Home Yoga Yoga Nidra helpt bij diepgewortelde stress en zorgt voor ontspanning

Yoga Nidra helpt bij diepgewortelde stress en zorgt voor ontspanning

Door redacteur
yoga nidra

Ben je een slechte slaper en kan je wel wat extra nachtrust gebruiken? Misschien is Yoga Nidra dan wel iets voor jou. Deze slaapyoga zorgt ervoor dat je tot diepe ontspanning komt. Het is overigens niet de bedoeling dat je tijdens de oefening in slaap valt, maar dat je ’s nachts beter slaapt. In dit artikel vertel ik je er meer over.

Wat is Yoga Nidra?

Yoga Nidra is rond 1950 ontwikkeld door Swami Satyananda Saraswati: de oprichter van de Bihar School of Yoga in India. Tijdens Yoga Nidra (slaapyoga) neem je in tegenstelling tot bij andere vormen van yoga geen houdingen aan. Je ligt stil op je matje en luistert. Een stem, live of op mp3, leidt je door verschillende fases heen. Het is hierbij belangrijk dat je deze stappen niet zelf in je hoofd oproept. Om volledig te kunnen ontspannen met je jezelf laten begeleiden zodat je niks zelf hoeft te doen.

De vaste stappen

Tijdens een sessie Yoga Nidra vinden vaak de volgende vaste stappen plaats:

  1. Je wordt met je aandacht naar binnen geleid. Focus je kort op de geluiden om je heen en zorg ervoor dat je mind deze niet meer interessant vindt. Zo kun je vervolgens met je aandacht naar binnen keren.
  2. Nu doe je hetzelfde voor de smaak-, reuk- en tastzintuigen. Focus je hier even volledig op om het vervolgens los te laten en diep in jezelf te zinken.
  3. Probeer niet in slaap te vallen. Dan ben je namelijk niet meer bezig met het opschonen van je systeem. Zeg daarom stil in jezelf: “Ik beoefen Yoga Nidra en blijf wakker.”
  4. Na het terugtrekken van de zintuigen volg je een aantal keer je ademhaling om nog dichter bij jezelf te komen.
  5. Vervolgens leidt de stem je langs verschillende lichaamsdelen.
  6. Hierna is het tijd voor nog iets cruciaals: het zetten van een positieve intentie. Dit is een soort krachtspreuk voor wat je met je leven wilt.
  7. Je wordt door verschillende sensaties van het lichaam geleid om hier neutraal tegenover te komen staan.
  8. Er volgt een aantal visualisaties om eventuele onverwerkte indrukken uit het verleden los te maken en te verwerken.
  9. De sessie eindigt meestal met een moment van stilte. Hierin herhaal je je krachtspreuk langzaam voor jezelf en maak je weer contact met je lichaam.

De positieve effecten van Yoga Nidra

Wanneer je vaker Yoga Nidra beoefent, zorgt dit niet alleen voor diepe ontspanning, maar ook voor een vorm van opschoning van je onderbewustzijn. Beoefenaars beweren dat diepgewortelde stress een uitweg vindt en dat dit uiteindelijk kan leiden tot samadhi: eenwording met het Allerhoogste. Positieve effecten, die vaak genoemd worden door mensen die deze vorm van yoga beoefenen, zijn een betere slaap, betere concentratie, meer rust, creativiteit, energie en tot slot een sterk immuunsysteem. Ook schijnt de slaapyoga te helpen tegen angsten, depressie en een burn-out.

Boekentip: Van dit boek ga je beter slapen

Wil jij meer weten over hoe je je nachtrust kunt verbeteren? Dan raden we je Van dit boek ga je beter slapen van Catelijne Elzes & Deborah Freriks aan. Zij speurden wereldwijd naar wetenschappelijk bewezen remedies tegen het wakker liggen en doen verslag van alles wat ze uitprobeerden om beter te gaan slapen. Ook delen deze twee voormalig slechte slapers grappige anekdotes en ontwapende ontboezemingen uit hun leven.

Bestel jouw exemplaar op onze webshop Boekenwereld.com voor €15,00.

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment