Home Hooggevoeligheid Hoogsensitiviteit: drie tips voor als je het gevoel hebt dat je jezelf verliest

Hoogsensitiviteit: drie tips voor als je het gevoel hebt dat je jezelf verliest

Door Irene Langeveld
hsp

Een veelgehoord probleem van HSP is dat zij ‘zichzelf verliezen’. Je kunt op meerdere manieren ‘jezelf verliezen’ en in dit artikel lees je 3 tips over wat je daaraan kunt doen.

Jezelf verliezen in de ander

Dit is één van de meest voorkomende uitdagingen van hooggevoelige mensen: jezelf verliezen in de ander. Je bent zo gevoelig en kunt zó goed met anderen verbinden dat je daarbij jezelf verliest. Je voelt bijvoorbeeld de emotie of stemming van de ander aan en neemt deze over waardoor je niet meer goed weet wat je nu zélf voelt. Je weet niet meer wat van jou is en wat van de ander. Of je voelt aan hoe iemand over een bepaalde situatie denkt. Je kunt je zo goed in de ander verplaatsen dat je even later niet meer weet wat jij er nu in eerste instantie zelf van vond (vóórdat je afstemde op de mening en gevoelens van de ander).

Of je bent zo bezig met wat iemand anders nodig heeft, dat je je jezelf verliest in het helpen van de ander en daarbij helemaal je eigen behoeftes vergeet. Je kunt daarbij de behoeftes van anderen boven die van jezelf stellen (omdat je jezelf niet belangrijk genoeg vindt), maar het kan ook zo zijn dat je niet eens meer goed voelt wat je zelf nodig hebt.

In al deze situaties verlies je jezelf in de gevoelens, gedachten en behoeftes van iemand anders. Het probleem is dat je zo steeds verder bij jezelf verwijderd raakt en steeds minder goed jezelf en je eigen grenzen gaat voelen. Als dat lang duurt loop je risico op een burn-out of andere nare fysieke, emotionele en/of mentale klachten.

Tip: verbinden met jezelf

Verbind meerdere keren per dag met je eigen lichaam zodat je verbinding houdt met jezelf. Grond jezelf in de ochtend en breng je aandacht gedurende de dag terug naar je ademhaling en je lichaam. Stel jezelf de vraag: Hoe voel ik me nu? en neem waar wat je voelt in je lichaam. Observeer zonder oordeel en als je verdwijnt in gedachten, breng je aandacht dan terug naar je ademhaling. Doe deze oefening voor 1-3 minuten, wanneer je er aan denkt gedurende de dag. Het zal je elke keer weer helpen om terug te komen bij jezelf!

Je kunt jezelf ook aanleren om dit te doen op een vast moment of bij een vaste activiteit. Bijvoorbeeld op het toilet, als je in de auto stapt, als je je handen wast, etc. Hang eventueel briefjes of post-its op om jezelf te herinneren, totdat het een automatisme is geworden.

Jezelf verliezen in je eigen gedachten (verleden of toekomst)

Je kunt ook jezelf verliezen in je eigen gedachten. Hooggevoelige mensen zijn van nature diepe voelers en diepe denkers. Dat diepe denken kan omslaan in piekeren over de toekomst, of het moeilijk kunnen loslaten van het verleden. Daardoor kun je niet meer genieten van wat er hier en nu voor je neus gebeurt.

Het leven is hier, nu. Niet in dat wat geweest is (want dat is voor altijd voorbij) en ook niet in de toekomst (want die bestaat nog niet). Heb je wel eens iets gedaan in de toekomst? Iets moois ervaren in de toekomst? Nee, want die toekomst is een concept in ons hoofd, niet iets wat werkelijk bestaat. Alles wat gebeurt in je leven gebeurt NU. En dat NU verandert continu. Dat maakt het leven mooi. Als je geniet, ben je hier nu. Als je het gevoel hebt dat je voluit leeft, dan ben je hier nu.

