Home Hooggevoeligheid Wat is overprikkeling en wat zijn de gevolgen? (+ 6 tips)

Wat is overprikkeling en wat zijn de gevolgen? (+ 6 tips)

Door Sannie Alblas-Smit
overprikkeling

Voel je je weleens opeens intens moe? Weet je soms opeens niet meer wat je wil? Vind je het leven vaak veel te heftig? Dan kan het zijn dat je regelmatig overprikkeld bent. Dit is vrij normaal maar wordt vaak over het hoofd gezien bij het raden naar de oorzaak van de net opgenoemde gevolgen. Hooggevoelige mensen hebben hier net wat vaker last van dan niet-hooggevoelige mensen.

In dit artikel vertelt Sannie je over overprikkeld zijn. Wat is overprikkeling, wanneer kan het zich voordoen en wat zijn de gevolgen? Ze sluit dit artikel af met zes praktische tips die helpen bij overprikkeling.

Overprikkeling: voorkomen is beter dan genezen

Het opvangen van prikkels doe je via je zintuigen. De mens heeft vijf zintuigen: gehoor, zicht, tast, reuk en smaak. Uit onderzoek (Aron) is gebleken dat de prikkels die via de zintuigen opgepikt worden bij hsp’ers, net iets harder binnenkomen en dat je meer indrukken opdoet. Het is niet zo dat je zintuigen beter zijn, maar je verwerkt de informatie die via je zintuigen binnenkomt uitgebreider. Overprikkeling is heel simpel gezegd: er komen meer prikkels binnen dan dat jouw brein kan verwerken.

Om goed om te kunnen gaan met prikkels, is het belangrijk dat je weet hoe jouw hoogsensitieve systeem werkt. Dat leg ik onder andere uit in het doeboek ‘Leef hoogsensitief’. Een kort overzicht:

  1. Bij hsp’ers komen er meer prikkels binnen. Hsp’ers zijn zich bewuster van details.
  2. Je krijgt externe prikkels te verwerken, maar ook de interne prikkels moeten verwerkt worden door ons brein.
  3. Vergeet niet dat de prikkels die je allemaal binnen krijgt en ervaart ook een langere verwerkingstijd nodig hebben. Je kent de opmerkingen misschien wel: ‘Loop je daar nu nog steeds mee?’ of ‘Laat toch los, dat is al twee weken geleden!’.

Bewustzijn is altijd stap 1. Ben jij je überhaupt bewust van bijvoorbeeld je energiepeil, van de signalen van je lichaam en geest, van hoe je je voelt? Of vliegen de dagen voorbij en komt het bewustzijn pas op het moment dat het te laat is? Houd bijvoorbeeld eens twee weken een energiedagboek bij. Kom erachter wat jou energie kost, wat je energie oplevert en wanneer je hersteltijd nodig hebt.

Bij overprikkeling is de belangrijkste regel: Voorkomen is beter dan genezen.

Wat zijn de gevolgen van overprikkeling?

  • Je baalt van jezelf
  • Je voelt je intens moe
  • Je motivatie om iets te doen is nul
  • Je voelt jezelf een slechte partner, ouder, vriend(in) voor de mensen in je omgeving
  • Je gedachten zijn negatief en soms denk je dat je gek wordt
  • Je weet niet meer wat je wilt
  • Je geniet niet van de mensen om je heen en eigenlijk vind je het leven veel te heftig

Op het moment dat je overprikkelt bent, wil je vaak maar één ding, Rust!

Hoe zou het voor je zijn om zelf de regie te houden over je overprikkeling? Zodat je weet en voelt wanneer je rust nodig hebt. Hoe zou het voor je zijn om je grenzen überhaupt te voelen en te gaan aangeven? Zodat je gaat voorkomen dat je overprikkeld raakt en kunt genieten van het leven. Hoe zou het voor je zijn om écht te zorgen voor jezelf i.p.v. iedereen om je heen? Zodat je voelt dat jij er ook mag zijn!

Tips om om te gaan met overprikkeling

  1. Hulp vragen is oké. Het is geen teken van zwakte, het is een teken van kracht. Een teken dat jij de regie weer in eigen hand wilt nemen. Denk aan hulp van je gezin, familie of vrienden. Het kan ook heel helpend zijn om eens te gaan praten met een (hsp)coach.
  2. Neem tijd om bij te komen. Sommige vrouwen voelen zich schuldig tegenover hun gezin. Wanneer zij thuiskomen van het werk en ze zich moe of uitgeput voelen, kunnen zij niet meteen volop aandacht schenken aan hun gezin. Aangezien ze haar gezin de hele dag nog niet gezien heeft, zal ze op dat moment niet voor zichzelf kiezen. Stel je nou eens voor dat je je partner en/of kinderen gewoon uitlegt dat je een kwartiertje naar boven gaat en dat je er daarna helemaal voor hen kunt zijn.
    Stel je voor, dat je boven even onder de douche gaat staan, visualiseert dat de waterstraal alle zware energie van je afspoelt, waardoor je daarna weer fris naar beneden kunt. In plaats van een vermoeide en prikkelbare ouder, kun je je op deze manier voor de volle 100% inzetten voor je gezin. Gun jezelf (en je gezin) even de tijd om je werk los te laten en opnieuw op te laden.
  3. Beweging. Denk hierbij aan beweging zonder prestatie. Dus niet meteen de 10 km binnen drie kwartier willen hardlopen. Maar rustig een wandeling, met aandacht voor de natuur. Of lekker dansen om alle spanning uit je lichaam te dansen.
  4. Mediteren. Mediteren kun je doen op heel veel verschillende manieren. Mediteren heeft misschien een ‘zweverig’ imago voor sommigen en daar haken sommige mensen op af. Voor mij is een manier van mediteren ook in de tuin zitten en kijken naar de bloemen die nu in bloei staan. Of een paar minuten heel bewust ademhalen, voelen hoe je ademt, hoe je borstkas en je buik bewegen en verder even niets. Enkel en alleen aandacht besteden aan je ademhaling. Mocht je enige inspiratie willen opdoen dan kun je op YouTube heel veel meditaties vinden waar je uit kunt kiezen.
  5. Luisteren van muziek. Het is tegenwoordig zo makkelijk om een afspeellijst te maken op Spotify. Maak een lijst met muziek waar je bij kunt ontspannen. Muziek met mooie herinneringen of muziek met mooie klanken.
  6. Schrijven. Gun jezelf even de tijd om de gedachten die door je hoofd spoken op papier te zetten. Op deze manier haal je de gedachten letterlijk uit je hoofd en creëer je overzicht voor jezelf. En met overzicht, bereik je rust. Tevens helpt schrijven je met persoonlijke ontwikkeling. In je hoofd kunnen gedachten alle kanten op gaan en schiet je vaak van de ene gedachte naar de andere. Als je gaat schrijven, geef je je gedachten woorden en worden ze vaak logischer. Zo krijg je meer inzicht in jezelf.

Succes,
Sannie

Boekentip: Hooggevoelig, wat nu?

Hoogevoelig, wat nu

In ‘Hooggevoelig, wat nu?’, schrijft Mirjam Bogerd met een nuchtere blik over hooggevoeligheid. Ze laat zien hoe je van hoogsensitiviteit je kracht kunt maken – zelfkennis, zelfzorg en zelfcompassie in praktijk!

Bestel nu voor € 14,99 bij Boekenwereld!

bestel nu

 

Meer lezen over hooggevoeligheid?

Laat een bericht achter