Home Bewustzijn Volg de weg van jouw energie: wat zijn jouw energie-slurpers en energie-boosters?

Volg de weg van jouw energie: wat zijn jouw energie-slurpers en energie-boosters?

Door Gast auteur
energieboost

Bruis je van energie? Dan kun je dit artikel overslaan… Ben je juist toe aan een boost? Dan komen de woorden van Romy Andrieu op het juiste moment! Ze stimuleert je om jouw energie-niveau te onderzoeken én te verhogen. “Het zijn vaak gedachten die ons moe maken.”

Find something you love and you will never have to work a day in your life.

Er knaagt iets…

Je hebt een baan. Van buiten lijkt het alsof er niets aan de hand is, maar van binnen knaagt er wat. De weekenden voelen te kort, zondagavond begint de stress al te borrelen en de keren dat jij je naar je werk moest slepen, zijn niet meer op twee handen te tellen. Herkenbaar? Voor mij wel. Ik kreeg een leuke baan meteen na mijn afstuderen. Toch klopte er iets niet. Ik dacht: ik mag niet klagen, want wie heeft er nu zo’n baan bij zo’n bedrijf? Nu weet ik wel beter: dit werk gaf me geen energie. Sterker nog: het kostte me veel energie.

Wat zijn jouw energie-slurpers?

Ga eens op onderzoek uit en houd de hele dag je energieniveau in de gaten. Wanneer zit je in een dip? Op welke momenten heb je behoefte aan koffie? Wanneer laat jij je afleiden? Ik zeg bewust ‘laat’ jij je afleiden, want dit is vaak een teken dat je iets aan het doen bent waar je géén energie van krijgt.

Dit zelfonderzoek begint met focussen op wat je niet wil. Vaak hebben we heel helder wat we niet wensen, maar is niet helemaal duidelijk wat dan wél. Kijken naar wat je niet wil, is dus een goed vertrekpunt op weg naar wat jij wel wil en wat jou energie geeft. Soms kan het heel simpel zijn: ga juist het tegenovergestelde doen en de energie-slurper is verdwenen! Wanneer dat niet zo makkelijk gaat, moet je iets dieper graven en andere stappen ondernemen.

Wat zijn jouw energie-boosters?

Maak nu een lijstje met wat jou energie geeft. Schrijf het op, zodat je deze energie-boosters later nog eens kunt bekijken. Kijk ook even naar wat jou mentaal energie geeft. Onze vermoeidheid zit namelijk vaak in onze gedachten: we praten onszelf moe. Bijvoorbeeld wanneer we een nacht slecht geslapen hebben. Ons lijf voelt prima en we kunnen dan ook goed functioneren. Het zijn de gedachten die ons moe maken! ‘Ik heb maar een paar uurtjes geslapen, dus ik moet wel moe zijn…’ En wat word je dan? Juist, moe.

Even terug naar het lijstje waar je wél energie van krijgt. Probeer nu uit te pluizen waar je precies energie van krijgt. Een voorbeeld: ik sport graag, om precies te zijn crossfit. Wat mij juist energie geeft, hoewel het fysiek belastend is?

  • Sporten met een groep: allemaal hetzelfde doen op hetzelfde moment.
  • De korte tijdsspanne.
  • In korte tijd helemaal losgaan.
  • Het community-gevoel.

Dit zijn allemaal dingen die mij energie geven, maar die niet per se afhankelijk zijn van een sport. Nu ik dit weet, kan ik kijken op welke andere gebieden ik deze elementen kan toepassen. Het community-gevoel kan ik ook ervaren wanneer ik een Zoom-feestje heb met vrienden die ik ken van een training persoonlijke ontwikkeling. Of ik kan even helemaal losgaan wanneer ik muziek opzet en dans. Het is anders, dat klopt. Maar zo creëer ik steeds nieuwe mogelijkheden om te kunnen genieten.

Selfcare voor elke dag

Een belangrijk aspect in dit verhaal is selfcare. Selfcare die je elke dag doet. Hoe ziet bijvoorbeeld je ochtendritueel eruit? Begin je al in bed te scrollen? Bam. Weg energie. Hoe ga je vervolgens de dag door? Voor welke voedingsmiddelen kies je? Ze hebben een groot effect op je energieniveau. Wanneer je voeding eet die voor jou niet geschikt is, keldert je energie, omdat je lijf te hard moet werken om het te verteren.

Krijg je genoeg beweging? Van stilzitten kun je futloos worden. De energie stroomt dan niet lekker door je lijf en stagneert. Je kunt je dan zwaarder gaan voelen. De makkelijkste manier om dit op te lossen is: bewegen. Doe een korte yogaserie, dans op je lievelingsnummer of ga een blokje om. Een paar keer de trap op en neer lopen, helpt ook al enorm. Gegarandeerd dat jij je lichter voelt.

Als laatste: hoe zit het met jouw slaap? Te weinig slapen kan ervoor zorgen dat je in een negatieve spiraal terechtkomt. Een fijne slaapplek en een goed waak- en slaapritme kunnen je helpen om je energie te verhogen.

Geschreven door Romy Andrieu

Boekentip van de redactie: Selfcare & Rituelen

Self-care en rituelen

Het Selfcare & Rituelen boek helpt je om beter voor jezelf te zorgen. In dit boek vind je alle inspiratie om van je huis een oplaadplek te maken. Met ruimte voor je verlangen naar balans, een gezond lichaam, meer zachtheid en schoonheid. Ook kun je aan de slag met een persoonlijk self-care plan. Het helpt je om tijd voor jezelf te nemen in een wereld die altijd ‘aan’ staat en dat is soms precies wat we nodig hebben.

 Bestel jouw exemplaar van Selfcare & Rituelen nu voor €17,50 bij onze webshop Boekenwereld. 

bestel nu

Lees ook deze artikelen:

Laat een bericht achter