Home Gezondheid Hooggevoeligheid & stress gerelateerde buikpijn: zo kom je er van af!

Hooggevoeligheid & stress gerelateerde buikpijn: zo kom je er van af!

Door Janna Koopman
buikpijn

Ben je HSP en heb je regelmatig last van buikpijn, zoals een steen op de maag, steken in de buik of een zeurende pijn? Dit is een klacht die vaak voorkomt bij hooggevoelige mensen. In de vorige blog ‘Hooggevoeligheid & darmklachten: hoe prikkels, emoties en energieën van anderen hierbij een rol spelen’ kon je al lezen hoe het komt dat veel HSP-ers last hebben van buikpijn en darmklachten. Wil je weten hoe je achter de oorzaak van je buikpijn kunt komen en hoe je gelijk stress gerelateerde buikpijn kunt verminderen? Lees dan deze blog, waarin je er achter komt met welke drie tips je van je buikpijn afkomt.

Houd een uitgebreid dagboek bij

Meten is weten. Door een uitgebreid dagboek bij te houden, krijg je inzicht in de oorzaken van je klachten. Het is wel belangrijk om zo nauwkeurig mogelijk alles bij te houden. Ja, ook dat pepermuntje in de auto of de chocola bij de thee ’s avonds. Niet alleen wat je eet, maar ook hoe je eet is belangrijk. Buiten wat je eet is het ook belangrijk om te registreren hoeveel je slaapt, wat je hebt gedronken, of je rookt of koffie drinkt, welke medicijnen en supplementen je hebt genomen en of je stress hebt. Wees een soort detective die op zoek gaat naar de triggers voor jouw buikpijn. Je kunt hierbij het volgende formulier downloaden.

Let op welke voedingstriggers jij klachten van krijgt

Als je een uitgebreid dagboek hebt bijgehouden, kun je daarna gaan analyseren welke triggers er bij jou spelen. De bekendste voedingstriggers zijn: gluten, lactose, suiker, ui, knoflook, koffie, alcohol, suiker en sterke kruiden. Merk je dat je vaak buikpijn krijgt na het eten van bijvoorbeeld gluten, dan kun je deze voor een aantal weken uit je voeding halen om te kijken op dat helpt. Houd er hierbij ook rekening mee dat in veel gevallen het niet aan het voedingsmiddel ligt, maar aan hoe je eet of hoe het voedingsmiddel bereid is. Als je het lastig vindt om zelf verbanden te leggen, is het aan te raden om deskundige hulp in te schakelen.

Ga effectief om met stress

Een andere belangrijke factor die van invloed kan zijn op je buikpijn is stress. Dit heeft te maken met de hersen-darmas; de verbinding tussen de hersenen en darmen. Als jij een gedachte of een bepaald gevoel krijgt dat een signaal geeft voor ‘gevaar’, dan kun je buikpijn krijgen. Misschien herken je wel dat als je nerveus bent omdat je morgen een lezing moet geven, dat je dan sneller buikpijn krijgt. Of dat als je heel erg gehaast de dag doorgaat, alsof je de trein moet halen, je aan het einde van de middag steken in je buik krijgt. Stel vragen aan jezelf als ‘Waardoor heb ik stress?’ en “Wat kan ik veranderen om minder stress te krijgen?”.  In de eerste situatie kan het zinvol zijn om te werken aan zelfvertrouwen en de lezing zo goed mogelijk voor te bereiden. Als je een heel gehaast leven hebt, helpt het vaak als je pauzemomenten inlast op je dag. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een korte meditatie te doen, mindful een kopje kruidenthee te drinken of te gaan wandelen in de natuur.

Heb je vaak last van gepieker in je hoofd? Veel HSP-ers hebben hier last van en kunnen o.a. hierdoor buikpijn krijgen. Door middel van de loslaat ballon meditatie, kun je oefenen om gepieker los te laten.

Boekentip: Eet meer energie

Eet meer energie is de ultieme gids voor voor iedereen die op zoek is naar meer energie om een vrolijk en vitaal leven te leiden.

Meer lezen? Bestel nu Eet meer energie bij onze webshop Boekenwereld.com voor
€ 22,50 met gratis verzending. 

 

Lees ook dit artikel:

Leave a Comment