Home Oefeningen Hoe yoga helpt bij een buikje (+ 5 yogahoudingen)

Hoe yoga helpt bij een buikje (+ 5 yogahoudingen)

Door Tara Stiles
yoga

Een buikje. Of je buikje nu is ontstaan door te veel eten en drinken of doordat het gewoon je probleemgebied is, met wat simpele yogahoudingen kun je de spieren sterker maken en je buik platter. Daar krijg je zelfvertrouwen van!

Het zal je niet verbazen als ik zeg dat je dit alleen voor elkaar krijgt door vaak te trainen. Het zijn geweldige houdingen, maar je zult ze dagelijks moeten doen om je buik van binnen uit sterk te maken. Yoga beïnvloedt ook nog eens je gedachtepatroon en zal je helpen om voor betere voeding te kiezen. Als je regelmatig aan yoga doet, krijg je vanzelf zin om gezonder te eten en minder te drinken, en daar krimpt je buik natuurlijk ook van.

Hoe yoga helpt bij een buikje

Dé manier om een uitpuilend buikje strak te krijgen is veel aan yoga doen. Laat je hele lichaam meewerken, zodat je overal wat slanker wordt. Als je sterke buikspieren hebt, wordt het makkelijker om ook de rest van je lichaam strak en gespierd te krijgen, omdat je stabieler bent en meer energie hebt.

Deze houdingen zijn bedoeld om de spieren in je hele lichaam te laten werken en je beter te kunnen concentreren. Je traint je buikspieren, maar ook de grote spieren in je bovenbenen en schouders en alle kleine spieren daartussen. Let goed op je ademhaling en probeer te bewegen alsof je door water waadt: gebruik precies zoveel spierkracht als nodig is. Doe de houdingen dagelijks.

yoga1

De neerwaartse hond in combinatie met de split

Ga op handen en knieën zitten en spreid je vingers. Prik je tenen in de grond, duw je heupen omhoog en duw jezelf naar achteren in de neerwaartse hond. Druk je hielen tegen (of in de richting van) de grond en ontspan je schouders, nek en hoofd. Blijf vijf lange, diepe ademhalingen in deze houding. Adem in en til je rechterbeen op. Houd je heupen recht en flex je voet zodat je tenen naar beneden wijzen. Til je been vanuit de achterkant van je bovenbeen nog iets verder op. Duw beide handen en voeten evenveel van je af. Blijf drie lange, diepe ademhalingen in deze houding.

yoga2
De neerwaartse hond met de knie tegen het voorhoofd

Til je heupen en buik vanuit de vorige positie hoog op en breng je rechterknie naar je voorhoofd. Houd dit een lange in- en uitademing vast en breng je been dan weer omhoog in de split.

yoga3
De neerwaartse hond met gekruiste knie

Ga weer uit van de neerwaartse hond met split en til je heupen en buik hoog op. Breng je rechterknie dan naar de achterkant van je linkerbovenarm, dus nog verder naar je bovenarm dan op het plaatje. Houd een lange in- en uitademing vast en breng je been dan weer omhoog in de split. Zet je rechterbeen op de grond zodat je weer in de neerwaartse hond staat en doe de drie houdingen dan met je linkerbeen.

yoga4

De boot (en probeer erbij te glimlachen!)

Ga op je billen zitten, maak je rug lang en leun iets naar achteren. Houd je buik in en til je benen op zodat je onderbenen parallel aan de grond zijn. Als je dit te zwaar vindt, kun je je enkels vastpakken voor meer steun. Blijf tien lange, diepe ademhalingen in deze houding.

yoga5

Benen optillen en laten zakken

Ga op je rug liggen en til je benen op tot ze recht omhoog staan (als het zwaar is kun je je knieën een beetje buigen). Houd je onderrug ontspannen op de grond terwijl je je benen laat zakken tot ze een paar centimeter boven de grond hangen. Til ze dan langzaam weer omhoog. Herhaal dit nog tien keer.

Als je last van je rug krijgt, schuif je handen dan onder je billen en je onderarmen onder je onderrug, en buig je knieën licht. Het mag geen pijn in je rug doen als je deze oefening doet, dus doe wat nodig is om dat te voorkomen. Ben je klaar, trek dan je knieën tegen je borst, sla je armen eromheen en wieg zachtjes heen en weer.

Vergeet niet jezelf te bedanken na je oefening: je hebt hard gewerkt! Ga languit liggen en probeer alle spanning weer los te laten. Voel wat de oefening met je lichaam heeft gedaan. Namasté!

Boekentip: Strala yoga

strala yoga

Strala yoga van Tara Stiles legt je de yogafilosofie uit en heeft verschillende oefeningen om je te focussen en natuurlijk series yogahoudingen. Fijn is dat je het boek naast de YouTube-video’s van Tara Stiles kunt gebruiken: zo kun je rustig lezen èn de video’s kijken hoe het werkt.

Je kunt jouw exemplaar bestellen bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 23,99 met gratis verzending.

 

 

Lees ook deze artikelen:

3 comments

Avatar
Wil 7 september 2016 - 21:08

De neerwaartse hond met gekruiste knie
“Breng je rechterknie dan naar de achterkant van je linkerbovenarm”.

Op het plaatje wat erbij staat lijkt de rechterknie naar de rechterbovenarm te gaan?

wat is het juiste?

Reply
Avatar
Anouschka van Wettum 26 maart 2018 - 14:40

Dag Wil! Je brengt je knie inderdaad naar je linkerbovenarm: dus nog net iets verder dan op het plaatje.

Reply
Avatar
Angela van Doremalen 30 mei 2020 - 23:15

Ojee, dit is dus alleen geschikt als je jong en lenig bent, iemand zoals ik zou gelijk naar het ziekenhuis afgevoerd moeten worden, zou gelijk in een kramp schieten….nee, dank u, maar ik ga het niet eens proberen……..

Reply

Leave a Comment