Home Mindfulness Van deze oefening ga je beter slapen

Van deze oefening ga je beter slapen

Door Véronique Lam
beter slapen

Een verstoorde nachtrust is erg vervelend. Het kan nare gevolgen hebben voor jezelf en de mensen om je heen. Als je ‘s nachts veel wakker wordt, kan het lastig zijn om daarna weer in slaap te vallen. Ook kan je er last van hebben dat je ‘s avonds moeilijk kan inslapen. Daarom hier een simpele oefening om ‘s avonds te ontspannen of ‘s nachts tot rust te komen om gemakkelijker in slaap te vallen.

Vier-zeven-acht oefening

Goed inslapen lukt alleen als je ontspannen bent. Als je blijft piekeren over zaken waar je op dat moment toch niks mee kan, of over je werk blijft nadenken, dan is de kans groot dat het niet gaat lukken. Je hoofd zit dan te vol en tot rust komen wordt dan erg lastig. De vier-zeven-acht oefening van Catelijne Elzes en Deborah Freriks kan je helpen om te ontspannen voor een heerlijke nachtrust.

  1. Ga ergens rustig liggen of zitten. Zorg dat je je comfortabel voelt en dat je het niet koud hebt.
  2. Doe je tong achter je voortanden, waar je gehemelte begint, en doe je mond dicht.
  3. Adem rustig in door je neus. Doe dit voor vier seconden.
  4. Houdt je adem zeven seconden vast.
  5. Adem als laatste rustig in acht seconden via je neus weer uit.

Als je dit een aantal keer doet, zal je merken dat je hoofd leger wordt en dat je hartslag daalt. Herhaal de oefening zo vaak je wilt. Jij kan zelf het beste inschatten of je genoeg tot rust gekomen bent om te gaan slapen.

Mocht dat niet helpen…

Mocht de ademhalingsoefening niet helpen, dan zijn er tal van andere dingen die je kan doen om rustig in slaap te vallen. In hun nieuwe boek Van dit boek ga je beter slapen beschrijven Catelijne Elzes en Deborah Freriks een hele boel tips en tricks om beter te slapen. Ze vertellen over hun eigen ervaringen, leren ons de verschillende slaaptypes en leggen uit hoe yoga kan helpen bij beter slapen.

Boekentip van de redactie: Van dit boek ga je beter slapen

In ‘Van dit boek ga je beter slapen’ reiken Catelijne Elzes en Deborah Freriks handvatten aan om beter te slapen. Tips voor slechte inslapers, mensen die niet doorslapen, maar ook dat een goede nacht al begint overdag. Catelijne Elzes en Deborah Freriks geven een humoristisch en hartverwarmend kijkje in hun eigen leven als slechte slapers.

Bestel hier jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor €15,00.

 

1 comment

Avatar
C.C.A. Elzes 25 september 2018 - 16:01

Hallo Véronique, wat leuk dat je ons boek noemt! De vier-zeven-acht oefening staat er trouwens ook in, net als 98 andere tips, oefeningen en inzichten voor een betere nachtrust. Want goed-slapen is het nieuwe gezond-eten! 😉 Groet, Catelijne

Reply

Leave a Comment