Home Oefeningen Heb jij vaak hoofdpijn van spanning die je met je meedraagt? Tijd om het los te laten

Heb jij vaak hoofdpijn van spanning die je met je meedraagt? Tijd om het los te laten

Door Redactie
spanning

Heb jij vaak hoofdpijn van spanning die je met je meedraagt? Ben je vermoeid en weet je niet waar het vandaan komt? Onbewust houden we zoveel spanning vast dat ons lichaam stijf en pijnlijk wordt. We mogen deze oefening van Louise Hay uit Je kunt je leven helen met je delen zodat je op dit moment spanning mag laten gaan.

Spanning loslaten

Haal nu diep adem terwijl je dit leest en laat op de uitademing alle spanning uit je lichaam los. Ontspan je gezicht, je hoofdhuid en je voorhoofd. Om te lezen hoeft je hoofd niet gespannen te zijn. Ontspan je tong, je keel en je schouders. Je kunt je smartphone vasthouden met ontspannen armen en handen.
Doe dit nu. Ontspan je rug, je buik en je bekken. Ga rustig door met ademhalen terwijl je je benen en voeten ontspant.
Is er veel veranderd in je lichaam sinds je de vorige alinea begon te lezen? Merk op hoeveel spanning je vasthoudt. Als je dat met je lichaam doet, doe je het ook met je denken.

Zeg tegen jezelf in deze gemakkelijke, ontspannen houding: ‘Ik ben bereid om los te laten. Ik laat los. Ik laat alle spanning los. Ik laat alle angst los. Ik laat alle kwaadheid los. Ik laat alle schuldgevoelens los. Ik laat alle verdriet los. Ik laat alle oude beperkingen los. Ik laat los en ik ben in vrede. Ik ben in vrede met mezelf. Ik ben in vrede met het levensproces. Ik ben veilig.’

Doe deze oefening twee of drie keer. Voel hoe gemakkelijk je kunt loslaten.
Doe haar telkens wanneer je moeilijke gedachten voelt opkomen. Het vergt oefening om je deze routine eigen te maken. Als je jezelf eerst in deze vredige staat brengt, kunnen je affirmaties gemakkelijker grip op je krijgen. Je wordt open en ontvankelijk voor ze. Het is niet nodig om te vechten, of jezelf onder druk te zetten, of geweld aan te doen. Je hoeft alleen maar te ontspannen en de juiste gedachten denken. Ja, zo makkelijk is het.

Fysiek loslaten

Soms is het nodig fysiek los te laten. Ervaringen en emoties kunnen vastzitten in het lichaam. Schreeuwen in de auto met alle ramen dicht kan heel bevrijdend zijn als we verbaal uiten onderdrukt hebben. Op een bed slaan of tegen kussens schoppen is een onschadelijke manier om opgekropte woede los te laten. Tennissen en rennen zijn dat ook.

Een tijdje geleden had ik een dag of twee pijn in mijn schouder. Ik probeerde er niet op te letten, maar de pijn ging niet weg. Ten slotte ging ik zitten en vroeg ik me af: wat gebeurt hier? Wat voel ik? Het voelt branderig. Branden … branden … dat betekent kwaadheid. Waar ben ik dan zo kwaad over? 

Ik kon niet bedenken waar ik boos over was en dus dacht ik: laat ik eens kijken of ik erachter kan komen. Ik legde twee grote kussens op het bed en begon er heftig op te slaan.

Na ongeveer twaalf keer slaan begreep ik precies waar ik boos over was, het was helemaal duidelijk. Dus sloeg ik nog harder op die kussens en schreeuwde het uit. Zo liet ik de emoties uit mijn lichaam los. Toen ik hiermee klaar was voelde ik me een stuk beter en de volgende dag was mijn schouder weer in orde.

Boekentip: Je kunt je leven helen

Wil je liefdevol naar jezelf kijken en afscheid nemen van oude gedachtepatronen die vast gaan zitten in je lichaam? Louise Hay geeft heel veel handvatten en hulp in de vorm van inspirerende teksten, ervaringen en voorbeelden van anderen, meditaties en affirmaties. Zo kun jij die knoop in je maag gaan loslaten.

Je kunt het boek bestellen bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,- met gratis verzendkosten.9

Deze artikelen vind je vast ook leuk

Laat een bericht achter