Self-care

Herstellen van stress en tegenslag: zo bouw je emotionele veerkracht op

Door Michèle Lippus
Herstellen van stress en tegenslag: zo bouw je emotionele veerkracht op

Verdriet, eenzaamheid, onrust, paniek … het zijn maar enkele van de gevoelens die menig onder ons beleven. Sommigen onderdrukken dit gevoel om hun geliefden van deze stressprikkel te besparen of lopen hier van weg, anderen vinden heil in het creëren van nieuwe routines om hier het beste van te maken. Wat jouw situatie ook is, welke emoties of gevoelens je momenteel ervaart, weet dat het oké is en dat je hier niet alleen voor staat.

Emotional self-care

Onze emotionele veerkracht wordt soms tot het extreme gerekt. Naast de onzekerheid over hoe lang jouw situatie gaat duren maar evenwel wat er na deze periode komen zal, kan zelfs de meest positief ingestelde persoon een moment van paniek of angst bezorgen. Maar er is ook goed nieuws: heel wat mensen laten zien dat lastige periodes een tijd zijn van bezinning die ze zichzelf voorheen niet konden gunnen. Nog anderen lijken nu letterlijk open te bloeien en voelen zich oprecht goed.

Give yourself permission to pursue what brings you joy, simply because it brings you joy – Elisha Mudly

10 tips om je emotionele veerkracht op te bouwen en te onderhouden

1. Adem in, adem uit

Voel je dat je jezelf in hevige emoties of overprikkeling verliest? Neem dan een korte pauze: adem enkele keren diep in, en uit. Met 3 tot 5 maal deze korte ademhalingsoefening toe te passen, voel je al een heel klein beetje verbetering. Een heel klein beetje is prima. Dit geeft je de ruimte om je reactie gematigd te kunnen uiten tot zelfs je sereniteit terug te vinden. Nood om enkele minuten niemand rond je te hebben? Ga desnoods naar het toilet, waar je je rustig en ongestoord kan afzonderen.

2. Kalibreer

Elke grote verandering, inclusief de crisis waarin je je nu bevindt, kan emotioneel hard binnenkomen. Jij hebt tijd nodig om je aan te passen aan deze nieuwe context. Kalibreren betekent dat je je emotioneel én energetisch gaat aanpassen tot een punt dat voor jouw comfortabeler voelt. Dit wil nog niet zeggen dat je genoegen neemt met hoe de dingen nu verlopen, het betekent dat je een manier gaat vinden, voor jou, waarin jij verder kan fuctioneren. Neem je tijd om aan deze nieuwe situatie te wennen.

3. Blijf bij jezelf

Vooral nu media ons 24/7 kunnen bereiken met updates, waar social media de ene feed na de andere op ons afvuurt, is het makkelijk om jezelf hierin te verliezen. De grens tussen je eigen beleving en de emoties van anderen wordt dan een hele dunne lijn. Bewaak je energie en blijf bij jezelf. Vooral als je hoogsensitief bent, is het voor je eigen welzijn noodzakelijk dat je energetisch extra afstand neemt van alles wat je extra prikkels bezorgt. Weet je niet zeker of wat je voelt van jou is? Stem rustig op je innerlijke stem af en voel of dit jouw energie is of je mee op de golf van emoties van anderen bent gesprongen. Wees lief voor jezelf, het is normaal dat je je laat meeslepen in zo’n bewogen tijden.

4. Emotioneel ontladen

Omgaan met emoties is niet iedereen gegeven. Velen onder ons zijn opgegroeid in een cultuur waar gevoelens een teken van zwakte waren. Deze gevoelens negeren wil nog niet zeggen dat je deze losgelaten hebt. Je kan het niet zien en voelen, maar emoties zijn ook energie! Wanneer je in een spiraal van lastige emoties blijft hangen (bewust of onbewust) zetten deze zich vast in jouw lichaam. Een eenvoudige manier om emotioneel te ontladen kan als volgt: doe een mini-workout, 2 minuten touwtje springen, blokje om wandelen en ook schaterlachen, zingen en dansen zijn een dankbare manier om deze spanning los te laten.

5. Better-Mood-Board

Weet je even niet meer hoe je uit een negatieve spiraal of angstgevoel komt? Misschien is dit een oplossing: maak een Better-Mood-Board, een variant op een mood/vision board. Het helpt je om je focus te verleggen door net op zoek te gaan naar beelden, quotes of persoonlijke foto’s die je een beter gevoel geven. Jouw Better-Mood-Board wordt dan een ankerpunt om je te inspireren, hoopvoller te voelen en zelfs rust te vinden. Op zoek naar materiaal? Hoor eens rond bij familie en vrienden die in jouw buurt wonen of om tijdschriften met mooie foto’s in je brievenbus te steken.

6. Kijk naar een inspirerende film of serie

Feel good films en/of series zijn als een ware balsem voor je hart. Ze bevatten een positieve boodschap en dragen bij tot een meer hoopvol gevoel. Mijn favoriete feel-good-film is The Secret Life of Walter Mitty. Heb je geen specifieke film of serie in gedachten? Vraag gerust aan je familie of vrienden om wat input.

7. Ga voor één positief nieuwsbericht per dag

Wanneer het je allemaal te veel wordt en je het even gehad hebt met de zoveelste statistiek, dan is het tijd om je aandacht te geven aan de mooie, fijne en leuke berichten. Zo heb je de websites Positive.News en The Happy Newspaper waar je uitsluitend positief getinte boodschappen zal terugvinden. Door elke dag minstens 1 hoopgevend of leuk bericht te lezen, verleg je langzaam jouw aandacht naar positieve prikkels.

