Home Hooggevoeligheid Hoogsensitiviteit & prikkels: zo kies je voor jezelf

Hoogsensitiviteit & prikkels: zo kies je voor jezelf

Door Sannie Alblas-Smit
hsp en prikkels

Als HSP heb je veel voelsprieten of antennes. De hele dag door pik je van alles op. Je bent bezig met andere mensen, met geluiden om je heen, je ziet kleine veranderingen in de omgeving of je ervaart hoe iemand zich voelt. Vaak pik je bewust of onbewust heel veel op van de wereld om je heen.

Je eigen gedachten verwerken alles van wat je hoort, ziet, ruikt en voelt en willen daar een soort van structuur van maken, zodat alles wat je waarneemt ook klopt met hoe jij het voelt. Door dit continu waarnemen, verbinden en daar gedachten aan koppelen, kan het soms chaotisch zijn in je hoofd. Die chaos veroorzaakt verwarring en dat veroorzaakt weer vermoeidheid. Al je antennes zijn gericht op de buitenwereld.

Doordat je zó op de buitenwereld gericht bent, kan het zijn dat je jezelf op de achtergrond plaatst. Voor veel HSP is dit niet iets wat zij bewust doen, maar iets waarvan zij denken dat het normaal is. Het is een gewoonte om alle antennes naar buiten gericht te hebben. Het kan soms ook makkelijk zijn om met de buitenwereld bezig te zijn, want hierdoor hoef je je niet bezig te houden met jezelf. Op deze manier kun je je eigen behoeftes en gevoelens vergeten en dus je eigen IK. De behoefte van een HSP aan verbinding, zorgen, harmonie en alles onder controle houden is vaak zó groot, dat zij zichzelf vergeten.

Hoe zorg je er dan voor dat je niet meer ál die antennes uit hebt staan?

1. Leer te focussen op jezelf

Doe dit in het begin in alle rust. Haal een paar keer bewust adem om je te concentreren op jezelf. Hoe voel jij je op dit moment? Hoe voelt je lichaam? Als je merkt dat je afgeleid wordt door geluiden in de omgeving, focus je dan weer op je ademhaling. Door dit te oefenen leer je hoe het voelt om in contact te zijn met jezelf. Je zult dit eerst bewust moeten leren, voordat het een onbewuste gewoonte zal worden.

2. Ga ontdekken wat jij leuk vindt

Wat zijn dingen die je leuk vindt om te doen? Zoek iets waardoor je alles om je heen even vergeet en alleen gefocust bent op jezelf. Dit kunnen creatieve dingen zijn of bijvoorbeeld wandelen in de natuur. Op deze manier leer je weer wat voor jou belangrijk is, waar jou prioriteiten liggen.

3. Ga eens bewust om met je antennes

Hierdoor leer je te herkennen wanneer je compleet op de buitenwereld gericht bent. Zodra je dit bij jezelf signaleert, probeer dan weer de focus te leggen op jezelf. Je hoeft niet altijd alle antennes op de buitenwereld gericht te hebben. Je kunt er best een paar ‘uit’ zetten. Bijvoorbeeld in contact met anderen. Je hoeft niet voor iedereen te zorgen. Het is heel nobel om je ‘zorgantenne’ uit te hebben staan, maar je kunt ook de verantwoordelijkheid bij de ander laten. Als de ander hulp nodig heeft, kan hij jou ook vragen.

4. Kracht van de gedachten

Op het moment dat je merkt dat je met je aandacht of energie compleet bij iemand anders bent, visualiseer dan dat je je antennes intrekt. Zeg tegen jezelf: Ik ben ik en jij bent jij. Verbeeld je dat jullie allebei je eigen energieveld hebben en dat die niet verweven raken met elkaar.

5. Geloof in je eigen kracht

Haal jezelf niet omlaag op de momenten dat je je energie hebt laten wegvloeien door situaties of mensen in jouw omgeving. Haal hier een leermoment uit en de volgende keer doe je het anders. Alle veranderingen kosten tijd, gun jezelf dat ook. Geloof dat je eigen kern, je eigen IK sterk genoeg is om de wereld aan te kunnen!

Veel succes, Sannie Alblas-Smit

Boekentip: Voluit leven met hooggevoeligheid

Susan Marletta Hart’s Voluit leven met hooggevoeligheid biedt concrete inzichten en oefeningen die je helpen je ware kracht te vinden en deze verder te ontwikkelen wanneer je hooggevoelig bent. Veel mensen ervaren hooggevoeligheid als een last. In dit werkboek staan oefeningen om hooggevoeligheid juist te benutten als hulpmiddel voor zelfontwikkeling.

Ga aan de slag en bestel nu jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

Lees ook deze artikelen:

 

10 comments

Avatar
Astrid 6 maart 2017 - 09:49

Dank je wel Sannie! mooi!

