Home Bewustzijn Word je pijn niet gezien of kun je het niet delen? Zo geef je jouw emoties de ruimte

Word je pijn niet gezien of kun je het niet delen? Zo geef je jouw emoties de ruimte

Door Saskia de Bruin
troost

Het is zo helend wanneer je getroost kunt worden op het moment dat je pijn hebt of verdriet ervaart. Soms is er troost voor je en verzacht zo je pijn. Ieder mens verdient het getroost om te worden op ieder moment dat dit nodig is. Maar soms… kan het niet, is het er niet, duurt het nog even, wordt je pijn niet gezien, heb je stille pijn of geheim verdriet. Soms sta je er even alleen voor. Dan is het nodig dat je de kunst van het  jezelf troost te bieden beoefent. Het helpt wanneer je weet wat jou kan troosten en je je hart creatief en lief opent naar jezelf. Hier zijn wat zelftroost ideeën.

Troostlade of troostkastje

Maak een troostlade of een troostkastje. Dit is een verzameling spulletjes, voornemens, mogelijkheden en inzichten die je altijd bij de hand hebt voor momenten waarop je troost nodig hebt. Op die momenten ben je meestal niet in je meest creatieve en geïnspireerde staat dus daarom is het belangrijk de verzameling deels van te voren aan te leggen. Een goed gevulde troostlade stelt je gerust en zorgt ervoor dat je op essentiële momenten niet in de kou staat, maar jezelf zacht omhult.

Leer je eigen behoefte aan troost kennen. En ontdek wat jou troost biedt. Stel jezelf vragen over troost. Schrijf erover en leer je troost behoefte, je troost voorkeur en je troost mogelijkheden kennen. Wat deed je vroeger om jezelf te troosten? Beschrijf een dierbare troost ervaring. Wat deed iemand ooit voor je dat precies het juiste voor je was? Met welke beweging stel je jezelf soms gerust? Wiegen, dansen, jezelf strelen, met een zakdoek frummelen, duimen, slapen, pulken, in je haar draaien, of iets anders? Welk voedsel gebruik je om jezelf te troosten? Is dat zoet, zuur, bitter, zout, vet, fris? Noteer wat jouw troost biedt. Ontdek dan wat je kunt verzamelen om in geval van troostnood klaar te leggen.

Wat kun je doen om jezelf te troosten?

Zoek een mooie plek voor je troostlade of troostkastje. Een lade, een kastplank, een mooie doos die je onder je bed kunt schuiven, een koffertje, een hoekje op zolder of een geheim vak in een bank, dat kan allemaal. Je kunt de plek nog versieren met verf, afbeeldingen of andere versiering. Stop hier je inzichten, en troostende voorwerpen, helpende boeken en teksten in.

Maak een boekje met zelf ontdekte of verzamelde tips die je kunnen helpen wanneer je je troosteloos of verdrietig voelt. Vraag anderen hoe ze zichzelf troosten. Leer van elkaar.

Zorg dat je een zachte deken hebt om jezelf in te wikkelen als je je kil voelt. Een zachte zakdoek, een knuffeltje van vroeger of van nu. Het troost kinderen, maar ons ook.

Een kruik, die je vult met warm water, kan echt helpen, als je je verdrietig voelt. Warmte troost op verschillende manieren. Warmte van een bad, de douche, een kruik, de zon, je eigen handen.

Geuren die je aangenaam vindt zijn troostend, ze kunnen je terugbrengen bij goede herinneringen, ze kunnen zelfs pijn stillen. Geur is één van je oudste herinneringen en kan je dus ook heel diep aanraken. Zoek naar geuren die je troosten.

Jezelf met fijne producten verzorgen kan troost bieden. Soms heb je juist geen zin om voor jezelf te zorgen wanneer je je verdrietig voelt. Maar wanneer je jezelf een zorgzetje geeft, merk je dat het je altijd goed doet. Smeer je lekker in, kleed je mooi aan, doe je haar, baard, wangen, ogen, geef jezelf zorg.

Warme dranken werken troostend. Een bakkie troost, een kop geurige thee. Drink liever geen alcohol. Doe liever niets dat je pijn onderdrukt. Daarmee geef je je onbewuste de boodschap dat je weg moet van de pijn. Maar pijn verzacht door gevoeld te worden. Dat is het enige dat pijn en verdriet nodig hebben:  gevoeld worden, gezien worden, gehoord worden. Soms door anderen, soms door jezelf.

Een huisdier kan heel veel troost bieden. Mensen zijn verhalende wezens. Wij zijn ons verhaal. Het verhaal van een leven, van een verlies, van een afscheid. Maar dieren leven buiten de verhalen. Ze leven in het hier en nu, zonder verhalen. Ze zijn aan je gehecht, ze zoeken je op, in welk verhaal jij ook verkeert. Als dieren je troost bieden, neem het dan helemaal in je op.

Reik uit! Soms is de beste manier om jezelf te troosten, het uitreiken naar iemand en je verdriet delen. Bel iemand op, schrijf je verdriet van je af, vraag om steun die mogelijk is en die je goed doet. Zoek naar creatieve oplossingen om toch steun bij elkaar te vinden, wat de omstandigheden ook zijn.

Soms is er voedsel dat je troost. Het brood dat je vader altijd bakte, de eierkoeken van je opa. De zelfgekookte warme pap uit je jeugd. Een bepaald gerecht uit je familie. Zonder te overdrijven kun je je gerust laven aan troostrijk voedsel. Voeding en affectiviteit hebben met elkaar te maken. Als baby drink je aan de moederborst, niet alleen voedsel, maar ook lichamelijk contact. Daarom troosten we ons vaak onbewust met voedsel, wanneer we contacthonger hebben. Dat loopt alleen uit de hand, wanneer het onbewust is. Vergeet niet dat er een keuze is in de manier waarop je troost zoekt. Soms is voedsel een geweldige troost.

