Home Gezondheid Ayurveda: Meer energie en afvallen met het Hot Belly Dieet

Ayurveda: Meer energie en afvallen met het Hot Belly Dieet

Door redacteur

De lente is begonnen, de bomen bevatten weer knopjes en de zon schijnt steeds feller. Hoe fijn is het om ook licht en energiek te beginnen aan een nieuw seizoen? Volgens Dr. Suhas G. Kshirsagar biedt Het Hot Belly Dieet een uitkomst. Hij is een ayurvedische arts en gelooft dat het mogelijk is om allerlei kwalen te verhelpen door anders te eten. Bij kwalen kun je denken aan spijsverteringsproblemen, vermoeidheid, geen energie, hoofdpijn én overgewicht. In het boek Het Hot Belly Dieet wordt getoond hoe je stofwisseling weer kan schijnen als een zonnetje en hoe je daardoor ook afvalt.

Ayurveda

Ik heb zelf al jarenlang last van mijn spijsvertering en de afgelopen tijd heb ik me steeds meer verdiept in de ayurveda. Ik eet eigenlijk al vegetarisch, veelal veganistisch, glutenvrij en vaak biologische producten – maar de spijsverteringsproblemen bleven. Dit boek had ik al eens gezien en ik was nieuwsgierig geworden door de Oosterse man. Ik besloot daarom een maand lang het dieet te volgen.

Ik was vrij sceptisch aan het begin, omdat ik niet houd van het woord dieet en van diëten in het algemeen. Naar mijn mening is het beter om mijn leefstijl te veranderen en daardoor beter te eten en als gevolg af te vallen. Toch wist dit boek mijn aandacht te trekken omdat de ayurveda de basis is van dit dieet. Daarbij las ik het boek in één ruk uit en kwam ik erachter dat het helemaal niet echt een dieet is, maar ook een verandering van de leefstijl – wat dat betreft vind ik de naam van het boek niet zo’n succes.

Hoe werkt het Hot Belly dieet?

Het dieet bestaat uit drie fasen. Dag 0 bestaat uit vasten, dag 1 tot dag 3 is de voorbereidingsfase, dag 3 tot 27 is de versnellingsfase en dag 28 tot 30 is de transformatie. In die 30 dagen eet ik drie keer per dag -geen tussendoortjes- en is de lunch de zwaarste maaltijd van de dag. Ik eet tussen de middag dus warm en ik moet minstens een keer per dag khicadi eten. Het boek bevat een lijst met voedingsmiddelen die wél mogen: dit zijn voornamelijk verse producten en granen. Wat niet mag? Koffie, suiker, alcohol, gluten, dierlijke producten en bewerkte producten.

Mijn ervaring

Vasten

Ik vond het een intense periode. Tijdens het vasten, op dag 0, merkte ik al dat ik vaak de neiging had om iets te eten terwijl ik geen honger had. Ik dacht de hele dag aan chips, patat, alcohol en chocola, ook al eet ik dat normaliter helemaal niet. Na die dag voelde ik me wel ‘schoongespoeld’ doordat ik alleen vloeibare producten had gegeten (soep, smoothie, bouillon) en de zogenaamde wonderolie had genuttigd.

Voorbereidingsfase

In de voorbereidingsfase was ik een heel blij mens. Ik merkte dat ik het eigenlijk heerlijk vind om mijn grootste maaltijd tussen de middag te eten, al vergt het wel letterlijke voorbereiding om te plannen dat ik mijn eten al klaar had gemaakt om in een bakje mee te nemen of dat ik tussen de middag thuis was. Ik vind het heerlijk om drie keer per dag te eten, eigenlijk heb ik tussendoor helemaal niet écht honger. Ook zie ik nu pas hoe vaak ik koffie of even snel een glutenvrije vegan caramel slice haal. Ik zie eten echt als een sociaal iets of een emotionele troost. Daarom vind ik het wel een uitdaging, ik denk veel na over het wel en niet eten. Ik speelde daarom een paar keer vals, zo had ik twee keer een date en heb ik ook beide keren wijn gedronken.