8. Behoud structuur en regelmaat in je leven

Welke dag is het nu al weer? Wanneer je door een zware periode gaat kunnen de dagen soms door elkaar heen lijken te lopen. Zeker in periodes dat je gebruikelijke routine onder druk staat, verlies je een gevoel van tijd. Ook wanneer je veel tijd in een beperkte ruimte doorbrengt, ga je dat merken. Hier is waar structuur en regelmaat je helpen kan. Voel welke structuur of regelmaat jou helpen kan. Maak zelf een mooie weekplanner, zo kan je onmiddellijk aan de slag met het uittekenen van een vorm van regelmaat die goed voor jouw voelt.

9. Mediteer 10 minuten per dag

Meditatie, in tegenstelling tot wat sommigen denken, is niet meer dan je gedachten voor een korte tijd wat rust te gunnen. Vooral als je nog geen ervaring hebt in meditatie, kan je starten met het beluisteren van een korte begeleide meditatie. Heb je geen meditatiekussen of matje? Geen probleem: gewoon op de bank zitten of een comfortabele stoel is ook prima. Enkele populaire apps voor begeleide meditaties zijn ondermeer Calm, Headspace, Smiling Mind, Simply Habit, Petit BamBou en tot slot nog VGZ Mindfulness coach (Nederlandstalig). Sommige van deze apps zijn betalend maar als je het bekijkt als een investering in jezelf, dan is het zeker de moeite waard!

If you can’t go outside, go inside – Onbekend

10. Praten helpt

Misschien ben je iemand die actief instaat voor zorg en comfort, heb je afscheid moeten nemen van een dierbare in bijzonder moeilijke omstandigheden of kun je niet terecht bij je naasten. Voel je dat het je allemaal teveel wordt en heb je nood om met iemand te praten? Overweeg om contact op te nemen met een professional, die je hierin kan bijstaan. Onze moderne technologie maakt het meer dan ooit mogelijk om ook op afstand ondersteuning te kunnen vinden. Je kan een therapeut, coach of andere gekwalificeerde persoon inschakelen om je te begeleiden in dit moeilijke moment… want praten, dat helpt!

Ook al heb je weinig vat op de situatie waar je je in bevindt, toch kun je bewust kiezen om deze ervaring te verzachten door te bouwen aan je emotionele veerkracht. Ik hoop van harte dat deze tips je soelaas kunnen brengen.

Meer tips rond emotional self-care en andere leuke inspiratie kan je terugvinden op mijn vernieuwde website Thrive-Coaching.

De hoeders van de aarde

De hoeders van de aarde

Versterk je veerkracht met de inzichten van de medicijnmannen en -vrouwen van Amerika. Ze leren je hoe je trauma’s uit het verleden van je kunt afschudden, hoe je angst en boosheid kunt loslaten om in genade te leven,

Bestel jouw exemplaar voor Bestel nu
Je bestelt bij

Lees verder

Boekentip van de redactie
De emotioneel afwezige moeder
€ 20,-

De emotioneel afwezige moeder

Jasmin Lee Cori

Was je moeder vroeger vaak te druk, te moe, afwezig of afstandelijk? Of ging al haar aandacht naar haar eigen (mentale) gezondheid? Dan kreeg je mogelijk niet de aandacht, liefde en verzorging die je als kind nodig had. Jasmin Lee Cori legt...

€ 20,-

Bestel nu

Deel dit artikel online
Michèle Lippus
Michèle Lippus

Self-care expert, stress & burn-out coach en loopbaanbegeleider ✨ Jong van hart ✨ Ik ben dol op koffie ☕ en mijn 2 petekinderen (mijn oogappels). Host van de podcast "Rumbo norte". Te beluisteren via iTunes, Spotify en Google Podcasts. Favoriete affirmatie: I owe myself the love that I so freely give to other people.

Reacties
  1. Michelle Bontenbal 30 augustus 2020 - 08:49
    Reply

    Dankjewel Michele Ik ben nu bijna een jaar geleden mijn lief verloren. Hij was mijn maatje door dik en dun! Uit de punten die je hier geeft kan ik veel inspiratie halen om om te gaan met mijn verschrikkelijk verdriet.... Liefs, Michelle

  2. Michèle Lippus 14 september 2020 - 10:52
    Reply

    Lieve Michelle, Wat jammer te horen dat je je maatje verloren bent. Dat is best heftig. Gun jezelf de tijd om te helen van dit verdriet. Mijn docent Stress & Burn-Out zegt steeds: ik hou niet van het woord loslaten, maar eerder van anders vast te houden. Ook jij zal met de tijd dit verdriet anders leren vast te houden. Zo leuk te lezen dat mijn tips je inspireren. Wees lief en mild voor jezelf. Hartegroet, Michèle

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Boekentip van de redactie
De emotioneel afwezige moeder
€ 20,-

De emotioneel afwezige moeder

Jasmin Lee Cori

Was je moeder vroeger vaak te druk, te moe, afwezig of afstandelijk? Of ging al haar aandacht naar haar eigen (mentale) gezondheid? Dan kreeg je mogelijk niet de aandacht, liefde en verzorging die je als kind nodig had. Jasmin Lee Cori legt...

€ 20,-

Bestel nu

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Ontvang elke week de nieuwste en populairste artikelen, je daghoroscoop, boekentips en nog veel meer! Ruim 80.000 lezers gingen je al voor

Even geduld aub...

Bedankt voor je inschrijving

Het lijkt er op dat je al ingeschreven bent?