Home Hooggevoeligheid Hoe kom je de winter door als je hooggevoelig bent?

Hoe kom je de winter door als je hooggevoelig bent?

Door Jolanda Hoogkamer
winter en hsp

In december zijn de dagen kort en de nachten lang. Je portie daglicht is zelfs minder dan 8 uur per dag. Je voelt je gewoon echt anders dan in de zomerperiode. Minder daglicht heeft effect op je lichaam en op je hormoonhuishouding. Dit heeft weer een groot effect op hoe jij je voelt. Als je hooggevoelig bent, dan kan je hier extra last van hebben. In dit artikel lees je tips om meer energie te hebben in de wintermaanden als je hooggevoelig bent.

Waarom je als HSP soms meer last hebt van fysieke klachten

Als je hooggevoelig bent, dan ontvang je meer signalen uit je omgeving en uit je lichaam. Zo kan je ook meer last hebben van warmte, kou of pijn, omdat je intenser waarneemt dan iemand die niet hooggevoelig is. Minder daglicht in de wintermaanden zorgt ervoor dat je minder vitamine D aanmaakt en dat je eerder op de dag meer melatonine aanmaakt. Dit zorgt ervoor dat je minder zin hebt om dingen te doen en meer wilt slapen. In feite heeft iedereen hier in meer of mindere mate last van, maar als je hooggevoelig bent dan kun je meer last hebben van het effect van deze veranderingen.

Als HSP kun je een ernstig vitamine D tekort hebben!

Het kan zelfs zijn dat je eerder en meer last hebt van de daling van vitamine D, waardoor je allerlei fysieke klachten kan krijgen of stemmingswisselingen, somberheid of depressie. Vaak is dit te herleiden aan een aversie voor de winter. Heb jij echt een enorme weerstand tegen de donkere en koude wintermaanden? Voel je dat je heel weinig energie hebt, dat je lichaam slap voelt en je misschien somber voelt of pijn in je spieren of gewrichten hebt?

Mogelijk heb je dan een flink vitamine D tekort. Je hebt dan echt een stootkuur aan vitamine D nodig om dit te herstellen en een regulier vitamine D supplement is niet genoeg voor jou. Heb jij dus echt klachten en ben je ontzettend moe? Dan kun je via de huisarts je vitamine D gehalte in je bloed laten checken. Doe dit voordat je supplementen gaat slikken, anders ontstaat er een vertekend beeld.

De energie van de winter heeft effect op jou

De natuur verstilt in de winter, alle processen in planten en bomen zijn aan het oog onttrokken, er zijn (bijna) geen bladeren, bloemen en de groei lijkt stil te staan. De winter heeft ook effect op jouw energie. Je bent geneigd om in de winter je energie meer naar jezelf toe te trekken, minder te stralen en je aandacht meer naar binnen te richten. De winterperiode is daarom een goed moment om tot rust te komen en je energie te sparen voordat de lente weer begint.

3 tips voor meer energie in de wintermaanden als je hooggevoelig bent

Dat verstillen en tot rust komen is een heel natuurlijk proces. De energie van de winter is heel anders dan die van de zomer, het is yin en yang. Naar binnen gericht en naar buiten gericht. Maar dit betekent niet dat je de wintermaanden passief hoeft te zijn en een winterslaap moet houden. Zeker niet als je verlangt naar licht, energie en vitaliteit. Hieronder lees je 3 tips voor meer energie in de wintermaanden als je hooggevoelig bent.

Tip 1: Aandacht voor je slaapritme

Minder daglicht op een dag zorgt ervoor dat je lichaam eerder melatonine aanmaakt en gewoon ook wat meer wilt slapen. Probeer hier ook ruimte voor te maken door bijvoorbeeld iets eerder naar bed te gaan.

Regelmatige bedtijden en voldoende nachtrust geven je overdag meer energie. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. Slaap inhalen door overdag te slapen, lang uit te slapen of extreem vroeg naar bed te gaan verstoort je natuurlijke slaapritme en hebben een negatieve invloed op je energieniveau.

Tip 2: Doe meditaties die je lichtheid en energie geven

Als je moe en uitgeblust bent en je kiest voor meditaties die ontspannen, dan wordt een meditatie al snel een moment waarop je indut of je overgeeft aan de vermoeidheid. Je kunt ook meditaties doen die je juist licht, energie en vitaliteit geven. Ik heb een aantal meditaties gemaakt die je gratis kunt luisteren. Zo kun je inspiratie opdoen om te mediteren om jezelf juist energiek en krachtig te voelen. Kies bijvoorbeeld voor deze helende lichtmeditatie of voor deze krachtige grondingsmeditatie om je krachtig en energiek te voelen.  

Tip 3: : Ga overdag lekker naar buiten!

Beweging heeft een groot effect op je energieniveau. Combineer je beweging met daglicht in de wintermaanden, dan heb je dubbel voordeel. Je lichaam maakt allerlei stofjes aan waardoor jij je fitter voelt en ’s nachts ook beter slaapt. Plan bijvoorbeeld een wandeling tijdens je lunch of ga in het weekend naar het bos of het strand.

Boekentip: Voluit leven met hooggevoeligheid

Susan Marletta Hart’s Voluit leven met hooggevoeligheid biedt concrete inzichten en oefeningen die je helpen je ware kracht te vinden en deze verder te ontwikkelen wanneer je hooggevoelig bent. Veel mensen ervaren hooggevoeligheid als een last. In dit werkboek staan oefeningen om hooggevoeligheid juist te benutten als hulpmiddel voor zelfontwikkeling. Een gids vol praktische handvatten om je leven als hooggevoelige ook echt voluit te kunnen gaan leven.

Ga aan de slag en bestel nu jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

Lees ook deze artikelen:

1 comment

Avatar
Karin 28 december 2019 - 22:14

Ik zou het boek graag als ebook lezen is dat mogelijk ?

Reply

Leave a Comment