Meer energie

Na drie of vier dagen werd ik wakker stapte ik ook écht uitgerust en energiek uit mijn bed. Dat was nieuw. Gedurende de dag merkte ik vaak dat ik niet wist wat ik moest met al mijn energie: ik voelde me alsof ik wilde bewegen en springen en dingen doen. Ik weet niet of het door het dieet komt, maar ik ben weer begonnen met hardlopen en heb een abonnement bij de sportschool genomen (tot nu toe ga ik ook braaf vier keer per week hardlopen en sporten). Ik ben dus ook afgevallen – ik heb minder vet.

Of er ook een nadeel aan het dieet zit? Mijn darmen waren wel in protest; gedurende de weken dat ik het dieet volgde had ik vaak veel lucht in mijn buik en rommelden mijn darmen erop los. Dit schijnt normaal te zijn, omdat je darmen moeten wennen aan alle vezels en eiwitten, maar ik vond het vaak vrij onplezierig.

Inspiratieloos

Na twintig dagen ben ik echter gestopt. De khichadi kwam mijn neus uit en ik werd helemaal gek van de eentonigheid van het dieet. Ik at elke ochtend havermout, tussen de middag khichadi en ‘s avonds soep. Nou is het natuurlijk mogelijk om er zelf een feestje van te maken en veel te variëren, maar ik werd er een beetje inspiratieloos van.

Ook merkte ik dat ik juist heel gefixeerd raakte op het feit dat ik een ‘dieet’ aan het volgen was. In mijn hoofd mocht ik dingen niet eten en daardoor dacht ik er juist de hele dag aan. Daarbij had ik het idee dat ik voedingsstoffen miste (al zegt de schrijver dat dat niet mogelijk is omdat je wel alles binnen krijgt) en had ik het idee dat mijn spijsvertering juist slechter ging werken, omdat ik mijn maaltijden tegen heug en meug naar binnen begon te werken. Toen vond ik het welletjes en besloot ik om weer ‘normaal’ te gaan eten.

Conclusie

Ik ben Dr. Suhas G. Kshirsagar enorm dankbaar. Ik heb veel geleerd van de complete informatie in het Hot Belly Dieet en ik pas de belangrijkste speerpunten in zijn boek dan nu ook toe in mijn leefstijl. Zijn boek staat nu naast mijn fornuis en ik sla het regelmatig open om even te raadplegen. Ik eet nu drie maal per dag, probeer tussendoortjes te beperken en ik eet mijn grootste maaltijd tussen de middag. ‘s Avonds eet ik vaak een lichte maaltijd en daardoor word ik ‘s ochtends veel energieker wakker.

Ik voel me veel lichter en ik ben ook daadwerkelijk aan het afvallen. Wel vind ik het soms nog lastig om precies te bepalen welke producten nou het best bij mijn lichaam passen, maar iedereen heeft natuurlijk een ander lichaam. Wat dat betreft is het voor mij belangrijk om goed naar mijn lijf te luisteren en te voelen wanneer ik honger heb en wat ik precies wil eten. Ook ben ik me nu bewust van de relatie die ik heb met eten én bespaar ik een hoop geld, omdat ik niet meer te pas en te onpas ergens gezonde zoetigheden, tussendoortjes of koffietjes koop.

Ik ben me bewuster van wat echt gezond is – vaak at ik veel te veel vetten in de vorm van kokosolie, noten, pindakaas en zaden; ik denk wat beter na over of ik écht honger heb. Benieuwd naar meer informatie? Zie dan dit recept voor warme gekruide quinoa. Of lees hier meer informatie over wat ayurveda is en waar het vandaan komt. 

Boekentip Inspirerend leven: Het Hot Belly Dieet

Het hot belly dieet van suhas kshirsagarBen je ook benieuwd geworden naar het Hot Belly Dieet? Voor € 20,- kun je jouw exemplaar bestellen bij onze webshop Boekenwereld.com met gratis verzending.


 

0 comment

Krijg meer energie door ayurveda - Charlotte Derksen 8 oktober 2018 - 15:58

[…] Ik schreef dit artikel voor Inspirerend Leven. […]

Reply

Leave a Comment