Reply
Sannie Alblas-Smit
Sannie Alblas-Smit 7 maart 2017 - 09:32

Graag gedaan Astrid. Fijne dag, Sannie Alblas-Smit

Reply
Avatar
Miranda van Boven 16 oktober 2017 - 12:19

Dank je wel voor je tips, want ik kan er maar moeilijk mee stoppen/minderen en kies vrijwel nooit voor mezelf. Het zit er zo in vergroeid dat ik er moeilijk van los kan komen. Ben nu bezig, met behulp van iemand anders, maar dan komt er veel los dat diep in mij zit en dat kost me heel veel energie en tranen. Maar ik probeer het in ieder geval denk ik dan maar.

Reply
Avatar
Sannie Alblas 23 oktober 2017 - 07:24

Hoi Miranda, je bent in ieder geval bezig met hulp! Dat is een stap die lang niet iedereen durft te maken. Iets wat diep zit, zit er waarschijnlijk al jaren en dat is helaas vaak niet 1-2-3 opgelost. Gun jezelf de tijd en wees mild voor jezelf. Succes, Sannie

Reply
Avatar
Karin 20 april 2018 - 21:43

Hoi mijn naam is Karin en ik heb al een aantal jaren last van momenten waarbij ik niets kan verderagen. Het enige wat ik dan kan doen is voor me uit staren en alle prikkels van links, rechts of van achter mij negeren. Anders ontploft mijn hoofd voor mijn gevoel. Dit is altijd nadat ik de drukte ben ingegaan: dit kan zijn in de kroeg of in de winkelstraat of na een familie activiteit. Ik ben er nu achter dat ik mijn energie goed moet verdelen om deze narigheid te voorkomen. Oké, nuchter ben ik maar toch ben ik angstig voor dergelijke momenten die misschien in de toekomst nog komen….

Reply
Avatar
Sannie 10 juni 2019 - 15:24

Hoi Karin, Ik zie nu pas dat je een bericht geschreven hebt onder een blog van mij. Wat je beschrijft kan met meerdere dingen te maken hebben. Het is heel handig voor hsp om goed inzicht te krijgen in hun ‘overprikkel-systeem’ en hun eigen behoeften. Als hsp mag (moet) je heel zelfbewust zijn en ook voor jezelf durven kiezen. Dat is vaak eng omdat veel hsp dat niet gewend zijn om te doen. Maar gelukkig is alles te leren 🙂
Warme groet, Sannie Alblas-Smit

Reply
Avatar
Marleen 9 juni 2019 - 10:37

Ik zit nu een paar maanden thuis met een burn-out. Ik ervaar dit vooral, met een gevoel dat mijn “beschermlaagje” er af is. Ik herken dus heel veel aan wat ik hier lees. Ik vind dit dus ook waardevolle tips. Het is in het kort ook wat ik leer bij mijn therapeute. Fijn dit zo te lezen, het houdt me op de been. Vooral omdat ik weet, dat mijn hooggevoeligheid maar tijdelijk is. Sterkte voor degenen die hier dagelijks mee kampen. Dagen kunnen echt een strijd zijn.

Reply
Avatar
Sannie 10 juni 2019 - 15:28

Hoi Marleen, wat vervelend dat je met een burn-out thuis zit. Het klopt inderdaad wat je schrijft, tijdens een burn out ervaren mensen ook dat ze veel gevoeliger zijn. Maar hoogsensitief ben je al je hele leven en niet opeens na een burn out. Neemt niet weg dat je nu dezelfde klachten zult hebben die hsp ook ervaren. Gelukkig zitten er aan hoogsensitief zijn ook echt voordelen en kwaliteiten, die worden helaas nog wel eens over het hoofd gezien. Het hoeft geen strijd te zijn, je moet er alleen mee om leren te gaan.
Heel veel sterkte met het herstellen van je burn out. Wees mild voor jezelf en het herstelproces.
Warme groet, Sannie Alblas-Smit

Reply
Avatar
Anymous 11 maart 2020 - 10:41

Wat als je nu heel moeilijk nee kan zeggen tegen mensen, of sommige mensen hebben totaal geen oren naar het woord nee, ze zuigen je compleet leeg. En ik heb dan dagen lang zelf geen energie meer, dan sluit ik mij op en ga slapen tot ik weer ben opgeladen. Dit overkomt mij dus elke keer weer, en dan begint het verhaaltje weer van voor af aan. Altijd moe en uitgeput, ik ben me er bewust van en probeer te veranderen maar het lukt dom weg niet.

Reply
Avatar
Sannie 12 maart 2020 - 09:47

Het kan soms helpen om met een coach/therapeut te kijken waarom het niet lukt. Een coach/therapeut kijkt samen met je waar je tegenaan loopt en wat je nodig hebt om nieuwe dingen te leren. Vraag jezelf ook eens af waarom je deze mensen nog in je buurt hebt. Heb jij mensen in je buurt nodig die jouw nee dus niet respecteren, waarom blijven die relaties in stand? Dus wellicht een idee om een hsp coach/therapeut bij jou in de buurt te zoeken. Misschien met een paar gesprekken kan iemand je al de juiste handvatten geven om meer voor jezelf te kiezen. Warme groet, Sannie

Reply

Leave a Comment