Home Hooggevoeligheid 4 tips om af te rekenen met stress en overprikkeling

4 tips om af te rekenen met stress en overprikkeling

Door Jolanda Hoogkamer
overprikkeling

Je kent het vast wel, op vakantie voel je je helemaal uitgerust, ontspannen en je komt tot allerlei inzichten en je bruist van de energie. Je neemt je voor om je altijd zo te voelen. Dit keer ga jij je niet meer druk maken over je werk, je huishouden, wat andere mensen van jou denken of de zorg voor anderen. Je neemt je voor om gezonder te eten en te leven, net als op vakantie meer te slapen en ook echt tot rust te komen.

En dan komt je thuis. Een stapel post, een overvolle mailbox, de uitpuilende wasmand en de lege koelkast staren je aan. Je probeert om je ontspannen te blijven voelen, maar binnen afzienbare tijd ben je weer een ware circusartiest die alle ballen in de lucht houdt. En als je dan tijd voor jezelf neemt, dan is het lastig om echt te ontspannen en tot rust te komen.

De gevolgen van stress en overprikkeling

Stress wordt in verband gebracht met allerlei ziekten en kwalen, zoals migraine, nek- en rugklachten, maag- en darmklachten, hartkloppingen, slapeloosheid, hart- en vaatziekten en overgewicht. Stress heeft niet alleen effect op fysiek niveau, het heeft ook groot effect op hoe jij je voelt, hoe je denkt en zelfs hoe je je gedraagt.

Het is belangrijk om van jouw rust en ontspanning een prioriteit te maken en ervoor te zorgen dat je gewoontes inbouwt die je weerbaarheid tegen stress en prikkels van buitenaf verhogen. Hierdoor ga jij je energieker, vitaler en sterker voelen! Hieronder 4 tips waar jij een gewoonte van kan maken:

1. Meditaties

Tijdens meditaties kom je tot diepe ontspanning, je ademhaling vertraagt en je hartslag wordt lager. Hierdoor ontspant je lichaam en komt je geest tot rust. Er zijn verschillende vormen van mediteren, zoek een vorm en manier die bij jou past. Je kunt kiezen voor een passieve manier van mediteren, door de stilte in jezelf op te zoeken en je te focussen op je ademhaling. Of je kunt kiezen voor meer actieve meditaties, zoals geleide meditaties of meditaties waar je werkt met je energie werkt. Kies een vorm waar jij je fijn bij voelt, hierdoor kun je er makkelijk een gewoonte van maken.

2. Mindfulness

Waar je aandacht is, is je energie. Als je aandacht in de toekomst ligt, of je piekert over een situatie dan is je aandacht en je energie in dat moment. Mindfulness betekent in het moment aanwezig zijn. Misschien ken je het begrip afwezig zijn, je bent er niet helemaal bij met je hoofd. Je aandacht en energie is ergens anders, dat is het tegenovergestelde van mindfulness.

In ons drukke doen we vaak ook nog allerlei dingen tegelijk. Terwijl je kookt beantwoordt je ook nog een email, of doe je nog even een telefoontje. Jouw aandacht en jouw energie versnippert hierdoor en je stressniveau verhoogt. Je kunt minder prikkels verwerken en je raakt sneller overprikkelt. Mindfulness is je aandacht op het hier en nu richten, op dit moment. Ben je bijvoorbeeld aan het wandelen, voel dan hoe je voeten contact maken met de aarde. Ben je aan het koken, richt je aandacht dan helemaal op het snijden en bereiden van het eten. Door dagelijks te oefenen wordt het een gewoonte om met je aandacht in dit moment te zijn en je energieniveau wordt hoger. En het heeft direct resultaat op je concentratievermogen.

3. Voldoende slaap

Tijdens je slaap verwerk je de prikkels van overdag. Een tekort aan slaap zorgt ervoor dat je emotionele en mentale weerbaarheid naar beneden gaat, hierdoor ben je sneller geïrriteerd en prikkelbaar. Voldoende slaap is essentieel. Als je op vaste tijden naar bed gaat en opstaat en minstens 7, liefst 8 uur slaapt dan neemt je stressniveau af en ben je ook beter bestand tegen stress.

4. Maak bewust contact met de natuur

Zoek regelmatig de frisse buitenlucht op, het liefst in de vrije natuur, het bos of strand, of misschien wel een park, bij je in de buurt. De natuur is het tegenovergestelde van de drukke stad met veel geluiden en impulsen. De natuur heeft een ontspannende werking op ons. Stress verhoogt de hartslag en de ademhaling, onderzoek toont aan dat onze ademhaling en hartslag juist verlagen als we in de natuur zijn. Ga dus wat vaker naar buiten!

Al na een paar dagen oefenen met de nieuwe gewoontes zal je effect merken, op alle niveaus, je gaat je energieker en vitaler voelen, je voelt je meer ontspannen en gelukkiger en je zal merken dat stress en prikkels van buiten steeds minder effect op je hebben.

Boekentip: Hooggevoeligheid en stress

In ‘Hooggevoeligheid en stress’ laat Susan Marletta Hart zien hoe je als hooggevoelige goed met stress om kan gaan.   Stress heeft ingrijpende lichamelijke gevolgen, zeker voor hooggevoelige mensen. Onderzoek toont een verband aan tussen chronische stress en aandoeningen als fibromyalgie, chronische  vermoeidheid, bijnieruitputting en diabetes.  De aandacht gaat ook uit naar vroegkinderlijke stress, hormoonhuishouding en chakra’s. Praktijkvoorbeelden completeren dit toegankelijke boek.

Ga aan de slag en bestel jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

2 comments

Avatar
Natasja Smits 8 augustus 2017 - 16:23

Ik ben het met je eens dat we vaker de vrije natuur op moeten zoeken en dat doe ik dan ook regelmatig. Helaas gaat mijn stressniveau gelijk weer omhoog als ik zie hoe er met de vrije natuur door anderen omgesprongen word…Overal peuken op de grond of in het zand van het strand van mensen die niet na denken en hun peuken simpelweg op de grond droppen in plaats van dat ze een reisasbakje mee nemen en het daar in doen om het vervolgens in een gewone afvalbak te gooien, overal papiertjes en andere rommel op de grond, in het zand en in het gras en niet in de afvalbakken die daarvoor bestemd zijn of als je net zoals wij doen, je afval eerst in een klein afvaltasje gooien en het later droppen in een afvalbak, waardoor genieten voor mij al niet meer kan. Ik kijk dan met een vies gezicht om me heen en loop al niet eens meer op blote voeten door het gras of zand, want ik vind het goor om het vuil van anderen zoals die peuken, as en andere viezigheid aan mijn voeten te krijgen. Ga je met je kleedje in het zand liggen of in het gras, ligt er een stel peuken om je heen. Ik vind het ook zo vies voor de kinderen, die zitten met hun handjes tussen al die peuken te spelen.

Reply
Avatar
Jolanda 9 augustus 2017 - 16:34

Dankjewel Natasja dat je je zorgen en frustratie deelt over hoe mensen met de natuur en zwerfafval omgaan.

Ik wens dat door je berichtje en energie hierover het bewustzijn in de wereld groeit om schoner met onze natuur om te gaan.
Lieve groet, Jolanda

Reply

Leave a Comment