Home Gezondheid Voedselallergie & intolerantie: vermijd deze voeding bij een opgezette buik!

Voedselallergie & intolerantie: vermijd deze voeding bij een opgezette buik!

Door Janna Koopman
opgezette buik

Een opgezette buik kan komen door een voedselallergie of intolerantie. Bij een voedselallergie kun je het product helemaal niet eten en kun je bij een paar kruimels al een heftige reactie krijgen. Voor mensen met een pinda allergie is het levensgevaarlijk om pinda te eten, want dan kunnen ze een anafylactische shock krijgen. Een intolerantie voor voeding komt veel vaker voor en kunnen vaak in een beperkte mate wel genomen worden. Je leest hieronder de meest voorkomende voedselintoleranties die een opgezette buik veroorzaken.

Gluten als voedsel allergie of intolerantie bij een opgezette buik

Eén van de meest bekende voedingstriggers is gluten. Dit is een eiwit die voorkomt in meelproducten, zoals brood, pasta, crackers, koek, paneermeel en velen ongezonde snacks. Veel mensen zijn nadat ze hier achter zijn gekomen allemaal radicaal glutenvrij gaan eten. Misschien komt er uit een test dat je geen glutenallergie of intolerantie hebt, maar merk je dat je er toch een opgezette buik van krijgt. Het kan dan zijn dat je een glutenovergevoeligheid hebt hiervoor en daarom maar beperkt gluten kunt eten. Je leest hier meer over de verschillen tussen een gluten intolerantie en glutenovergevoeligheid. In de meeste gevallen is het niet nodig om gluten helemaal te elimineren en kun je bijvoorbeeld één keer per dag prima gluten verdragen.

Lactose is een bekende voedingstrigger bij een opgezette buik

Een andere bekende veroorzaken van een opgeblazen buik is lactose. Dit is een stof die in melkproducten zit, zoals yoghurt, melk, toetjes, ijs, witte sauzen en witbrood. Daarnaast zit het ook vaak als hulpstof toegevoegd aan gefabriceerde producten, zoals koek, snoep en taart. Mensen met een lactose intolerantie kunnen lactose niet goed afbreken, doordat het lichaam te weinig van het enzym lactase aanmaken. Dit komt relatief vaak voor bij ouderen en getinte mensen. In de supermarkten kom je steeds vaker lactosevrije producten tegen, zoals lactosevrije melk, yoghurt, brood, roomkaas en toetjes. Er zijn ook tabletjes te koop met lactase die je kunt innemen, zodat lactose makkelijker kan worden afgebroken.

Sojayoghurt is ook een melkvervanger, maar wordt niet altijd door iedereen goed verdagen. Vaak is het niet nodig om nooit meer melkproducten te nemen en kun je dit prima een paar keer per week nemen. Je kunt hier meer lezen over het lactosevrije dieet bij darmklachten.

Gasvormende producten vaak de oorzaak van een opgezette buik

Een feit is dat gasvormende producten bij veel mensen kunnen zorgen voor een opgezette buik. Eet je bijvoorbeeld vaak bruine bonen of drink je frisdrank met koolzuur, dan is de kans groter dat je meer gassen in je buik hebt. Het kan wel verschillen per voedingsmiddel of je er gasvorming van krijgt. Zo ken ik mensen die prima linzen kunnen eten, maar van kikkererwten een enorm opgeblazen buik krijgen, met daarnaast gasvorming. Het betekent dus niet dat als één gasvormend product zorgt voor een opgezette buik, dat je de andere producten ook gelijk moet laten staan. Bekijk hier welke producten nog meer voor gasvorming zorgen.

