Home Hooggevoeligheid Liesbeth Kamerling en Lieke Zunderdorp over hooggevoeligheid: ‘Het is allemaal niet zo ingewikkeld’

Liesbeth Kamerling en Lieke Zunderdorp over hooggevoeligheid: ‘Het is allemaal niet zo ingewikkeld’

Door Véronique Lam

Een hoogsensitief persoon (HSP) is geboren met een gevoelig zenuwstelsel. Licht, geluid, maar ook emoties van anderen komen harder binnen. Eén op de vijf mensen is snel overprikkeld. Veel mensen weten echter niet hoe ze hiermee om kunnen gaan. Door de drukte van alle dag voelen ze zich vaak moe of overweldigd.

Ik sprak met Liesbeth Kamerling en Lieke Zunderdorp, auteurs van Overprikkeld, eerste hulp bij hoogsensitiviteit, over hun hooggevoeligheid en beste tips om overprikkeling tegen te gaan.

Hoe kwamen jullie erachter dat jullie hoogsensitief zijn?

Liesbeth: ‘Achteraf merk ik het mijn hele leven al, alleen wist ik toen nog niet dat dit eigenschappen waren van een HSP. Dat weet ik pas sinds een jaar, en nu begrijp ik mezelf zoveel beter!’

Lieke: ‘Dit kwam bij mij eigenlijk door gesprekken met een vriendin en een collega die ook allebei hoogsensitief zijn. Een collega-trainer had er ook een training in gevolgd en stuurde mij een boek op over HSP. Door er meer over te lezen, wist ik het zeker.’

Waarom hebben jullie besloten een boek te schrijven over hoogsensitiviteit?

Liesbeth: ‘Toen ik er een jaar geleden over begon te lezen, dacht ik: ‘Dit moet iedereen weten!’ Het gaf mij zoveel erkenning en vreugde om mezelf in dit kader te zien. Daardoor kan ik de nadelen minimaliseren en de kwaliteiten juist ontwikkelen.’

Lieke: ‘We wilden mensen op een gemakkelijke manier hier bewust van maken. Er zijn heel wat goede boeken die best veel tijd kosten om te lezen. Zeker als je overprikkeld bent, is dat niet iets wat je direct gaat doen, of de energie voor hebt. Dus het leek ons een goed idee om een toegankelijk, overzichtelijk en mooi boek te maken voor HSP’s met tips en weetjes en persoonlijke verhalen, zodat het boek snel te lezen, herkennen en begrijpen is.’

Wat is jullie beste tip om overprikkeling tegen te gaan?

Liesbeth: ‘Zorg dat je genoeg tijd neemt om de dag of een leuke avond te verwerken, door middel van rust nemen of even alleen te zijn. Vroeger ging ik van afspraak naar afspraak en raakte ik steeds verder van mijn intuïtie verwijderd. Hierdoor voelde ik niet meer goed aan waar ik behoefte aan had of waar ik juist geen zin in had.’

Lieke: ‘De aandacht terugbrengen naar je lichaam, gaan wandelen of fysiek bezig zijn en een douche nemen, zodat de dag wat van je afvalt.’

En als je toch overprikkeld bent, wat kan je dan het beste doen?

Liesbeth: ‘Direct een pauze inlassen. Zeg zoveel mogelijk afspraken af en ga lekker even bijslapen, een wandeling maken in de natuur of dingen doen voor jezelf die echt moeten, zodat je stress uit het moment haalt.’

Lieke: ‘Ga vooral iets doen waar je rustig van wordt! Voor mij is dat even sporten of in m’n eentje een kopje thee drinken, voor anderen kan dat met de hond een stuk gaan wandelen zijn. Ik zeg vaak: ‘Probeer even op een postzegel te leven.’ Doe de dingen die wel noodzakelijk zijn en zet de rest op een lager pitje, dat helpt. Als je overprikkeld bent, heb je meer tijd nodig om te verwerken. Als je je dat realiseert, is het al een stuk rustiger. Mediteren helpt natuurlijk ook; alleen al even op de grond zitten en op je adem letten met je ogen dicht, kan al erg prettig zijn. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn, maar door de drukte vergeten we vaak de rust te pakken waar het best wel kan.’

Wat is het belangrijkste dat jullie geleerd hebben van jullie hoogsensitiviteit?

Liesbeth: ‘Misschien wel dat wat ik voel, geen gezeur is en dat ik niet overgevoelig ben. Ik hoor, ruik en voel alles gewoon veel intenser dan een ander. Dat accepteren en als een feit zien, scheelt veel zelfkritiek. En het is ook makkelijk om mijn grenzen aan te geven nu.’

Lieke: ‘Het is een kwaliteit die je echt heel goed kan gebruiken. Je hebt als HSP meer tijd nodig om informatie te verwerken, maar als je daar rekening mee houdt, kun je die kwaliteit benutten. Doe je dit niet, dan kun je in meer of mindere mate overprikkeld raken. Ook kun je je als HSP snel opladen aan mooie, fijne dingen; dat vind ik echt een voordeel. Ik kan enorm genieten van zoiets ‘kleins’ als lichtinval, krakende bladeren onder mijn voeten of een fijn gesprek met vrienden. Oprecht en liefdevol contact is ook weer extra fijn voor mij als HSP.’

Waar halen jullie je inspiratie vandaan?

Liesbeth: ‘Muziek, dansen, vrienden, lezen, natuur, tijd nemen om over alles na te denken, opruimen, museum, documentaires kijken, biografieën lezen en met mijn kinderen zijn.’

Lieke: ‘Ik haal mijn inspiratie uit de natuur; de kleuren, de geluiden en de frisheid. Ook haal ik het uit de grapjes van kinderen of het contact met mijn familie en vrienden, de gesprekken collega’s en de mensen in mijn praktijk. De inzichten die ik krijg door met anderen te zijn of met een vriendin naar een familieopstelling te gaan, zijn voor mij ook een bron van inspiratie.’

Boekentip: Overprikkeld

Wil je meer weten over hoe je het beste om kunt gaan met jouw hoogsensitiviteit en hoe je hiervan een kwaliteit kan maken? In Overprikkeld geven Liesbeth Kamerling en Lieke Zunderdorp eenvoudige tips & tricks waarmee jij meer uit jezelf haalt en overprikkeling voorkomt. Door de vele uit het leven gegrepen voorbeelden is dit boek herkenbaar voor HSP’s én mensen uit hun omgeving.

Ga zelf aan de slag en bestel jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor €17,50.

Leave a Comment