Bewustzijn

Misverstanden over self-care: zo zorg je werkelijk goed voor jezelf

Door Michèle Lippus
Misverstanden over self-care: zo zorg je werkelijk goed voor jezelf

Dit moet je weten: er bestaat een groot misverstand over self-care… Het is zoveel meer dan een saunabezoek of een avondje met een boek op de bank. Echte zelfzorg gaat véél dieper, meent coach Michèle Lippus. Ze legt in dit artikel uit hoe je werkelijk goed voor jezelf zorgt. “Het gebrek aan kwalitatieve self-care is een belangrijke reden waarom zovelen stress ervaren en overspannen zijn.”

Jezelf af en toe een moment van rust gunnen is belangrijker dan we beseffen. Je dient het wel zélf te doen – niemand anders kan het voor jou doen.

Te veel stress, te weinig selfcare

Veel mensen vinden het best lastig om tijd voor zichzelf te nemen. We zeggen makkelijk ‘zorg goed voor jezelf’, maar weinigen weten wat dit werkelijk inhoudt. Laat nu net het gebrek aan kwalitatieve zelfzorg een belangrijke reden zijn waarom zovelen stress ervaren en overspannen zijn. Wat kun je doen om goed, of nog beter, voor jezelf te zorgen?
Zelfzorg is geen cursus of een vaardigheid die je in enkele lessen onder de knie hebt. Ik kan jou wel 50 self-care tips geven, maar niet elk advies is voor jou geschikt. Het begint met ontdekken wat voor je werkt en wat niet. Dat vraagt tijd en commitment.

Je lichaam als kompas

Luister naar je lichaam – je gevoel werkt als een kompas. Merk je dat het uitproberen van een tip wat onwennig of geforceerd aanvoelt? Dan is het mogelijk niet een techniek of methode waar jij persoonlijk goede resultaten mee behaalt. Toch is het leerzaam om een nieuwe methode op zijn minst enkele keren uit te proberen. Stel: je hebt geen affiniteit met yoga, maar je wil het wel een kans geven. Misschien merk je na enkele lessen dat yoga je wel deugd doet. Oordeel dus niet te snel of iets geschikt voor je is. Groei ligt buiten onze comfort zone en kan dus, zeker in het begin, wat ongemakkelijk voelen.

Sta ook even stil bij hoe je van nature bent. Misschien ben je introvert of hoogsensitief. Dan heb je meer behoefte aan bezigheden die ‘ontprikkelend’ werken. Als je van nature outgoing bent en van menselijk contact houdt, heb je meer heil bij tips die over connectie en verbinding gaan. Hier vind je alvast een overzicht van tips die jou op weg helpen.

Zelfzorg: zoveel meer dan chillen op de bank

In het begin merk je vast dat jezelf tijd of aandacht gunnen niet zo eenvoudig is. Jarenlang leven in ‘dienst’ van anderen is een gewoonte die je niet één, twee, drie van je afschudt. Velen vinden het lastig om tijd voor zichzelf te nemen. Als je dan eindelijk een moment voor jezelf vindt, is het niet ongewoon dat schuldgevoel de kop opsteekt. Besef dat je het werkelijk waard bent én dat me-time ontzettend heilzaam is.

Deze gun-factor heeft wel een keerzijde. Omdat self-care zo populair geworden is, zien winkels hier een lucratief model in. Ze verkopen verwenpakketten vol dure en exclusieve producten. Vaak ligt het accent dan op ‘gun jezelf dit geschenk’.

Misschien is het voor jou al een hele stap om jezelf zo’n cadeau te geven. Wees je ervan bewust dat self-care pakketjes, regelmatig een massage boeken of chillen op de bank niet de heilige graal is. Zelfzorg gaat om zoveel meer dan dat!

Investeren in jezelf (want je bent het waard!)

Echte self-care heeft te maken met het aanleren van nieuwe gewoontes en het maken van keuzes die jouw welzijn dienen. Dat betekent dat je aan jezelf gaat werken. Je kunt vele aspecten van zelfzorg zelf ontdekken. Wil je voor diep transformerende self-care gaan, dan kun je het best samenwerken met een professional, die jou door de valkuilen op de weg heen helpt.

Investeren in jezelf is natuurlijk best spannend. In het begin gaat het vooral om: wat gaat me dit kosten? Gevolgd door: heb ik hier het budget voor? Na een tijdje ervaar je de meerwaarde van het investeren in jezelf en zoek je naar oplossingen om het wel mogelijk te maken.

