Home Gezin & Kinderen 9 tips: help je hoogsensitieve kind ontspannen

9 tips: help je hoogsensitieve kind ontspannen

Door Leony Vandebelt
hooggevoelige kinderen

Je kunt Leony Vandebelt het best een ‘vertaler’ noemen. “Kinderen vertellen mij telepathisch en energetisch wat ze nodig hebben, wat ze voelen, wat ze willen en ik vertaal dat in ‘hardop woordjes’ voor hun ouders.” Ze werkt met hoogsensitieve kinderen over de hele wereld en ontwikkelde de FreeHappyKids-Methode. Hoe help je je kind bij het loslaten van spanning? Leony geeft 9 gouden tips!

Het is belangrijk dat je kind regelmatig helemaal tot rust komt.

De wereld wordt steeds drukker, met steeds meer prikkels. Voor kinderen die alles intens waarnemen en voelen, leidt dat soms tot uitdagingen. Ze zijn gevoelig voor sfeer, drukte, geluiden of voor heftige emoties. Ze pikken overal van alles op en kunnen dat niet altijd weer makkelijk loslaten. Het gevolg? Ze klappen vaak dicht, ontploffen op een later moment of kunnen niet goed tot rust komen en in slaap vallen.

Sensitieve kinderen zijn gevoeliger voor verwachtingen van anderen, omdat ze die zo goed aanvoelen. Ze kunnen veel van zichzelf vragen. Kinderen die lekker in hun vel zitten, willen graag lief doen, meewerken en behulpzaam zijn. Maar als ze zich niet goed voelen, doordat ze bijvoorbeeld te veel spanning met zich meedragen, dan lukt het gewoon even niet. Als ze dan negatieve reacties op hun gedrag krijgen, zoals ongeduld, onbegrip, afwijzing, gemopper, dan wordt de spanning alleen nog maar groter.

Tot rust komen

Al deze uitdagingen leveren stress op voor je hoogsensitieve kind. Iedereen ervaart soms spanning – dat hoort bij het leven. Gevoelige kinderen hebben dat gewoon wat sneller én sterker. Het is daarom belangrijk dat je kind regelmatig helemaal tot rust komt en zo alle spanning kan loslaten. Anders kan het oplopen of blijven vastzitten. Te veel spanning leidt tot:

  • boosheid of heftige uitbarstingen
  • ‘vervelend’ gedrag of negatieve aandacht vragen
  • angstig of emotioneel zijn
  • onzekerheid, perfectionisme of faalangst
  • lastig in slaap vallen, ‘s nachts wakker worden of heel vroeg
  • moeilijk zelf tot rust komen
  • uitdagingen in sociale situaties
  • snel afgeleid of moeite met concentreren op school
  • tics, verstopping, hoofdpijn, buikpijn en andere lichamelijke klachten. Uit onderzoek blijkt dat 90 procent van de lichamelijke klachten bij kinderen veroorzaakt wordt door spanning en psychologische stress.

Hoe kun je nu je kind helpen om spanning los te laten? Hier zijn 9 tips:

1. Lekker bewegen
Sporten, springen op de trampoline in de tuin, een potje stoeien. Je lichaam bewegen helpt enorm met ontspannen en spanning loslaten.

2. Echte aandacht schenken
Maak elke dag even tijd om met je volle aandacht bij je kind te zijn. Want kinderen die voldoende échte aandacht krijgen, voelen zich gezien, voelen zich veilig. Dat helpt om te ontspannen.

3. Het goede voorbeeld geven
Kinderen letten bewust en onbewust heel goed op het voorbeeld dat wij geven. Als jij altijd druk en bezig bent, dan voelt dat onrustig. Er is niets mis mee om af en toe de was te laten liggen of een pizza in de oven te gooien. En dan samen lekker een filmavond houden.

4. Douchen en badderen  
Water is fantastisch om prikkels los te laten en te ontspannen. Onder de douche, in bad, in het zwembad, een zout voetenbadje, veel water drinken.

5. Vrije tijd hebben
Tijd die je kind vrij kan invullen. Doen waar hij of zij zelf zin in heeft. Kinderen hebben dit nodig, zodat ze tot rust kunnen komen. Zorg voor balans in de planning van je kind. Houd je kind een dagje thuis als het daar aan toe is.

6. Knuffelen en kriebelen
Een lichaam dat prettig wordt aangeraakt, ontspant meteen. Vind iets wat je kind fijn vindt. Bijvoorbeeld lekker, knuffelen op de bank, een (voet)massage voor het slapen gaan, kriebelen op de rug. Dat werkt ontspannend en maakt ook allemaal blije stofjes in je hersenen aan.

7. Lachen!
Lachen is gezond én ontzettend ontspannend. Het is een heel snelle manier om stress en prikkels los te laten. As je het samen doet, versterkt het ook nog eens jullie band.

8. Geduld hebben
Een kind dat gespannen of overprikkeld is, kan een behoorlijk beroep doen op je geduld. Dus herinner jezelf er regelmatig aan dat je kind het niet met opzet doet. Dat het zich gewoon niet goed voelt. Alle prikkels en spanning moeten er soms even uit.

9. Helpen gronden
Gronden is heel belangrijk voor gevoelige kinderen. Het helpt ze om terug te komen bij zichzelf, spanning los te laten en zich rustig en sterk te voelen. Gronden betekent goed aanwezig zijn in je lichaam. Voor gevoelige kinderen is het soms gewoon ‘te veel’: te veel lawaai, te veel drukte, te veel prikkels, te veel gevoelens. Daardoor raken ze ongegrond. Je kind wordt dromerig en afwezig, of juist heel wild en hyper, onrustig of emotioneel. Ook kun je het merken aan een kind dat niet makkelijk in slaap valt. Help je kind met gronden: met terugkomen bij zichzelf, zakken, ontspannen en zich veilig voelen in de eigen binnenwereld.

Leony Vandebelt heeft de gratis masterclass ‘Hoogsensitief kind’ ontwikkeld. Met 3 effectieve strategieën en een audio-oefening voor meer rust en ontspanning in 5 minuten. Informatie en aanmelden. 

Boekentip: Leven met hooggevoelige kinderen

Susan Marletta-Hart laat zien hoe we een hooggevoelig kind kunnen herkennen. Daarvoor gebruikt ze recente inzichten. Ook staat haar boek vol verhalen: wat het bijvoorbeeld betekent voor hooggevoelig kind om op kamp te gaan of waarom het zoveel last heeft van een kriebelend labeltje in een T-shirt. Ten slotte geeft Susan Marletta-Hart 26 oefeningen en meditaties o.a. `Wees luid , `Visualiseer een schild en concrete tips voor ouders en andere opvoeders.

Bestel nu jouw exemplaar voor € 20,99 met gratis verzending.

Lees ook deze artikelen:

Laat een bericht achter