Home Hooggevoeligheid HSP: omgaan met zorgen, angst en emoties in deze stressvolle tijd

HSP: omgaan met zorgen, angst en emoties in deze stressvolle tijd

Door Irene Langeveld
hsp angst

Als je hooggevoelig bent, heb je niet alleen te maken met je eigen gevoelens en onzekerheden, maar ook die van je huisgenoten én die van het collectief: de energie die we met z’n allen samen creëren. De onrust hangt nu letterlijk in de lucht en daar kun je veel last van hebben. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je daartegen kunt doen.

De balans vinden

Ik denk dat het belangrijk is om een balans te vinden tussen aan de ene kant ruimte geven aan wat er in je leeft (al je zorgen, angsten en emoties mogen er zijn en mogen gevoeld worden) en aan de andere kant manieren vinden om te verbinden met een groter geheel en daardoor meer rust en vertrouwen te ervaren.

Zorgen: een hoofd dat overuren draait

In ons hoofd lopen we vaak enorm op de zaken vooruit. Ons denksysteem is er ontzettend goed in om alle mogelijke (worst-case) scenario’s tot in de puntjes uit te denken. Dat is eigenlijk een beschermingsmechanisme. Ergens voelt het dan alsof je bent voorbereid. Maar daardoor vlieg je uit het nu en in je hoofd. Zo raak je meer gestrest in plaats van minder.

Ik kwam vorige week een quote van Jeff Foster tegen die schreef:

“If you wish to reduce your psychological suffering by 99,99999 percent… simply cease to imagine things that haven’t happened yet.”

Een goede reminder dat het geen zin heeft om te piekeren over situaties die er nog niet zijn. Concentreer je op wat je nu kunt doen en probeer niet teveel mee te gaan met de ‘wat als’-scenario’s die je hoofd produceert.

Emoties en angstgevoelens uitvergroot

Naast de gedachten die overuren maken kun je ook met intense emoties te maken krijgen. Het lijkt alsof deze tijd alles uitvergroot: de angsten en patronen die nog een beetje onder de oppervlakte lagen, laten zich nu volop zien. Daarnaast kun je getriggerd worden door de mensen met wie je woont, door wat je op het nieuws ziet of wat je andere mensen wel of niet ziet doen.

Alles is uitvergroot omdat het over gezondheid en leven en dood gaat. We schieten daarbij al snel in onze angst om niet te overleven of in de angst om de mensen die ons dierbaar zijn te verliezen. Daarom reageert iedereen nu zo intens. Als je dat ziet, is het gemakkelijker om compassie te voelen voor je eigen reactie en ook voor die van anderen.

1. Zijn met wat je voelt

Als we onze gevoelens steeds maar wegduwen, komen ze op een gegeven moment als een vulkaan tot uitbarsting. Om dat te voorkomen kun je elke dag even een paar minuten nemen om te zijn met wat er in je leeft. Ga zitten, haal een paar keer diep adem en neem waar: Wat voel je? Waar ben je bang voor? Welke emoties zijn er nu in je?

Probeer vervolgens de gevoelens als een fysieke sensatie te voelen: Waar zit het in je lichaam? Hoe voelt het precies? Heeft het een vorm, kleur? Wat gebeurt er als je je aandacht er naartoe brengt, verandert het dan van intensiteit, van vorm of van locatie? Wees nieuwsgierig en kijk met zachte blik naar wat er in je is.

Probeer niet mee te gaan in de verhalen die je hoofd erover vertelt, maar blijf bij de fysieke sensatie van de gevoelens. Geef er ruimte aan en adem ermee. Als ze sterker worden, is dat oké. Als een golf in de zee zullen ze daarna ook weer tot rust komen.

2. Verbinden met dit moment

Nadat je ruimte hebt gegeven aan dat wat je ervaart, is het belangrijk om goed te verbinden met dit moment. De zorgen en emoties gaan over het verleden (dat voorbij is en waar je niets meer aan kunt veranderen) of over de toekomst waarvan we niet weten hoe die zal zijn. Maar wat is er dit moment?

Verbind je met je zintuigen. Open je naar dit moment. Zie de kleuren, hoor de geluiden om je heen, dichtbij en veraf. Kun je je eigen ademhaling of hartslag horen? Kun je je adem voelen in je lijf? Kun je één ademhaling helemaal volgen met je aandacht, van het begin van de inademing tot aan het eind van de uitademing?

Ook als je merkt dat je rondjes draait in je gedachten kunnen je zintuigen en je ademhaling je helpen om eruit te komen.

Daarnaast helpt het enorm als je elke dag iets doet waar je blij van wordt, al is het maar iets kleins. Die lichtheid geeft een tegenwicht biedt aan de zwaarte die nu zo aanwezig is.

Zie het als een ouderwetse weegschaal, waarbij je aan de ene kant ruimte moet geven aan dat wat je voelt (je gevoelens niet wegstoppen) en aan de andere kant ook ruimte moet geven aan dat wat je voedt, dat wat je rust geeft of blij maakt.

Elke keer wanneer je je verbindt met je lichaam, verbindt je je eigenlijk ook met dit moment. Daarom is meditatie zo krachtig, juist nu. Gelukkig hoef je niet een uur te zitten om de voordelen van meditatie te ondervinden: een paar minuten is al voldoende.

Op de site van Irene Langeveld kun je 3 gratis mini meditaties downloaden waarin je binnen een paar minuten weer verbindt met jezelf en met dit moment. Klik hier om ze te beluisteren!

Boekentip: Angst, wijsheid om stormen te doorstaan

angstThich Nhat Hanh laat zien dat erkenning angst hanteerbaar maakt. Angst verlamt, en daarom duwen we deze emotie het liefst ver weg. Zijn aanpak: spoor de oorsprong van deze negatieve emotie op, en leer los te laten. Zo kun je alle vormen van angst het hoofd bieden. De mindfulnessoefeningen die Thich Nhat Hanh aanreikt, helpen daarbij.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 17,99

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment