Je relatie met eten helen: hoe je het doet en waarom het zo belangrijk is
Door Anita Mulderij
Misschien herken je wel: je bent altijd met eten bezig en hebt een haat-liefdeverhouding met eten. Je mag vaak niet eten van jezelf maar op andere momenten eet je juist meer dan je zou willen. Holistisch voedingscoach Anita Mulderij weet veel over deze problemen. In dit artikel vertelt ze je de mogelijke oorzaken en geeft ze tips om jouw relatie met eten te helen.
Als je vecht met eten geeft dat altijd aan dat er op een diepere laag iets speelt waar heling mogelijk is.
Als gevolg van dit verstoorde eetpatroon verleidt voedsel je tot troost, waardoor schaamte, spijt of pijntjes in je lichaam opduiken. Je blijft tegen jezelf zeggen dat dit de laatste keer was en dat je morgen opnieuw begint maar toch blijven onbewuste patronen zich herhalen en lukt het je niet om zelf de regie te nemen over je eetgedrag.
Dit kan een deuk in je zelfvertrouwen geven, een ongezonde relatie met eten en je lichaam als gevolg hebben of ervoor zorgen dat je verslaafd raakt aan diëten. Als je vecht met eten geeft dat altijd aan dat er op een diepere laag iets speelt waar heling mogelijk is. Die heling kun je jezelf geven zodat er rust in je hoofd komt en jij weer de regie over je eigen lichaam krijgt.
Wat is een ongezonde relatie met eten?
Misschien heb je nooit nagedacht over het feit dat je een relatie hebt met eten maar je relateert de hele dag door met eten. Voordat je verder leest is het misschien mooi om voor jezelf een momentje te nemen om na te denken hoe jij je relatie met eten zou omschrijven.
Veel mensen hebben een ongezonde of onrustige relatie met eten, dit betekent dat er spanning op zit en dat eten niet gebruikt wordt voor de daadwerkelijke functie: het voeden van je lichaam en geven van energie.
Dit zijn signalen van een verstoorde relatie met eten:
• Je staat op met nadenken over voedsel en je gaat ermee naar bed.
• Je legt jezelf restricties op, dit geeft je een gevoel van controle.
• Je eet met de reden om je lichaam te veranderen.
• Je labelt eten met goed en slecht.
• Je voelt je regelmatig schuldig als je van eten geniet.
• Je eet vanuit regels die je voor jezelf bedacht hebt en je voelt niet of je honger hebt en waar je lijf zin in heeft.
• Je overeet vaak.
• Je gebruikt eten om emoties te dempen.
• Je eet regelmatig stiekem.
Als je je herkent in drie of meer van bovenstaande punten weet je dat de relatie met eten niet helemaal rustig en ontspannen is.
Oorzaken van een verstoorde relatie met eten
Dit zijn een aantal mogelijke oorzaken van jouw verstoorde relatie met eten:
• We zijn niet in touch met onze behoeften
We gebruiken eten vaak om onszelf te vullen terwijl we geen fysieke honger hebben. We zijn kwijt waar we behoefte aan hebben. Het kan zijn dat dit komt omdat je als kind niet ontmoet bent in je behoeften waardoor je ze zelf ook bent gaan negeren en ze be