Home Hooggevoeligheid Hooggevoelig: meditatie om jezelf te helen bij overprikkeling

Hooggevoelig: meditatie om jezelf te helen bij overprikkeling

Door Jolanda Hoogkamer
meditatie om jezelf te helen bij overprikkeling

Als je hooggevoelig bent, dan ontvang je de hele dag door meer informatie vanuit je omgeving dan iemand die niet hooggevoelig is. Je verwerkt deze informatie op een dieper niveau dan iemand die niet hooggevoelig is. Ook je emoties en gedachten verwerk je intenser. Dit kan ervoor zorgen dat je meer informatie, gedachten en gevoelens opneemt dan je lichaam en geest direct kunnen verwerken. We spreken dan van overprikkeling. Overprikkeling kan je allerlei klachten geven. In dit artikel lees je welke klachten je kan krijgen door overprikkeling en wat je hierbij kunt doen. Ook kun je luisteren naar een meditatie om jezelf te helen bij overprikkeling.

Het effect van overprikkeling

Als je overprikkeld bent, dan merk je in eerste instantie dat je moe wordt, geïrriteerd raakt en dat je eigenlijk weinig impulsen meer kan hebben. Alledaagse geluiden of geuren kunnen al te veel zijn. Het is dan echt nodig om tot rust te komen om al die prikkels te kunnen verwerken. Soms lukt dat gewoon niet, omdat je allerlei verplichtingen hebt qua werk, huishouden, afspraken of andere zaken. Overprikkeling geeft een zelfde reactie als stress. Je lichaam gaat namelijk stresshormonen aanmaken. Ons lichaam maakt stresshormonen aan om te overleven, zodat je weg kan rennen als er een tijger achter je aankomt. Het geeft dus in eerste instantie een boost aan je lichaam.

Langdurige overprikkeling maakt je ziek

Als je langdurig overprikkeld bent, dus over een langere periode meer prikkels binnenkrijgt dan je aankan, dan maakt je lichaam voortdurend stresshormonen aan. Je lichaam staat steeds onder grote druk. Hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan zoals depressies, stemmingswisselingen, burn-out, maag- en darmklachten, migraine, spier- en gewrichtsklachten en ga zo maar door. Het is dus erg belangrijk dat je, als je overprikkeld raakt, ervoor zorgt dat je al die prikkels kan verwerken en stress en spanning los kan laten.

Tips bij overprikkeling

Er zijn een aantal dingen die helpen bij overprikkeling en die zijn voor iedereen verschillend. Ga eens opletten waardoor jij stress en spanning los kan laten. Dit kan je bijvoorbeeld proberen: een goede nacht slapen, een wandeling in de natuur, een kop thee in alle stilte en rust, een massage of een meditatie. Of gewoon een flink potje huilen. Huilen zorgt ervoor dat je lichaam de spanning loslaat. Huilen is hartstikke gezond voor lichaam en geest.

Meditatie om jezelf te helen bij overprikkeling

Hieronder kun je een meditatie beluisteren die je helpt om stress en spanning los te laten en diep te ontspannen. Zo geef jij je lichaam de kans om te helen bij overprikkeling. Vind je deze meditatie fijn? Je kunt je hier gratis abonneren op mijn YouTube-kanaal, vol meditaties, inspiratie en filmpjes speciaal voor hooggevoelige mannen en vrouwen.

Bekijk ook deze meditaties:

4 comments

Avatar
ellen 24 mei 2019 - 10:01

Ik kan geen YouTube filmpje zien voor meditatie overgevoeligheid

Reply
Avatar
Jolanda Hoogkamer 25 mei 2019 - 08:26

Hoi Ellen, vervelend dat je het filmpje niet ziet. Het kan aan je instellingen liggen. Je kunt via deze link de meditatie rechtstreeks op YouTube vinden: https://www.youtube.com/watch?v=KsIc31tlMiM&t=118s

Ik wens je een mooie dag en geniet van de meditatie! Lieve groet, Jolanda

Reply
Avatar
Marieke 24 mei 2019 - 15:36

Dank je wel voor deze mooie meditatie. Het kwam op mijn pad en kon het heel goed gebruiken. Namasté

Reply
Avatar
Jolanda Hoogkamer 25 mei 2019 - 08:27

Heel graag gedaan Marieke. Dankjewel voor het delen van je ervaring. Ik wens je een mooie dag!

Jolanda

Reply

Leave a Comment