Home Hooggevoeligheid Hoogsensitiviteit & boosheid: hoe emotionele pijn je lichaam kan belasten

Hoogsensitiviteit & boosheid: hoe emotionele pijn je lichaam kan belasten

Door redacteur

Net als alle emoties is de emotie boosheid op zich prima. Afhankelijk van hoe je ermee omgaat krijgt het een positieve of negatieve werking. Veel mensen en zeker ook hoogsensitieve personen vinden het moeilijk om met hun boosheid om te gaan en zijn er bang voor. Als je je te kwetsbaar voelt haalt je eigen of andermans boosheid je eerder uit balans. Het komt ook voor dat hoogsensitieve personen als reactie op een te grote meegaandheid met anderen, wrok opbouwen waardoor ze te veel op zichzelf gericht raken. Auteur van Hoogsensitiviteit als kracht Carolina Bont legt uit hoe je met je gezonde en gefrustreerde boosheid kunt omgaan en hoe je de emotionele pijn erachter kunt transformeren om jezelf meer ruimte te geven.

Vastgehouden boosheid & lichaam

Het wegstoppen van boosheid en het uit de weg gaan van confrontaties kost veel energie. Datzelfde geldt voor iemand die alsmaar boos wordt en voortdurend anderen beschuldigt. Woede activeert een grote lading energie die je zowel opbouwend als ondermijnend kunt gebruiken. Je boosheid hoeft niet naar agressief gedrag te leiden en hoeft niemand pijn te doen. Beheersing van je boosheid is belangrijk, en dat is wat anders dan deze emotie te onderdrukken. Iedereen heeft van tijd tot tijd gevoelens van woede. Je wordt boos als je je gekwetst voelt. Als iemand je vertelt dat hij nooit kwaad wordt, zegt hij eigenlijk dat hij zijn boosheid wegstopt, omdat hij bang is voor wat hij in de emotie van zichzelf zal tegenkomen.

Caroline Bont: ‘Vastgehouden boosheid belast je lichaam. Een van mijn vrouwelijke cliënten kreeg bijvoorbeeld herhaaldelijk een migraineaanval nadat er onuitgesproken conflicten waren met haar man. Een andere cliënt had na steeds terugkerende problemen met een buurvrouw steevast een of twee dagen later hyperventilatie. Deze fysieke klachten verdwenen bij beide personen toen ze goed leerden omgaan met hun boosheid en assertiever werden.’ Net doen of je niet kwaad bent zal er niet voor zorgen dat het gevoel verdwijnt. Onverwerkte boosheid blijft aanwezig in je energieveld tot je het accepteert, begrijpt en op een gezonde manier uit.

Gezonde en gefrustreerde boosheid

Gezonde boosheid geeft kracht. Je energieveld wordt opgeladen en die extra lading energie geeft je kracht en helderheid. Het is een kortdurende boosheid en daarna ervaar je het meer als vitaliteit. Je gebruikt haar om te overleven, grenzen te stellen, om dingen recht te zetten en om beter te communiceren. Je zet die energie in om uitdagingen aan te gaan en je doorzettingsvermogen te activeren. Het wordt echter lastig als deze woede zich vermengt met gefrustreerde woede die te maken heeft met onverwerkte frustraties en kwetsuren uit een ver of recenter verleden. Deze duurt ook veel langer en blijft smeulen tot de eerste de beste vonk het vuurtje weer oplaait.

Om gezonde en gefrustreerde boosheid te onderscheiden kun je de volgende vragen beantwoorden: Wat is de positieve intentie van mijn boosheid? Zijn er onverwerkte ervaringen die deze emotie stimuleren? En wat heb ik nodig om deze te verwerken? Ben ik boos geworden doordat mijn verwachtingspatronen niet beantwoord worden? En tot in welke mate is het beter om die verwachtingen los te laten? Het op vreedzame wijze lichamelijk uiten van je boosheid is goed om energetiscoude ballast los te laten waardoor helderheid ontstaat. Wanneer je gefrustreerde woede weet op te lossen, voorkom je onnodige problemen en wordt je verontwaardiging constructief.

Oefening: emotionele pijn transformeren

Richt jezelf op de ervaring van je woede, verdriet of angst, in plaats van op het waarom. Leid de kracht van die energie naar je bewustzijn. Neem een paar minuten de tijd om dat te doen. Het probleem loopt niet weg, je kunt er altijd nog op de gebruikelijke manier mee bezig gaan. Doe dit experiment om jezelf wat meer ruimte te geven.

