Home Hooggevoeligheid Tips om minder last te hebben van je hooggevoeligheid

Tips om minder last te hebben van je hooggevoeligheid

Door Jolanda Hoogkamer
last van je hooggevoeligheid

Heel veel mensen vinden het lastig dat ze hooggevoelig zijn. Dagelijks worstelen ze hiermee en raken ze overweldigd van alle stemmingen en energie die ze oppikken. Misschien herken jij het zelf ook wel? Hooggevoeligheid is een kwaliteit die je leven mooier kan maken. Maar dan moet je wel weten hoe je met je gevoeligheid om kan gaan. Vaak hebben we dit nou net niet geleerd. In dit artikel lees je 3 tips die jou hierbij kunnen helpen.

Waarom je last hebt van je hooggevoeligheid

Als je hooggevoelig bent dan neem je meer informatie op uit je omgeving en je verwerkt deze informatie op een dieper niveau dan iemand die niet hooggevoelig is. Dat is echt een talent maar het kan ook lastig zijn als je al die informatie niet weet te doseren. Of gewoon te veel binnen krijgt om te kunnen verwerken. Wat ik vaak zie in de praktijk is dat HSP’s gaan proberen harder te worden, wat vaak heel veel energie kost. Op termijn kan dit zelfs voor allerlei fysieke en geestelijke klachten zorgen!

4 tips om minder last te hebben van je hooggevoeligheid

Als je minder last wilt hebben van je hooggevoeligheid gaat het eigenlijk over het leren van jouw gebruiksaanwijzing als je gevoelig bent. Want iedereen is uniek en niet iedere HSP is hetzelfde. Jij hebt je eigen talenten, je eigen valkuilen. Ook kan het zijn dat jij bijvoorbeeld sterk reageert op stemmingen en mensen om je heen. Terwijl anderen meer op geluiden en geuren kunnen reageren.

Algemeen gezien betekent om leren gaan met je gevoeligheid dat je weet hoe je prikkels kan doseren en balans kan creëren in wat jou energie geeft en wat je energie kost. Zo raak je minder snel overprikkeld. Hieronder vind je 4 tips die jou helpen om minder last te hebben van je hooggevoeligheid.

1. Accepteer dat je hooggevoelig bent

Dit klinkt als een open deur misschien, maar het is echt belangrijk dat je accepteert dat je hooggevoelig bent. En dat harder worden, verharden zodat dingen minder bij je binnen komen of raken niet bij jou past. Wat wel past is onderzoeken hoe je er dan wel mee om kan gaan.

Ga je verdiepen in hooggevoeligheid en ga analyseren waar jij last van hebt. Hier kun je echt mee om leren gaan. De laatste jaren wordt er zoveel gedeeld over hooggevoeligheid. Ga op zoek naar artikelen online, boeken, meditaties en oefeningen. Haal eruit wat bij jou past en waar jij baat bij hebt. Je hoeft er niet mee rond te blijven lopen!

2. Leer hoe je overprikkeling kan voorkomen

Zorg dat je voldoende momenten creëert om te ontspannen en weer op te laden. Waar je aandacht is, is je energie. Je hebt het echt nodig om ook je aandacht op jezelf te richten, hierdoor krijg je zelf meer energie. Vind je dit echt lastig? Hier lees je uitgebreid hoe je overprikkeling kan voorkomen.

3. Afstemmen op hoe jij je wilt voelen

95% van je gedachten zijn onbewust, dit zijn herhalende gedachten. Die herhalende gedachten worden gevormd door alles wat je in je leven hebt meegemaakt. Ik noem ze ook wel je programma’s. Die programma’s zijn gemiddeld voor 75% negatief of kritisch. Dat zijn ruim 40.000 gedachten per dag die jou niet helpen aan meer geluk, blijdschap of een leuker leven. Dus hoe jij je voelt wordt grotendeels bepaald door die onbewuste gedachten.

Een eenvoudige manier die je helpt is je bewust af te stemmen op hoe jij je wilt voelen. Dit doe je door iedere dag bewust je dag te starten met een intentie. Een intentie is niets meer of minder dan bepalen, uitspreken en opschrijven hoe jij je wil voelen en wat jij uit wil nodigen voor die dag.

Dit kun je nog krachtiger doen met een meditatie. In de meditatie stem jij je af op de energie en het leven dat jij wilt leven. Heb jij geen idee hoe je dat moet doen? Speciaal voor jou heb ik een geleide meditatie gemaakt die je hierbij helpt. Hier kun je de meditatie beluisteren, natuurlijk helemaal gratis!

Geef niet te snel op, iedereen kan leren omgaan met zijn hooggevoeligheid!

Leren omgaan met je hooggevoeligheid is een proces. Als de meditatie niet werkt, of als je na 1 week omgaan met prikkels denkt: dit helpt me ook al niet. Probeer je dan te herinneren dat omgaan met hooggevoeligheid is als piano leren spelen. Door te oefenen en door les te nemen wordt je steeds beter. Soms is het fijn om een andere leraar te nemen of een leraar te zoeken die jou goed begrijpt. En uiteindelijk leer je echt je gevoel in te zetten en als een virtuoos te spelen. Zo is het ook met leren omgaan met je hooggevoeligheid!

Heb jij na het lezen van dit artikel vragen? Of wil je iets delen wat jou helpt om met je hooggevoeligheid om te gaan? Dat kan hieronder! Ik lees mee en beantwoord eventuele vragen!

Boekentip Inspirerend Leven: Ben jij vaak overprikkeld?

Susan Marletta Harts Voluit leven met hooggevoeligheid biedt concrete inzichten en oefeningen die je helpen je ware kracht te vinden en deze verder te ontwikkelen wanneer je hooggevoelig bent. Veel mensen ervaren hooggevoeligheid als een last. In dit werkboek staan oefeningen om hooggevoeligheid juist te benutten als hulpmiddel voor zelfontwikkeling. Een gids vol praktische handvatten om je leven als hooggevoelige ook echt voluit te kunnen gaan leven.

Ga aan de slag en bestel nu jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

Leave a Comment