Home Gezondheid Last van hooikoorts? Hoe voeding je helpt om hooikoortsklachten te verminderen

Last van hooikoorts? Hoe voeding je helpt om hooikoortsklachten te verminderen

Door Anita Mulderij
hooikoorts

Loop jij al een aantal weken met rode dikke ogen, kuchend en sniffend rond? Dan zal de lente voor jou niet zo’n pretje zijn want daar kun je je behoorlijk ellendig door voelen. Het kan zijn dat je geneigd bent naar een hooikoorts medicijn te grijpen, maar gelukkig kun je ook veel doen om de klachten van hooikoorts op een natuurlijke manier te minimaliseren. In dit artikel lees je welke voeding jou helpt om hooikoorts deze lente buiten de deur te houden!

Hooikoorts en een gezonde leefstijl

Hooikoorts is een verzamelnaam voor allergische klachten die optreden als reactie van het immuunsysteem na het inademen van bepaalde soorten stuifmeel dat in de lucht rondzweeft in de lente als de bomen weer in bloei zijn.

Hooikoorts is iets waar veel mensen last van hebben. Het is heel normaal om er medicijnen voor te gebruiken. Wat veel mensen niet weten, is dat de klachten van hooikoorts veel heftiger zijn wanneer je een ongezonde leefstijl hebt.

Wanneer je ongezond eet, veel stress hebt of weinig beweegt kunnen de klachten van hooikoorts veel meer problemen veroorzaken dan wanneer je een gezonde leefstijl en een sterk lichaam hebt.

Naast medicijngebruik om de klachten van hooikoorts te verminderen kun je ook je leefstijl aanpassen om ze te minimaliseren. Wat je eet en hoe je leeft, heeft een grote invloed op hoe de klachten van hooikoorts zich uiten.

Pollen

Naast dat de klachten veroorzaakt worden door de pollen reageren sommige pollen ook weer op het voedsel dat je eet. Dit betekent dat als je de verkeerde soorten voeding eet als je hooikoorts hebt, je dubbel zoveel last hebt van klachten. Het kan zich dan bijvoorbeeld uiten als een tintelend gevoel rondom de mond.

Histamine zit ook in voeding en er zijn bepaalde soorten voeding die veel van deze stof bevatten. Het is daarom erg belangrijk om die soorten voeding te vermijden als je last hebt van hooikoorts zodat je minder histamine binnenkrijgt.

Veel voedingsmiddelen die histamine bevatten zijn erg gezond, maar toch doe je er goed aan om ze in deze periode van het jaar te vermijden als je last hebt van hooikoorts. Anders is de kans groot dat je dubbelop klachten krijgt.

Voedsel om te vermijden bij hooikoorts

Deze soorten voedsel kun je het beste vermijden als je last hebt van hooikoorts:

Vlees

Vooral lamsvlees, varkensvlees en wild bevatten veel histamine. Eet in deze periode van het jaar bij voorkeur vegetarisch of vermijd in ieder geval deze soorten vlees.

Vis, garnalen en schaaldieren

Veel vissoorten bevatten behoorlijk wat histamine. Vooral vis uit blik zoals tonijn en sardines. Ook schaaldieren en garnalen bevatten veel histamine. Je kunt beiden in deze periode daarom het beste vermijden.

Sommige soorten groenten & fruit

Rode bieten, spinazie, meloen, kiwi, aardbeien, avocado en ananas. Natuurlijk blijven er nog een grote hoeveelheid groenten en fruit over. Blijf vooral veel variëren.

Kruiden en specerijen uit potjes

Denk aan kaneel, sesamzaad, nootmuskaat en mosterdzaad. Maak je eten op smaak met smaakmakers zoals knoflook ui en peper. Ook oregano, bieslook en dille zijn prima smaakmakers.

Bier, wijn en frisdrank

Deze bevatten veel histamine, deze stof stimuleert een reactie. Laat ze achterwege en vervang ze door water met schijfjes citroen, limoen of sinaasappel en groentesappen.

Gefermenteerd voedsel

Tempeh, kombucha, zuurkool, kefir, Griekse yoghurt, gefermenteerde kazen zoals brie kun je beter niet eten als je last hebt van hooikoorts.

