je wakker bent. Plotseling merk je dat je helder ofwel lucide bent in situaties waarin je meestal wat slaapwandelend rondliep.

Je gaat oog krijgen voor je negatieve projecties, je twijfels en je illusoire beperkingen. Je gaat je bestemming ‘tot leven dromen’ en je volledige potentieel gebruiken, gewoon doordat je durft te dromen.

Hoe werkt lucide dromen?

In een lucide droom word je niet wakker – je bent in feite nog diep in slaap – maar is een deel van je hersenen opnieuw geactiveerd (de rechter dorsolaterale prefrontale cortex om precies te zijn, voor wie zich dat afvraagt), waardoor je je droomtoestand bewust kunt ervaren en erop kunt reflecteren. Wanneer je tijdens het dromen eenmaal weet dat je aan het dromen bent, krijg je toegang tot de krachtigste virtuele werkelijkheidsgenerator die er maar bestaat: de menselijke geest.

Je krijgt er een totaal andere verstandhouding door met het derde deel van je leven dat je in bed doorbrengt. Plotseling is slapen geen ‘verspilde tijd’ meer, zoals sommige mensen dat zien, maar een mogelijkheid tot spirituele groei, een laboratorium voor zelfonderzoek waardoor je ook in je gewone dagelijks leven een stuk helderder kunt worden. Zodra je enig besef krijgt van wat er zich binnen je onbewuste afspeelt, ga je inzien dat je onbeperkt bent, grenzeloos en zó creatief dat het je wildste fantasieën te boven gaat.

De sluimertoestand: de eerste fase van de slaap

Een van de meest toegankelijke delen van de reis naar de echte slaap is de sluimertoestand: de overgangsfase tussen waken en slapen. Het is de tussenfase die vaak wordt gekenmerkt door hypnagogische beelden: de visuele of soms conceptuele voorstellingen die je ervaart terwijl de slaap zijn intrede doet. Deze hypnagogische hallucinaties bestaan uit herinneringen aan de dag, mentale preoccupaties en innerlijke beelden. Voor de meeste mensen geldt dat de sluimertoestand net zo’n ongrijpbaar gewriemel is als palingen in een ton, maar als je er vriendschap mee sluit kun je hem gebruiken om contact te maken met een diepe bron van creativiteit.

Elke keer dat je in slaap valt ga je door de sluimertoestand, en dat houdt in dat je dagelijks de kans krijgt om die bewust te gebruiken. Het woord ‘hypnagogisch’ geeft al aan dat de sluimertoestand overeenkomsten vertoont met de hypnotische trancetoestand, en mijn hypnose-leraar, de overleden Mervyn Minall-Jones zei ooit tegen me, met zijn vette Australische accent: ‘Charlie, mate, je bent twee keer per dag onder hypnose: als je in slaap valt door de hypnagogische (sluimer-) toestand en als je wakker wordt door de hypnopompische toestand.’

Bij het intreden van de sluimertoestand kan er sprake zijn van plotselinge ‘spiertrekkingen’ of spasmen. Sommige onderzoekers zijn van mening dat dit een evolutionaire terugval is naar de tijd dat we in bomen sliepen: de spiertrekking helpt je om je bewust te blijven van de ruimte waarin je slaapt, zodat je niet uit de boom valt.

De meeste mensen raken gewoon van de wereld en ‘vallen’ in slaap, maar als je het gebied van de sluimertoestand echt wilt leren kennen, kun je beter wegdrijven in plaats van vallen. De sluimertoestand heeft een enorm potentieel, maar hoe kun je daar meer tijd in doorbrengen dan de ongeveer 10 minuten die het meestal duurt om in slaap te vallen? Je kunt leren om daar simpelweg wat rond te hangen.

Vijf stappen naar een verblijf in de sluimertoestand

Het doel van deze oefening is dat je met aandacht in de sluimertoestand kunt blijven zonder de verderop gelegen slaaptoestand te betreden. Dit is eerder een oefening uit de benadering die wij de Mindfulness of Dream and Sleep-benadering noemen (aandacht voor de droom en de slaap), en dus niet lucide dromen, maar mijn advies luidt als volgt: zorg dat je je sluimertoestand goed leert kennen, want het is de ingang naar de droom. De beste manier om je kennis van de sluimertoestand te vergroten is dat je die overdag ingaat. En dat doe je als volgt:1. Zoek op een moment dat je slaperig maar niet al te moe bent een plek waar je kunt liggen. Boven op je bed is prima, maar erin niet. Je wilt namelijk niet in slaap vallen, weet je nog.

2. Zet een timer op 20 minuten (voor het geval je toch in slaap valt), ga dan simpelweg op je rug liggen met een kussen onder je hoofd en doe je ogen dicht.

3. In de middaguren zullen de meeste mensen binnen 5 tot 15 minuten in de sluimertoestand komen. Als je daar eenmaal bent, probeer daar dan ongeveer 10 minuten te blijven als dat kan. Rust gewoon in die toestand, kijk naar de beelden en wees je bewust van de golven van doezeligheid die erdoorheen spoelen. Als je je bewust blijft van je ademhaling en de gevoelens in je lichaam helpt dat om te voorkomen dat je in slaap valt.

4. Na 20 minuten gaat je timer af, kom dan terug naar volledig en alert bewustzijn.

5. Een alternatief is dat je gewoon een halfuur eerder naar bed gaat en jezelf de ruimte geeft om opzettelijk langzamer in slaap te vallen dan gewoonlijk. Zoek uit wat voor jou goed werkt en geniet ervan.

Boekentip: Wil jij leren hoe je lucide kunt dromen? 

Dit is de eerste stap naar het ontwaken in je droom. Wil jij leren hoe je lucide kunt dromen? Ga aan de slag met Lucide nachten van Charlie Morley. Het is een praktisch en enthousiasmerend boek dat laat zien hoe je je leven kunnen verrijken met het oefenen van bewust dromen. Met tips en technieken, voorbeelden en ervaringen om ‘lucide’ te worden in je dromen.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

Leave a Comment