Home Mindfulness 3x wandelmeditaties met Thich Nhat Hanh

3x wandelmeditaties met Thich Nhat Hanh

Door Anouschka van Wettum

Wandelen is een heerlijke manier om je hoofd leeg te maken. Voor de een is het bos op een zomermiddag een waar paradijs en een ander vindt het heerlijk om door het stadscentrum te lopen door de drukte. De frisse lucht en het lopen zijn een ware meditatie – zeker als je niet in je gedachten verzinkt.

Maar hoe doe je dat? In Wandelen. Mindfulness voor elke stap heeft zenmeester en boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh oefeningen verzameld die je helpen om niet steeds te denken. Wij mogen drie mindfulness-oefeningen delen die jou tijdens jouw bos- of parkwandeling met beide beden op de grond zetten.

1 Moeder Aarde genezen

Bewust op de aarde lopen kan onze vrede en harmonie herstellen, maar ook de vrede en harmonie van de aarde zelf. Wij zijn kinderen van de aarde. Wij hebben haar voor ons geluk nodig, maar zij heeft ons ook nodig. Of de aarde mooi is, fris en groen of dor en droog, hangt van onze manier van lopen af. Wanneer wij op een goede manier loopmeditatie beoefenen, masseren we de aarde met onze voeten en zaaien we vreugde en geluk bij iedere stap. Onze Moeder Aarde zal ons genezen en wij zullen haar genezen.

2 Een bloem bloeit op bij iedere stap

Toen de baby Boeddha geboren werd, nam hij zeven stappen en een lotusbloem bloeide op uit iedere voetstap. Wanneer je loopmeditatie oefent, kun je hetzelfde doen. Stel je een lotus, een tulp of een madeliefje voor die opbloeit uit iedere voetstap op het moment dat je voet de grond raakt. Als je zo oefent, zullen je vrienden hele bloemenvelden zien, overal waar jij loopt.

3 Kus de aarde

Loop en raak de vrede ieder moment aan.
Loop en raak het geluk ieder moment aan.
Iedere stap veroorzaakt een frisse wind.
Iedere stap doet een bloem bloeien.
Kus de aarde met je voeten.
Geef de aarde je liefde en geluk.
De aarde zal veilig zijn
als wij ons veilig voelen in onszelf.

Wandelen, mindfulness voor elke stap van Thich Nhat Hanh

In Wandelen leert Thich Nhat Hanh je het lopen te combineren met mediteren. Zo geef je aandacht aan je manier van lopen en aan je omgeving. Stop jij Wandelen in je rugzak?

0 comment

Acupunctuurpunten deel 1 - de Borrelende Bron - Rust in Beweging 11 juni 2020 - 19:48

[…] wandelmeditaties wordt wel eens het ietwat vreemde beeld gebruikt van een zoenende mond: wanneer Yongquan de aarde […]

Reply

Leave a Comment