Home Gezondheid HSP: de relatie tussen depressie en darmklachten

HSP: de relatie tussen depressie en darmklachten

Door Janna Koopman
depressie en darmklachten

Steeds vaker verschijnen er berichten over dat veel mensen met depressie ook chronische darmklachten hebben en andersom. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat er een link is tussen die twee. Maar depressie en darmklachten, dat zijn toch twee totaal andere dingen? Wat heeft dat met elkaar te maken? Je leest het in dit artikel ‘De relatie tussen depressie en darmklachten’.

Negatieve gevoelens hebben invloed op je darmklachten

Misschien herken je wel dat als je niet lekker in je vel zit, dat je sneller buikpijn hebt. Je hebt bijvoorbeeld spanning of stress, omdat je een examen hebt. Negatieve gedachte komen dan naar boven, zoals: “Help, ik heb straks een moeilijk examen. Ik kan het niet en dan ga ik het jaar niet halen.”  Voor mij was het vroeger zelfs zo erg dat ik naar de wc moest rennen vanwege darmkrampen vlak voor een belangrijk examen, zoals een motorrijexamen. En omdat je last hebt van die darmkrampen, heb je daardoor ook weer stress.

Vervolgens komen er negatieve gedachtes op als: “Help, ik heb straks een heel moeilijk tentamen, maar nu heb ik ook nog eens buikpijn van de stress. En ik moet de hele tijd naar de wc toe. Ik kan me nu al helemaal niet meer concentreren. Het gaat me vast niet lukken.” Daardoor krijg je weer sombere gevoelens. Zie je hoe de link is tussen die twee? Het één versterkt het andere weer en er is bij beiden sprake van een stresssituaties. Depressie en darmklachten hebben invloed op elkaar.

De verbinding tussen de darmen en de hersenen

Hierboven heb ik al beschreven dat stress zowel darmklachten als depressieklachten kan beïnvloeden. Dit komt doordat er een verbinding is tussen de darmen en de hersenen: de hersen-darmas. Je kunt deze verbinding zien als een soort korte telefoonlijn tussen die twee waarmee ze met elkaar communiceren. Bij het Prikkelbare Darm Syndroom (een chronische darmaandoening) is de prikkeloverdracht verstoord, waardoor er een verkeerd signaal kan worden afgegeven.

In het geval van een stresssituatie, geven de hersenen een signaal af naar de darmen. Je bent bijvoorbeeld gestrest omdat je nog maar weinig tijd hebt om taken af te ronden op je werk. Je gaat hierdoor gehaast werken en je hersenen communiceren naar de darmen dan er paniek is. Daardoor kan het zijn dat je buikpijn krijgt of misselijk wordt.

Anderzijds kan door een slechte vertering of gebrek aan balans in de darmflora ook een tekort aan het hormoon ‘serotonine’ ontstaan. Het is een hormoon dat met tevredenheid te maken heeft en de darm aanzet tot beweging. Een tekort aan dit hormoon kan hierdoor depressiviteit veroorzaken. Nog een reden waardoor veel mensen met darmklachten ook last hebben van depressie of vaak sombere gevoelens hebben.

Mensen met chronische darmklachten en depressie zijn gevoeliger

Als je het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) hebt waarbij je chronische darmklachten hebt, dan ben je gevoeliger dan mensen die geen PDS hebben. Je pijngrens ligt een stuk lager dan bij mensen die dit niet hebben en je ervaart hierdoor sneller wanneer je buikpijn hebt. Hierdoor kan dit heviger aanvoelen dan bij anderen. Bij depressie voelen (negatieve) gevoelens heftiger dan bij anderen, doordat de pijngrens ook een stuk lager ligt. Je voelt je sneller down dan anderen en vindt het moeilijker om er weer bovenop te komen. Deze sombere gevoelens uiten zich daarnaast ook vaak in het lichaam. Klachten als buikpijn, hoofd- en nekpijn kunnen dan ook ontstaan.

Beïnvloed je gedachtes en gevoelens positief

Gelukkig kun je je gedachtes positief beïnvloeden door middel van affirmaties. Het zijn positieve bevestigingen van iets wat je wilt bereiken. Door het op te schrijven op de manier dat het al zo is, beïnvloed je je brein positief en dit heeft een positieve invloed op je darmen. Voorbeelden zijn: “Ik heb mijn examen succesvol afgerond.” of “Ik heb controle over mijn eigen lichaam.”

Gevoelens kun je ook positief beïnvloeden door stil te staan bij dankbaarheid. Zo schrijf ik iedere avond minimaal drie dingen op in een boekje waar ik dankbaar voor ben die dag. Dit kunnen kleine dingen zijn, zoals het heerlijke zonnetje buiten in de tuin, of iets waar ik trots op ben, zoals een lezing die ik heb gegeven aan een groep hooggevoelige vrouwen met het Prikkelbare Darm Syndroom. Met een hand op mijn hart spreek ik vervolgens hardop uit waar ik dankbaar voor ben, waardoor ik me gelukkiger ga voelen.

Heb jij een vraag of wil je reageren op mijn blog ‘De relatie tussen depressie en darmklachten’? Laat hieronder dan een reactie achter.

Boekentip: Wil je meer handige tips voor je gezondheid?

Eet meer energie is de ultieme gids voor voor iedereen die op zoek is naar meer energie om zo een vrolijk en vitaal leven te leiden.

Meer lezen? Bestel nu Eet meer energie bij onze webshop Boekenwereld.com voor
€ 22,50

 

Lees ook deze artikelen van Janna Koopman:

Leave a Comment