Home Bewustzijn Hooggevoeligheid & spijsvertering: zo voorkom je maag- en darmklachten tijdens de feestdagen

Hooggevoeligheid & spijsvertering: zo voorkom je maag- en darmklachten tijdens de feestdagen

Door Janna Koopman
darmklachten

De decembermaand is een maand waarin de kans groter is op het krijgen van buikpijn, maagklachten en darmklachten. Niet alleen door de suikerrijke verleidingen zoals pepernoten, chocoladeletters, oliebollen, marsepein en kerstkransjes, maar ook omdat we vaker binnen zitten. Daarbij ben je als HSP-er vaker gevoeliger voor stemmingen. Wil je weten hoe je kunt voorkomen dat je maag en darmklachten krijgt tijdens deze feestmaand? Lees dan hieronder de voedingstips.

Als HSP minder kans op darmklachten door te weten wat je eet

Een veel gemaakte fout is dat je dingen eet waarvan je niet eens weet wat er in zit. Misschien heb je een chocoladeletter gekregen op je werk, maar zitten er wel E-nummers of lactose in waar je niet tegen kunt. Bekijk daarom altijd de achterkant van een verpakking, zodat je je echt bewust bent van wat je eet. Een etiket kun je checken op ingrediënten (hoe minder, hoe beter), allergenen (bijvoorbeeld glutenvrij, lactosevrij) en voedingswaarde (o.a. calorieën, koolhydraten). Veel HSP-ers zijn ook gevoeliger voor voedingtriggers. Door verpakkingen beter te bekijken kun je voorkomen dat je darmklachten krijgt. Ben je ergens uitgenodigd voor een Kerstdiner? Vraag dan van te voren wat je gaat eten of geef van te voren door wat je niet kunt eten. Vaak vinden ze het juist heel fijn als je dit doorgeeft, zodat ze er voor jou een fijne avond van kunnen maken. Meer tips over hoe je het kersteten kunt voorbereiden vind je hier.

Minder darmklachten bij hooggevoeligheid door minder tussendoortjes te nemen

De pepernoten en chocoladeletters zijn net uit de supermarkt en de schappen zijn alweer aangevuld met kerstkransjes en banketstaven. Op je werk, in winkels en bij mensen thuis zul je deze zoete tussendoortjes sneller aantreffen in deze maand. Ongemerkt pak je hier een handje van en zo liggen buikpijn en darmklachten op de loer. Beter is om drie voedzame maaltijden per dag te eten en geen tussendoortjes. Vind je het lastig om niets tussendoor te nemen? Zorg dan dat je altijd iets gezonds mee hebt. Tip: Neem een paar stukjes paprika met een zelfgemaakte lactosevrije yoghurtdressing of plakjes komkommer met gerookte zalm. Drink daarnaast tussendoor voldoende kruidenthee of water. Dit helpt namelijk ook in veel gevallen om de honger te stillen.

Voldoende rust nemen om darmklachten te voorkomen bij HSP-ers

December is een donkere maand, waarbij veel dieren een winterslaap houden. Wij daarentegen doen heel erg veel activiteiten in deze maand, terwijl ons lichaam schreeuwt naar rust. Je hebt als HSP-er niet alleen meer slaap nodig in de winter om te herstellen, maar ook meer ME-time om weer tot jezelf te komen. Probeer de maaltijden als een rustmoment te zien (ook de tussendoortjes) en neem hier echt de tijd voor. Zit aan tafel, eet rustig en kauw goed. Alleen in rust kan de spijsvertering goed zijn werk doen en kun je voorkomen dat je maag-darmklachten krijgt. Blijf na het eten ook nog even natafelen, zodat je eten kan zakken. Door deze kleine aanpassingen help je je spijsvertering enorm en kun je voorkomen dat je last krijgt van je buik. Lees hier meer tips over hoe je buikpijnvrij en vol energie de wintermaanden door kunt komen. 

Wil je gelijk aan de slag om je darmklachten te verminderen? Download dan hier de 7 prikkelbare darmbestendige recepten speciaal om deze feestmaand goed door te komen. 

Boekentip: Eet meer energie

Eet meer energie is de ultieme gids voor voor iedereen die op zoek is naar meer energie om een vrolijk en vitaal leven te leiden.

Meer lezen? Bestel nu Eet meer energie bij onze webshop Boekenwereld.com voor
€ 22,50 met gratis verzending. 

 

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment