Home Gezondheid Hoe kan het dat het zo lastig is om blijvend gewicht te verliezen? Deze tips kunnen je hierbij helpen

Hoe kan het dat het zo lastig is om blijvend gewicht te verliezen? Deze tips kunnen je hierbij helpen

Door Anita Mulderij
gewicht

Veel mensen lijken altijd op dieet te zijn. De ene keer volgen ze het keto dieet, de andere keer een extreem sportprogramma en weer een andere keer eten ze alleen maar appels. Hoe kan het dat het zo lastig is om blijvend gewicht te verliezen? Gewoon wat minder eten en meer bewegen toch? Als het zo makkelijk zou zijn zouden niet zoveel mensen dit probleem hebben. Als je echt een transformatie wilt maken en voor altijd gewicht wilt verliezen vergt dat een holistische aanpak waarbij veel meer komt kijken dan alleen je eet- en beweegpatroon veranderen. Hoe je dat aanpakt? Je leest het hier!

Holisme

Vanuit holistisch oogpunt kunnen we er vanuit gaan dat je als mens compleet en volmaakt bent. In plaats van symptomen te bestrijden, wat je doet met diëten, zoek je naar de echte oorzaak van het “probleem”. Die ligt altijd op dieper niveau. In principe hoeft wat zwaarder zijn niet altijd erg te zijn, maar overeten kan veel ziekten veroorzaken. Denk maar aan overgewicht, een te hoge bloeddruk, ongezonde cholesterolwaarden en diabetes. Een gezond gewicht verhoogt de kwaliteit van leven en zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit.

Het is dus noodzakelijk om als je jezelf betrapt elke keer een nieuw dieet te beginnen dieper in jezelf te duiken om erachter te komen wat de echte oorzaak is.

Overgewicht

De meest voorkomende echte oorzaken van overgewicht zijn angst, het missen van veiligheid, niet kunnen omgaan met emoties, zelfafwijzing en onzekerheid. Het vraagt moed om daar en naar alle gedragspatronen die je erom heen hebt gebouwd om jezelf te beschermen, echt naar te kijken en je vrij te kunnen maken van deze patronen. Maar als je daar voor openstaat dan zal je moeiteloos gewicht verliezen en voor altijd op gewicht blijven.

Besef dat dit geen quick fix, is dus neem er de tijd voor om hier in te duiken en heb geduld met jezelf. Wees er trots op dat je dit aangaat en vertrouw erop dat dit de juiste route is.  Deze tools helpen je erbij:

1. Positieve affirmaties

Grote kans dat je jezelf hebt aangeleerd om jezelf af te wijzen als je iets ongezonds hebt gegeten of nog erger: om jezelf te straffen door jezelf af te matten in de sportschool.  Ook weinig eten op basis van discipline komt veel voor en hoewel je zou denken dat deze manier van jezelf controleren je zou helpen, saboteert het eigenlijk alleen maar de hele boel.

Het is heel belangrijk om liefdevol met jezelf om te gaan. En hoe gek het ook klinkt, dit kan best een opgave zijn om jezelf aan te leren als je dat jarenlang niet hebt gedaan.

In plaats van jezelf af te wijzen kun je jezelf positief benaderen door hardop affirmaties uit te spreken. Bijvoorbeeld: “Ik ben veilig met mijn eigen gevoelens, of ik accepteer mezelf zoals ik ben.” Bedenk een paar zinnen die jou kracht geven en herhaal ze dagelijks meerdere keren hardop.

2. Word je bewust van je emoties

Het helpt hierbij om een emotie dagboek bij te houden. In veel gevallen eet je teveel omdat je een bepaalde emotie niet wilt voelen. Het kan goed zijn dat jij bijvoorbeeld altijd als je vroeger pijn had, getroost werd met een snoepje. In plaats van de pijn echt te voelen en te omarmen heb jij daardoor een patroon aangeleerd om de pijn weg te eten, en daardoor niet echt aan te hoeven gaan.

Het is heel belangrijk om inzicht te krijgen in je emoties en te leren je emoties er gewoon te laten zijn zonder erop te reageren met voedsel. Je zal zien dat als je dit bij gaat houden, je al snel ziet welke momenten en emoties voor jou moeilijk zijn om echt te verwelkomen.