Zuivel

Zuivel is moeilijk verteerbaar. Omdat we enzymen missen om het goed af te kunnen breken en veel mensen er sterk op reageren, doe je er goed aan om dit achterwege te laten als je veel last hebt van hooikoorts.

Suiker en bewerkt voedsel

Ook doe je er natuurlijk goed aan om suikerrijke en bewerkte voeding te vermijden. Dit stimuleert ontstekingen in het lichaam en dat wil je juist voorkomen als je last hebt van hooikoorts. Als je overgewicht hebt en last van hooikoorts, doe je er goed aan om wat af te vallen, ook dit vermindert de klachten van hooikoorts. In dat geval is het vermijden van suikerrijke voeding extra belangrijk.

Voedsel dat je hooikoortsklachten helpt verminderen

Natuurlijk zijn er ook voedingsmiddelen die de symptomen van hooikoorts juist verminderen:

Uien

Uien zitten vol met het stofje quercetine. Dit is een natuurlijke anti-histamine. Ideaal om hooikoorts klachten tegen te gaan. Eet uien zo vers mogelijk, ze verliezen al snel een kwart van de quercetine als ze ouder worden. Ook heerlijk om je eten mee op smaak te maken.

Knoflook

Knoflook is een van de beste middelen om te gebruiken tegen hooikoorts. Voeg het bij voorkeur elke dag toe aan je voeding. Je zal merken dat het snotteren snel minder wordt. Het allerbeste (maar voor bijna niemand weggelegd😊!) is om knoflook plat te stampen, 15 minuten te laten liggen en dan rauw op te eten. Dit is extreem geneeskrachtig en gezond.

Verschillende soorten groenten en fruit

Vooral appels, blauwe bessen, broccoli, paarse druiven en wortelen helpen bij het verminderen van hooikoorts symptomen. Appels hebben een hoog niveau aan quercetine. Regelmatig een appel eten helpt om je te beschermen tegen hooikoorts. Zorg ervoor dat je de appel en de schil eet, want net onder de schil zitten de meeste waardevolle voedingsstoffen.

Omega 3 vetzuren

Het is erg belangrijk om van deze vetzuren voldoende binnen te krijgen. Als je gezond bent, maar zeker ook als je last hebt van hooikoorts. Omdat vis eten geen goed idee is, doe je er goed aan om een visolie supplement te gebruiken om voldoende omega 3 vetzuren binnen te krijgen.

Voeg ook regelmatig zaden aan je voeding toe. Deze bevatten de plantaardige versie van omega 3 vetzuren en ook veel eiwitten die je lichaam helpen om een gezond en sterk lichaam te creëren.

Kurkuma

Kurkuma is enorm gezond en ontstekingsremmend. Het beschermt tegen het vrijkomen van histamine wat de grootste oorzaak is van hooikoorts. Het verkleint de symptomen en het helpt ze verminderen. Gebruik het liefst verse kurkuma wortel. Maak er thee van of gebruik het door je groente curry.

Je eigen onderzoek

Ieder lichaam is anders dus ga zelf op onderzoek uit en experimenteer hoe jij reageert op verschillende soorten voeding.

Blijf variëren en voel na elke maaltijd goed hoe het met je hooikoortsklachten gaat. Zijn ze erger geworden? Voel je je fitter?

Houd het bij in een notitieboekje en creëer zo een eigen manier van eten waarmee je je hooikoortsklachten minimaliseert. In de wintermaanden kun je testen hoe je reageert op de voedingsmiddelen die veel histamine bevatten. Het kan zijn dat je ze dan prima kunt eten zonder er last van te hebben.

Boekentip: Ben je op zoek naar heerlijke, plantaardige recepten?

Kook met de natuur! Lisette Kreischer laat zien in The Plant Pharmacy hoe je het hele jaar door kunt profiteren van de bijzondere en geneeskrachtige werking van planten en kruiden. Ze neemt je mee op reis door de lente, zomer, herfst en winter en zet je heerlijke plant based gerechten voor.

Je kunt jouw exemplaar bestellen bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 24,99 met gratis verzending.

Leave a Comment