Mijn eerste stap richting meer zelfzorg in m’n leven bestond uit het volgen van een coachingsopleiding. Daar hing een behoorlijk prijskaartje aan. Nu ik terugblik op die ene investering in mezelf, weet ik dat het elke cent waard was. Deze opleiding leerde me de kunst van zelfreflectie en spiegelde het gebrek aan waardering en zachtheid voor mezelf.

Ik zorg goed voor mezelf-land

Wanneer je besluit om zelfzorg in je leven te integreren, kun je dit vergelijken met het verhuizen naar een nieuwe regio. Je verhuist van ‘ik zorg goed voor een ander-land’ naar ‘ik zorg goed voor mezelf-land’. Mijn beginfase heeft zo’n 2 jaar geduurd en ging hand in hand met een herstelperiode van overspannenheid. Ik volgde een duidelijke self-care routine en plande de hele dag door helende gewoontes in. Ik luisterde dagelijks naar een mindfulness-oefening, maakte wandelingen in de natuur en leerde genieten van een kopje koffie of thee.

Alhoewel de pleaser op dat moment nog sterk in mij aanwezig was, kon ik mezelf uitnodigen om hier naar te kijken. Ik stond stil bij wat ik deed en onderzocht op een gezond kritische manier het ‘waarom’ van mijn please-gedrag. Al snel ontdekte ik de onderliggende overtuiging: om leuk en goed genoeg gevonden te worden, moest ik me gedienstig opstellen. Ik zei vaak ja, maar diep vanbinnen dacht ik: ‘Waarom heb ik nu weer ja gezegd, ik heb hier helemaal geen zin in.’ Herkenbaar?

Luister naar je verlangens

Als je leert om met aandacht naar jezelf te luisteren en jij je emoties een waardige plek geeft, voel je precies waar jouw noden en verlangens liggen. We zijn expert geworden in het negeren van de signalen van innerlijke onrust. Om hiermee te leren omgaan, ontwikkelden we bepaald gedrag dat ons het idee gaf dat we de situatie wel aankonden.

Er is een tijd voor alles: momenten om te knallen, maar óók momenten waarop je mag vertragen. Jezelf af en toe een moment van rust gunnen is belangrijker dan we beseffen. Maar je dient het wel zélf te doen – niemand anders kan het voor jou doen.

Ieder groeit in z’n eigen tempo en na enige tijd merk je zeker verbetering. Meestal gaat het om kleine veranderingen. Deze kleine, maar waardevolle groeimomenten motiveren jou om verder te gaan. Laat je aangenaam verrassen door de mooie resultaten en nodig jezelf uit om te blijven onderzoeken wat er allemaal mogelijk is, want jij bent het oh zo waard!

Burn-on

Burn-on

Ga jij maar door en vind je het moeilijk om rust te nemen? Dan is de kans groot dat je in een burn-on zit, een functionerende burn-out. Het is belangrijk om jezelf weer op één te zetten. In Burn-on geeft Mieke Lannoey je waardevolle tips om te voorkomen dat burn-on een burn-out wordt of in een chronische toestand verandert.

Bestel jouw exemplaar voor Bestel nu
Je bestelt bij

Lees ook deze artikelen over self-care:

Deel dit artikel online
Michèle Lippus
Michèle Lippus

Self-care expert, stress & burn-out coach en loopbaanbegeleider ✨ Jong van hart ✨ Ik ben dol op koffie ☕ en mijn 2 petekinderen (mijn oogappels). Host van de podcast "Rumbo norte". Te beluisteren via iTunes, Spotify en Google Podcasts. Favoriete affirmatie: I owe myself the love that I so freely give to other people.

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Boekentip van de redactie
Ademen tot in je ziel
€ 17,50

Ademen tot in je ziel

Marleen Hout

Adem jezelf gezond: alle ademwijsheid verzameld in één boek, 'Ademen tot in je ziel' van Marleen van den Hout

€ 17,50

Bekijk aanbieding

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Ontvang elke week de nieuwste en populairste artikelen, je daghoroscoop, boekentips en nog veel meer! Ruim 80.000 lezers gingen je al voor

Even geduld aub...

Bedankt voor je inschrijving

Het lijkt er op dat je al ingeschreven bent?