Wees hierin heel zacht naar jezelf en verwacht niet dat je dit in een week kunt. Ga stap voor stap en vergeef jezelf als het soms anders gaat dan je had gehoopt.

3. Mediteer

Meditatie helpt je om te zijn met wat er is en niet direct op je impulsen te reageren. Als je regelmatig mediteert zal je merken dat je meer ruimte creëert om een gezonde keuze te maken, beter in staat bent naar je eigen gedrag te kijken en emoties veel meer kunt verwelkomen. Bouw een dagelijks routine op, begin bijvoorbeeld met 10 minuten per dag.

4. Beweeg

En bewegen betekent niet jezelf afpoeieren in de sportschool. Zoek een manier van bewegen die bij je past, waar je vreugde en ontspanning door ervaart. Bewegen helpt om in lichaam te komen, zorgt ervoor dat er gelukshormonen vrij komen en dat je je dus lekker gaat voelen. Verder zorgt het ervoor dat je je krachtig, ontspannen en energiek tegelijk voelt.

Probeer verschillende dingen uit en zoek echt iets dat jij leuk vindt, waar je blij van wordt en wat je gemakkelijk met regelmaat kunt doen. Bouw een routine op die past bij jouw situatie, en doe het zo vaak als voor jou lekker voelt.

5. Zoek naar jouw unieke manier

Ieder mens is anders en uniek en heeft zijn eigen overlevingsmechanismen opgebouwd. Vergelijk jezelf daarom niet met anderen maar doe diep onderzoek naar wat voor jou goed voelt. Dat kan voor een ander soms vreemd of niet kloppend zijn, maar volg je hart en reflecteer elke keer weer met jezelf. Stel jezelf elke dag een paar keer de vraag wat jij nodig hebt om je goed te voelen en check in met jezelf. Vertrouw erop dat jij precies weet wat je nodig hebt en luister naar jezelf.

6. Maak nieuwe recepten

Om gezond eten makkelijker te maken is het fijn om een aantal basis recepten te kennen die makkelijk zijn om klaar te maken, waar je echt heel erg van kunt genieten. Ga op zoek naar lekkere gezonde recepten. Maak het leuk voor jezelf, hou het laagdrempelig en probeer bijvoorbeeld elke week 1 of 2 nieuwe recepten uit.

7. Vraag om hulp

Als je lange tijd obsessief met eten bezig bent geweest dan kan het heel moeilijk zijn om echt naar jezelf en je gedragspatronen te kijken. Heb je even geen helderheid en weet je niet waar je het zoeken moet? Doe een prayer en vraag je hogere zelf om hulp. Je zal zien dat er altijd een antwoord komt. Daarnaast doe je er natuurlijk altijd goed aan om een coach in te schakelen die je hierbij kan ondersteunen!

Boekentip: Wil je meer handige tips voor je gezondheid?

Afvallen en tegelijkertijd méér energie krijgen? Eet meer energie is de ultieme gids voor voor iedereen die op zoek is naar meer energie om een vrolijk en vitaal leven te leiden.

Meer lezen? Bestel nu Eet meer energie bij onze webshop Boekenwereld.com voor
€ 22,50 met gratis verzending. 

 

Lees ook deze artikelen:

1 comment

Avatar
Arthurknijf 18 februari 2019 - 09:11

Goedemorgen!
Mooi stuk. Om op punt 7 terug te komen: voor het vinden van een coach kan ik je lifecoachdanny.nl aanbevelen. Naast al deze tips zorgt zij ook voor een pure en complete acceptatie van lichaam. Zelfacceptatie, meditaties en mindfulness spelen hierin een belangrijke rol en helpen je te houden van je lichaam. Zij zorgt voor de juiste mindset, zelfbewustzijn en zelfvertrouwen waardoor je sterker in het leven staat. Ze licht onze dieten door en bespreekt de valkuilen. Aanbevolen voor iedereen die nu een ontevredenheid voelt over lichaam, gewicht of eetpatronen!
Www. Lifecoachdanny.nl (bodypositive coach).
FB: Life Coach Danny
IG: Lifecoachdanny

Reply

Leave a Comment