Je kunt brieven schrijven aan jezelf. Schrijf troostende brieven, bemoedigende brieven. Verzamel troostende teksten. Noteer alles in een troost dagboek. Lees nu en dan teksten terug. Woorden kunnen wonderen doen.

Dankbaarheid is een prachtige helende vorm van troost. Door oog te hebben voor schoonheid, liefde, het leven, kleine wondertjes, toevalligheden, eenvoudig geluk, kan je hart uit de verdrietkramp komen. Duw je verdriet niet weg, maar verwarm het en omhul het met dankbaarheid voor wat mooi en goed is in je leven.

Muziek vormt een directe en prachtige weg naar je gevoel. Het raakt snaren en beroert je. Muziek kan je helpen huilen, helpen rouwen. Maar muziek kan je ook troosten en opbeuren. Muziek is een medicijn. Jij weet het beste welk medicijn je nu nodig hebt.

Films kunnen mij troosten. Films kunnen me even uit mijn verhaal halen en in een ander verhaal brengen. Soms helpen ze me om eens goed uit te huilen. Soms troosten ze me, of helpen ze me begrijpen, geven ze inzicht, vertellen ze over de levenskunst om iets te boven te komen. Ga op zoek naar de films en verhalen die je helpen. Vraag eventueel anderen naar tips.

Schoonheid is een hoge vorm van troost. Troost heeft altijd een element van schoonheid in zich. Dat kan zitten in het contact, de tederheid, de acceptatie, het gehoord en gezien worden, maar dat kan ook zitten in iets dat je zintuigen aangenaam betoverd. Daarom is het belangrijk voldoende schoonheid te creëren in je leven in een vorm die bij jou past.

Alle vormen van kunst en schoonheid werken troostend. Ontdek welke vorm van schoonheid jou het zachtste raakt. Zoek dit vaak op. Een overdosis schoonheid bestaat niet.

Ontspan je regelmatig, mediteer. Zoek een spirituele beoefening die je troost en helpt. Maak er geen taak van, zie het als een vorm van zelfzorg die je regelmatig beoefent.

Hoe je van poëzie? Heb je favoriete schrijvers? Lees boeken die troosten, verzamel gedichten, leer van de levens van anderen, herken jezelf in die papieren levens. Proef woorden, fluister zachte zinnen in je oor. Vraag iemand om je voor te lezen. Desnoods via de telefoon. Woorden kunnen heel diep binnenkomen.

Kijk jezelf aan in de spiegel. Pak jezelf gevoelsmatig vast. Pak je verdriet gevoelsmatig vast. Neem het als een huilend kind op schoot. Erken wat je voelt. Laat het er af en toe helemaal zijn. Niet zwelgen, wel in de ogen kijken. Dit verdriet is er. Geef het toestemming er te zijn. Alleen wat je erkent kun je aanvaarden. Alleen wat je vastpakt kun je loslaten.

Ga op zoek naar mooie afbeeldingen. Maak eventueel een collage van allemaal afbeeldingen waar je gelukkig van wordt. Zoek troostend beeld. Hang de collage goed in zicht. Kijk er af en toe aandachtig naar. Drink het troostende beeld in via je ogen.

Ga op zoek naar troostende teksten. Borduur of schrijf op je zakdoek: “het komt weer goed schatje”. Strijk kusjes op je kussen. Naai troost teksten in je kleding. Bestel naam labeltjes, en zet daar in plaats van je naam een lief zinnetje op. “ach gossie”, “stil maar”, “het komt goed”, “dit gaat weer over”, ”je bent lief”, enzovoort.

Smeer soms wat glinstertjes op je wangen. Ook al heb je verdriet en voel je je stuk. Er is ook nog iets helemaal helemaal mooi en schitterend is aan jou. Een paar glittertjes kunnen je eraan herinneren dat het leven uiteindelijk altijd weer gaat glansen, hoe klein een beginnetje ook is.

Geef een kusje op je handrug. Wrijf die handrug over je wang. Zo geef je jezelf een kusje. Jezelf aanraken troost je. Wanneer er geen nabijheid van een ander is, wees jezelf dan nabij. Raak jezelf aan. Omhels jezelf. Pak je wangen vast. Masseer, of klop jezelf zachtjes, leg een hand op je hart.

Oefen je in zelfcompassie. Er zijn prachtige boeken over geschreven, mooie oefeningen te downloaden. De belangrijkste vraag van zelfcompassie is: “ wat heb ik nu nodig”? Stel je die vraag regelmatig. En oefen je in jezelf te geven wat je nodig hebt. Je kunt veel meer dan je denkt.

Het belangrijkste is dit, erken je behoefte aan troost. Soms spreek ik het even hardop uit tegen mezelf. Soms schrijf ik het op in mijn dagboek. “Ik verlang zo naar troost”. En antwoord dan binnen in je hart of met een nieuwe zin, “ach lieverd toch”. En zoek een eigen manier om zacht voor jezelf te zijn.

Boekentip van de redactie

In ‘Weg van de pijn, de mind-body connectie herstellen om onbegrepen pijnklachten op te lossen’ laat Saskia de Bruin zien dat wanneer je aan de slag gaat met jezelf en psychische pijn uit het verleden opruimt, genezing het gevolg kan zijn. Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,- met gratis verzending. 

Leave a Comment