Maar als je de hele tijd in je hoofd zit omdat je nadenkt over het verleden of aan het piekeren bent over de toekomst, dan mis je al het moois dat het leven je nu te bieden heeft. En dat is zonde.

Overigens: als je iets wat eerder is gebeurd moet verwerken, dan zijn die emoties nu aanwezig. Het is belangrijk om daar de ruimte aan te geven zodat het kan helen en je verder kunt. Maar oneindig nadenken over wat er is gebeurd of piekeren over wat nog gaat komen leidt nergens toe.

Tip: gebruik je zintuigen om uit je hoofd en in het nu te komen

Gebruik je zintuigen om jezelf uit je hoofd en in het moment te brengen. Haal diep adem, kijk om je heen en benoem wat je ziet. Haal nog een keer diep adem en luister nauwkeurig: wat hoor je nu? Haal nogmaals diep adem en neem waar wat je voelt met je huid: bijvoorbeeld de structuur van je kleding, de tafel onder je handen, de grond onder je voeten.

Je kunt deze oefening zo vaak en zo lang doen als je wilt, maar een minuutje bewust zijn van je zintuigen kan je al ontzettend veel geven! Het verankert je weer in het hier en nu.

Jezelf verliezen in doelen

Herken je dat gevoel dat je ergens helemaal voor gaat, maar in het proces daar naartoe vergeet om goed voor jezelf te zorgen en jezelf totaal voorbij loopt? Daardoor haal je misschien je doel wel, maar heb je helemaal niet van het proces kunnen genieten.

Als je steeds bezig bent met doelen, ben je eigenlijk steeds bezig met de toekomst. Je kunt zo in je doel en in het ‘doen’ opgaan dat je het ‘zijn’ vergeet. Je mist dan niet alleen het hier en nu, maar je schiet ook in je hoofd waardoor je de verbinding met je lichaam verliest. Daardoor vervaagt het bewustzijn van je eigen grenzen en is de kans groter dat je jezelf overvraagt en uiteindelijk een keer ‘crasht’ omdat je teveel van jezelf hebt gevraagd.

Tip: de reis, niet de bestemming

Doelen hebben is prima, maar vergeet niet dat het niet om het doel maar om de reis gaat. Als je je doel haalt maar de reis ernaar toe verschrikkelijk was, wat heb je er dan aan dat je je doel hebt gehaald?

Ook in dit geval kun je je adem en je zintuigen gebruiken om jezelf steeds weer in het hier & nu te brengen. Zo vergeet je niet om ‘uit het raam te kijken’ terwijl je onderweg bent naar je doel!

Verlies jij jezelf regelmatig in de ander, in je eigen gedachten of in doelen? Meld je dan op de website van Irene Langeveld aan voor haar mini serie over hooggevoeligheid! Zo leer je stap voor stap beter bij jezelf te blijven. Klik hier voor de mini cursus over de talenten en uitdagingen van hooggevoeligheid!

Boekentip Inspirerend Leven: Ben jij hooggevoelig?

Susan Marletta Harts Voluit leven met hooggevoeligheid biedt concrete inzichten en oefeningen die je helpen je ware kracht te vinden en deze verder te ontwikkelen wanneer je hooggevoelig bent. Veel mensen ervaren hooggevoeligheid als een last. In dit werkboek staan oefeningen om hooggevoeligheid juist te benutten als hulpmiddel voor zelfontwikkeling. Een gids vol praktische handvatten om je leven als hooggevoelige ook echt voluit te kunnen gaan leven.

Ga aan de slag en bestel nu jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

1 comment

Avatar
De ridder muriel 1 december 2018 - 19:04

Vraagje
Ik heb de online cursus thuiskomen in jezelf v irene langeveld. Is dit boek v susan merletta een vervolg en een aanrader. Ben ik er echt iets mee. Kan ik dit boek ook bestellen bij standaard boekenwinkel? Ik ben nl zwaar hoogsensitief.
Dank vr je antwoord
Lieve gr
Muri

Reply

Leave a Comment