  • Schud je armen en benen los.
  • Centreer jezelf, sta stil bij je kwaadheid, scheid het van je gedachten erover.
  • Laat alle redenen ervoor even los, daar kun je je later wel weer mee bezighouden.
  • Richt je even alleen maar op de ervaring van woede, niet op wat je kwaad maakt.
  • Merk op hoe je lichaam reageert, hoe dat fysiek en emotioneel voelt.
  • Richt je op de ervaring van angst of verdriet, niet op wat je angstig of verdrietig maakt.
  • Voel puur en bewust de energie ervan en adem het in en uit. Je kunt dit doen totdat je voelt dat het vanzelf verandert en oplost.
  • Stel je voor dat je hele energieveld schoon wordt en volstroomt met goud licht.

Ben jij hoogsensitief en wil je weten hoe je beter met je emoties kunt omgaan?

Hoogsensitiviteit als krachtDit is een fragment uit het boek van Carolina Bont. In Hoogsensitiviteit als kracht legt Carolina uit hoe je optimaal kunt omgaan met je emoties, je gedachten en de signalen van je lichaam. Maar ook hoe je, juist als hoogsensitief persoon, het inzicht en de rijkdom van je intuïtie ten volle kunt benutten.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,- met gratis verzending.

Kijk voor meer informatie op: Carolinabont.nl 

Lees ook deze artikelen:

2 comments

Avatar
Roelie Willems 16 februari 2020 - 08:14

ik heb hier last van van emotionele klachten van lage rugklachten die nu naar boven in midden rug schouders en nek zitten . Ik vind de oefening heel moeilijk om te begrijpen . Is het meer een gesprek onbewust met jezelf aangaan ? Is er misschien zoiets te vinden op You- tube als oefening . Dokters kunnen je hier praktisch nooit mee helpen sturen je naar een Fisiotherapeut die je oefeningen geeft , terwijl je gewoon graag een hele rug massage wil . want door dat je problemen op het ene punt hebt schuift het door naar andere plekken en zo blijf je aan de gang . Ik zit zelf al te denken aan voetreflextherapie maar geen idee of dat daar ook voor werkt. . Ik kan niet lang zitten omdat ik dan last krijg van mijn rug en nek. Ik geloof echt dat het emotionele last/boosheid/verdriet is en of het loslaten van mensen die me niet geven wat ik wil of nodig heb. Maar die oefening vind ik best heel moeilijk te begrijpen . Misschien zou je het makkelijk kunnen maken met simpele vragen voor ons mensen met deze kwaal.. Heel erg dankbaar voor dit stukje hoop dat ik hier iets antwoord op krijg . fijne zondag

Reply
Avatar
HM Henneman 26 februari 2020 - 08:14

Beste Roelie,
Bij de oefening gaat het er om dat je probeert alleen! de emotie te voelen, zonder een oordeel of mening over jezelf of de ander. Dat houdt in dat je niet gaat nadenken maar alleen voelt. Als dit lastig is, zou je kunnen denken om een x een paar ying yoga lessen te volgen. Ying is heel zacht en mild en helpt je te leren luisteren naar je lichaam ipv naar de gedachten. Door de zachte oefeningen komt er ook ruimte in o.a. je spieren. Yoga kan, als je het nooit hebt gedaan, de eerste x wellicht lastig zijn, maar doe niets wat niet goed voelt, geef het de docent ook aan en ervaar het een paar keer. Het is wellicht nieuw en buiten je comfortzone. Verder kan Reiki je ook verlichting geven en een goede massage ook.
Trauma pijn en verdriet slaan zich op in je lichaam en kunnen soms ook alleen door met je lichaam te werken weer los gelaten worden.
Wellicht is praten met een psychotherapeut ook nog een optie, om te leren omgaan met verwachtingen, zodat je je los kan koppelen van de gedachte niet te krijgen wat je toekomt van een ander. Een ander is nl niet zo te veranderen dat hij zij doet wat jij wilt. Je kan alleen bepaalde zaken in jezelf veranderen, en dat is vaak vnl verwachting, wens, hoop dat de ander iets doet wat jij nodig hebt, maar wat je eigenlijk jezelf moet geven.
De 1 is een appelboom en de ander een perenboom…. dat is nou eenmaal zo, dat verander je niet. Aan een appelboom groeit nooit een peer en andersom. Maar als je de appel kan zien als weliswaar anders maar toch ook lekker op zijn tijd, dan kan je wellicht los laten dat hij zij nooit een peer wordt maar toch ook goed is. Werkt dat niet (even kort door de bocht) , dan is het wellicht tijd om afscheid te nemen van iets, een wens, of iemand.
Dan is iets niet goed. Maar ook dat…. is een proces in jou en niet buiten jou.
Veel succes!

Reply

Leave a Comment