Home Hooggevoeligheid Bij jezelf blijven als HSP: zo hoef je je niet meer te beschermen tegen wat je voelt

Bij jezelf blijven als HSP: zo hoef je je niet meer te beschermen tegen wat je voelt

Door Irene Langeveld
gevoelig

Als je gevoelig bent voor de stemmingen, emoties en energieën van anderen heb je vast wel eens momenten dat je die gevoeligheid graag zou willen uitschakelen. Bijvoorbeeld omdat de persoon naast je een hele vervelende energie bij zich draagt, je beïnvloed wordt door de negativiteit van een collega of helemaal opgebrand bent na een bezoekje aan een familielid.

Oefeningen om je af te schermen

Er bestaan veel oefeningen die je helpen jezelf af te schermen in zo’n situatie. Zoals een spiegel, schild of lijn in het zand om je heen visualiseren die energieën van buiten tegenhoudt. Deze oefeningen zorgen ervoor dat de informatie van buiten tijdelijk minder of helemaal niet binnen komt en dat je wat beter bij jezelf kunt blijven. En die oefeningen werken (mits je goed gegrond bent)!

Een andere manier om met je gevoeligheid om te gaan

In dit artikel wil ik je graag een alternatief laten zien. Iets waar je naartoe kunt groeien, ook als je op dit moment nog veel last hebt van je gevoeligheid.

Wanneer je jezelf afsluit, kun je ervoor zorgen dat je tijdelijk minder of geen energieën of emoties van anderen voelt. Dat is handig in een noodsituatie: bijvoorbeeld als je in een groep bent en ineens uit het niets de sfeer verandert. Op dat moment kun je je even afschermen zodat je de rust en ruimte hebt om weer te verbinden met jezelf.

Maar doe je dit vaak of voor langere periodes, dan gebeurt er iets anders. Dan ga je eigenlijk in tegen je natuur. Je gaat uit verbinding. Je probeert je gevoeligheid weg te stoppen in plaats van deze te accepteren.

Het mooie van je gevoeligheid

Eigenlijk is gevoeligheid iets moois en natuurlijks. Het laat de verbinding zien die er tussen mensen is. Het laat zien dat we in werkelijkheid niet afgescheiden maar verbonden zijn met elkaar. En ik geloof dat je gevoeligheid een reden heeft. En dat je er op een positieve manier iets mee kunt doen. Je hebt het niet voor niets. Maar dat kan alleen als je leert om heel goed verbonden te blijven met jezelf terwijl je in verbinding staat met anderen. Want als je goed verbonden bent met jezelf, is dat wat je voelt van anderen in principe geen probleem meer. Je kunt het opmerken, bij de ander laten en loslaten. Je hoeft het niet over te nemen en het hoeft niet te blijven hangen. Opmerken, accepteren, loslaten. Opmerken, accepteren, loslaten.

Op die manier kun je op een hele empathische manier, met compassie voor de mensen die je ontmoet, verbinden met anderen. Zolang jij in je eigen centrum blijft, verbonden met jezelf.

De sleutel van je gevoeligheid

De sleutel om je gevoeligheid op een positieve manier te kunnen inzetten ligt in de mate waarin je verbonden kunt blijven met jezelf, niet in de mate waarin je je kunt beschermen tegen wat je voelt.

En verbonden blijven met jezelf kun je leren! Het vraagt wel enige oefening, vooral als je gewend bent om continu je omgeving in de gaten te houden en je bewust te zijn van hoe anderen zich voelen en gedragen.

Probeer het om te draaien: verbind eerst met jezelf. Daar zit je veiligheid. Daar zit je stabiliteit, stevigheid en balans. En van daaruit kun je dan verbinden met de buitenwereld: andere mensen, de natuur, alles wat er om je heen gebeurt.

Tips om de verbinding met jezelf te versterken:

  • Neem elke ochtend voordat je de deur uitgaat een paar minuten de tijd om je lichaam te voelen. Doe een korte bodyscan of haal simpelweg een paar keer diep adem waarbij je je voorstelt dat je adem zich door je hele lichaam beweegt. Je kunt ook een grondingsmeditatie doen (zie onderaan dit artikel voor een link).
  • Verbind regelmatig bewust met jezelf: leg bijvoorbeeld een hand op je buik en vraag jezelf: hoe voel ik me nu? Gewoon observeren. Geen oordeel. Het is wat het is. Haal een keer diep adem en ga verder met waar je mee bezig was. Probeer dit zo vaak mogelijk op een dag te doen.
  • Er zijn apps en mindfulness timers online te vinden die je om de zoveel tijd een signaaltje kunnen geven. Dat kun je gebruiken om op die momenten even naar je ademhaling te gaan of waar te nemen hoe je lichaam nu voelt.
  • Herinner jezelf eraan dat wat je voelt van anderen niet van jou is. Je hoeft er niets mee en je kunt het niet voor hen oplossen (ook al zou je dat willen). Accepteer dat je het voelt, en stel je dan voor dat het simpelweg via je lichaam de aarde instroomt. Het is niet van jou, dus je kunt en mag het loslaten.

Irene Langeveld heeft een online cursus ontwikkeld speciaal voor HSP waarin je leert om op diep niveau te verbinden met jezelf en los te laten wat niet van jou is. Een voorproefje daarvan kun je gratis ervaren in haar mini video serie Valkuilen & Talenten van Hooggevoeligheid. Daar vind je ook haar gratis grondingsmeditatie. Klik hier om je gratis aan te melden!

Boekentip: Werkboek hooggevoeligheid & mindfulness

Als je hooggevoelig bent, is balans vinden in de hectiek van alledag een extra uitdaging. Bont helpt je om beter om te gaan met de lastige kanten van hooggevoeligheid én optimaal de sterke kanten ervan te gebruiken. Je leert technieken om je weerbaarheid te vergroten. De energie-uitwisselingen met je omgeving worden duidelijker, waardoor er nieuwe levenskracht vrijkomt.

Ga aan de slag met je hooggevoeligheid en bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,99 met gratis verzending.

3 reacties

Avatar
Onno Bom 23 januari 2019 - 13:24

Bedankt voor je oefeningen. Ga er mee aan de slag.

Reply
Avatar
harry 24 januari 2019 - 10:43

Wat gebeurt er: er wordt gezegd de wasknijpers gaan stuk. Ik zeg dan moet je ze niet zo hard aandrukken. Vervolgens zegt men kijk in de spiegel. Ik flip helemaal. Vervolgens constateer ik dat daad werkelijk de knijpers te strak zijn aangedrukt. Wat is er mis in mijn communicatie dat ik ga flippen?

Reply
Avatar
Ria van Loenen 28 januari 2019 - 11:22

Ha Harry, mogelijk ben je iemand die het lastig vindt om fouten te maken.
Je ziet ze wel bij een ander, maar vindt het lastig om ze bij jezelf te zien. Kan het zijn dat je vrij direct reageert op fouten van anderen?
Dan weet je ook hoe je (onbewust?) innerlijk op jezelf reageert, ook streng. Misschien kan je er achter komen ( met behulp van) waarom je zo streng voor jezelf bent (en dus voor anderen).
Het kan ook te maken hebben met onzekerheid die je niet wilt uiten.
Wanneer je vanbinnenuit in balans bent, kan je ook beter communiceren.
Daar kan je veel aan doen; het zijn processen waar je veel aan hebt in je verdere leven 🙂
Vriendelijke groet, Ria

Reply

Laat een bericht achter