Sterke kruiden als voedselintolerantie bij een opgeblazen buik

Een opgezette buik ligt sneller op de loer als je veel sterke kruiden gebruikt. Misschien herken je wel dat als je naar een land gaat als Marokko of Turkije dat je dan vaker last hebt van je buik. Dit komt mede door de sterke kruiden, zoals knoflook in grote hoeveelheden. Door minder sterke kruiden te gebruiken, kun je je opgezette buik verminderen. Mijn favoriete veilige kruiden zijn: basilicum, oregano, peterselie, gember en kurkuma. Je kunt deze kruiden gedroogd of in poedervorm gebruiken. Ik maak er zelfs mijn vegetarische bouillon mee door er wat Keltisch zeezout aan toe te voegen.

Opgeblazen buik door verkeerde combinaties in voeding

Het zijn niet alleen bepaalde voedingsmiddelen, zoals gluten, lactose, bonen en sterke kruiden die kunnen zorgen voor een opgezette buik. Het maakt ook uit welke combinaties je gebruikt. Het eten van alleen een boterham met kaas eet, is een groot verschil met of je eerst 1 boterham met kaas eet en daarna yoghurt met fruit en een snicker. Misschien kun je je wel voorstellen dat als alle drie deze producten in de maag komen er een heel andere chemische reactie plaatsvindt, dan dat je alleen die boterham met kaas eet. Eet of drink je veel dingen door elkaar, dan kunnen ze ook een versterkte reactie versterken.

Wil je met de juiste voeding je opgezette buik verminderen? Download dan helemaal gratis mijn favoriete gluten- en lactosevrije recepten!

Boekentip: Wil je meer handige tips voor je gezondheid?

Eet meer energie is de ultieme gids voor voor iedereen die op zoek is naar meer energie om zo een vrolijk en vitaal leven te leiden.

Meer lezen? Bestel nu Eet meer energie bij onze webshop Boekenwereld.com voor
€ 22,50

 

Lees ook deze artikelen van Janna Koopman:

4 comments

Avatar
ira J 16 januari 2020 - 12:33

Aloha,
misschien dat iemand r iets aan heeft. Lectinen (eiwitten in peulvruchten) gaven bij mij dezelfde klachten als gluten. Maar natuurlijk is ieder mens/lichaam uniek 🙂
Hartengroet ❤ ira

Reply
Avatar
Janna Koopman 17 januari 2020 - 14:44

Hoi Ira, peulvruchten geven vaak darmklachten bij mensen die er gevoelig voor zijn. Het is niet altijd nodig om peulvruchten helemaal te vermijden. Zo kan iemand die niet tegen soja kan misschien wel tegen kikkererwten. Daarbij zit er ook wel verschil in peulvruchten uit blik, zelf gewelde peulvruchten, verse bonen en diepgevroren peulvruchten. Merk jij hier bij jezelf verschil in?

Reply
Avatar
Lucia Muller 16 januari 2020 - 20:48

Ik werk met de total reset methode en test gericht welke voedingsmiddelen een reactie geven.
Door middel van kinesiologische armtest, waarbij de persoon een buisje vasthoudt met de frequentie van product
wordt er gewerkt. Met een rugbehandeling ( over de kleding heen) en massage van bepaalde acupunctuurpunten wordt de eliminatie van product in gang gezet. De persoon moet 25 uur het product vermijden. Bij de volgende afspraak wordt het product middels frequentiebuisjes weer getest en indien deze ‘sterk’ test mag de persoon de ‘reactie stof’ weer gaan gebruiken..eerst met mate. Hier heb ik goede resultaten mee bereikt.

Reply
Avatar
Janna Koopman 17 januari 2020 - 14:50

Hoi Lucia, er zijn steeds meer mogelijkheden om achter een voedsel intoleranties te komen. Goed om te horen over jouw methode. Ik maak gebruik van zelfanalyse: door het bijhouden van wat je eet, hoe je eet, soort klachten, stress, e.d. wordt er gekeken naar onderliggende oorzaken. Als de onderliggende oorzaken worden aangepakt, zijn er vaak veel minder voedselintoleranties.

Reply

Leave a Comment