Home Bewustzijn In contact komen met je gevoel – 3 tips

In contact komen met je gevoel – 3 tips

Door Sabrina Soebhan
je gevoel

‘Doe wat goed voelt.’
‘Volg je hart.’
‘Het antwoord zit in jezelf.’

We kennen ze allemaal wel, van die dooddoeners die gesprekspartners je voor de voeten gooien wanneer je kampt met een dilemma. Allemaal leuk, aardig en ongetwijfeld ook goed bedoeld, maar hoe weet je nou wat goed voelt, of wat je hart je ingeeft en hoe maak je onderscheid tussen de stemmen van je hoofd en je hart? Als je dat allemaal al wist, dan was er  geen dilemma geweest.

Kortom, vanuit je dilemma kom je tot een nieuwe vraag: hoe maak je contact met jezelf? Helaas is daar geen eenduidig antwoord op. Contact maken met jezelf zit vooral in de eenvoud, maar is daarmee niet perse eenvoudig. Onderstaande drie tips kunnen je helpen om dichterbij jezelf te komen.

3 tips om in contact komen met je gevoel

1. Mediteer met regelmaat

Je hoofd en hart zitten niet altijd op dezelfde lijn en onderscheid maken tussen gedachten en gevoelens kan heel lastig zijn. Gedachten kunnen dominant aanwezig zijn en daardoor je gevoel overschreeuwen. Tijdens een meditatie breng je al je gedachten tot rust. Op het moment dat je meer rust hebt in je hoofd, is het makkelijker om in contact te komen met je gevoel. Er zijn online veel meditaties te vinden die je daarnaast ook heel bewust helpen om in contact te komen met je gevoelens.

2. Maak contact met je lichaam

Door bewust contact te maken met je lichaam, kun je de subtiele signalen van je lichaam makkelijker oppikken. Ongemerkt reageer je fysiek op al je emoties. Neem in een prettige situatie eens de tijd om je bewust te worden van alle fysieke sensaties. Je onderwerpt jezelf als het ware aan een bodyscan, waarin je al je lichaamsdelen ‘scant’. Ditzelfde doe je in een onprettige situatie. Met deze oefening krijg je inzicht in de signalen van je lichaam, je komt meer in contact met jezelf. Daarnaast kun je yoga of tai chi beoefenen, om je nog bewuster te worden van de mogelijkheden van je lichaam en je grenzen.

3. Durf te voelen

Willen voelen en daadwerkelijk voelen zijn twee verschillende dingen. Vaak willen we ons bewust worden van ons gevoel, maar willen we het gevoel niet daadwerkelijk ervaren. Voelen we ons vervelend, dan zijn we geneigd om afleiding te zoeken. Hierdoor ontstaat een onstuimig gevoel; je zit niet lekker in je vel, maar weet niet precies waar dat aan ligt. Voelen en in contact zijn met jezelf, is niet altijd leuk, maar wel heel waardevol. Geef jezelf de ruimte om elk gevoel toe te laten en onderzoek voor jezelf waar je gevoelens vandaan komen. Zo kun je ontdekken waar je plezier aan beleefd en welke ervaringen je energie geven. Ook ga je ontdekken welke ervaringen energie kosten en je een leeg, vermoeid om vervelend gevoel geven.

Beeld: Unsplash 

Leave a Comment