Home Hooggevoeligheid Hooggevoeligheid & grenzen stellen: zo zeg je nee en kies je voor jezelf

Hooggevoeligheid & grenzen stellen: zo zeg je nee en kies je voor jezelf

Door Sannie Alblas-Smit
grenzen stellen

Een gezonde relatie met jezelf en de mensen om je heen. Klinkt best makkelijk toch? In de praktijk blijkt dit voor veel hooggevoelige mensen een stuk lastiger dan gedacht. Zoals je wellicht weet, is de kern van hoogsensitiviteit diepgaande verwerking. Hooggevoelige personen zijn gevoeliger voor prikkels (van binnen en van buiten) en verwerken deze meer diepgaand. Dat diepgaand verwerken kost tijd. Tijd die in de huidige maatschappij kostbaar is. Tijd die je nodig hebt om te voelen en ervaren waar je grenzen liggen.

Wat gebeurt er als iemand iets van jou vraagt?

Er gebeuren grof gezegd drie dingen op het moment dat iemand wat van jou vraagt.

1. Door de diepgaande verwerking kost het tijd om écht te realiseren wat er van je gevraagd wordt.
2. Door het meer opmerkzaam zijn van details, kan je als het ware ook andere mensen ‘lezen’. Dus op het moment dat iemand jou iets vraagt, ‘lees’ je als het ware al wat de ander van jou verwacht. Dat maakt dat je geneigd zult zijn om die ander sneller tegemoet te komen.
3. Als hsp heb je een grote sociale antenne. Je zal in eerste instantie automatisch geneigd zijn om te doen wat goed is voor de ander of voor de groep. Daarna zal je je pas gaan realiseren wat jij zelf eigenlijk wilt.

Assertiviteit: tips om nee te zeggen

Assertiviteit heeft niet enkel te maken met ‘nee’ zeggen. Het heeft te maken met eigenwaarde, zelfvertrouwen en voor jezelf durven zorgen. Omdat dat onderwerpen zijn die het beste één op één te besproken kunnen worden, geef ik je hier in ieder geval van tips om ‘nee’ te zeggen op een indirecte manier. Gun jezelf tijd om goed te kunnen verwerken wat er van je gevraagd wordt. Je kunt jezelf die tijd gunnen door de volgende voorbeeldzinnen.

  • Dat moet ik even nakijken in mijn agenda, dan kom ik er morgen op terug.
  • Ik wil er even over nadenken, dan app ik je later even.
  • Dat moet ik even overleggen met mijn partner, collega of……
  • Je overvalt me hier mee, ik kom er later bij je op terug.
  • Ik heb daar nu geen tijd voor, maar misschien lukt het een volgende keer.
  • Dat lukt nu niet, maar ik zou wel ……..voor je kunnen doen.
  • Of met een dikke knipoog: Vast niet, Nope, Dacht het niet.

Dus wil je assertiever zijn, werk dan aan je eigenwaarde. Je bent het namelijk waard om je eigen leven te leven en niet het leven van alle anderen om je heen.

Liefs Sannie

Boekentip: Voluit leven met hooggevoeligheid

Susan Marletta Hart’s Voluit leven met hooggevoeligheid biedt concrete inzichten en oefeningen die je helpen je ware kracht te vinden en deze verder te ontwikkelen wanneer je hooggevoelig bent. Veel mensen ervaren hooggevoeligheid als een last. In dit werkboek staan oefeningen om hooggevoeligheid juist te benutten als hulpmiddel voor zelfontwikkeling. Een gids vol praktische handvatten om je leven als hooggevoelige ook echt voluit te kunnen gaan leven.

Ga aan de slag en bestel nu jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

Lees ook deze artikelen:

1 comment

Avatar
Kees 16 december 2019 - 23:02

Ik ben een hsp, wil dit verhaal lezen, knalt er eerst een cookiekeuzemenu in mijn beeld en dan popt ineens iets in beeld over of ik voortaan notificaties of een nieuwsbrief wil. Nou, dat zijn heel veel prikkels voor mij…

Reply

Leave a Comment