Bewustzijn

De psoas & geblokkeerde emoties: de gevolgen voor je (bij)nieren, blaasmeridiaan & immuunsysteem

Door Gastauteur
De psoas & geblokkeerde emoties: de gevolgen voor je (bij)nieren, blaasmeridiaan & immuunsysteem

Het bovengedeelte van de psoas wordt gelinkt aan water (een van de vijf elementen uit de Chinese geneeskunde), de solar plexus en aan de blaas- en niermeridianen. Dit gedeelte van de psoas wordt vaak onbewust vastgezet wanneer we iets willen bereiken met als gevolg dat emoties, gevoelens en lichaamsdelen worden afgesloten. In dit artikel lees je hier meer over en vind je een simpele oefening om het bovengedeelte van de psoas te ontspannen.

De psoas is een ware holistische spier die lichaam, geest, emotie en ziel integreert.

De psoas

De psoas is een ware holistische spier die lichaam, geest, emotie en ziel integreert. Deze belangrijke spier verbindt je benen met je bovenlichaam en, zoals je kunt begrijpen, is het essentieel dat deze spier soepel en gezond is. De psoas kan uitgeput raken wanneer je te weinig rust neemt, te gehaast leeft en veel angst ervaart. Een uitgeputte psoas brengt vele gevolgen met zich mee. Het is ook mogelijk dat je één deel van de psoas uitgeput is. De psoas bestaat namelijk uit twee delen; het bovengedeelte en het ondergedeelte. Welk onderdeel uitgeput is, kan veel prijsgeven over jou als persoon en hoe je op dit moment in het leven staat.

Het element water en de psoas

De psoas loopt van de solar plexus naar de binnenkant van het bovenbeen.

Eigenzinnigheid, zelfrealisatie, moed, overleving en angst zijn allemaal kwaliteiten die geassocieerd worden met het element water. Het waterelement toont zich als nierenergie en wordt uitgedrukt in de solar plexus, waar de psoas en de nieren huizen. Het element water regeert over botten en bloed, en wordt geassocieerd met het hele primitieve leven en ons krachtigste verlangen tot zelfrealisatie.

Zo bezien is het begrijpelijk dat onze eigenzinnigheid tot uitdrukking kan komen in misbruik van het bovengedeelte van de psoas. Als we iets heel graag willen, kan het lijken of we dat alleen voor elkaar kunnen krijgen door het bovengedeelte van de psoas vast te zetten. Maar als een deel van het lichaam vastberaden wordt afgesloten, dan betalen andere delen de prijs. Het bovengedeelte van de psoas verankeren kan ongunstig zijn voor de gezondheid van onze bijnieren, omdat dat deel dicht tegen de nieren aan ligt. De psoas, die een rol speelt bij de vecht-, vlucht- of bevriesreactie, wordt geassocieerd met uitputting van de bijnieren, algehele uitputting en een verminderde immuunrespons.

Het voeden van de bijnieren helpt om een beschadigde of slecht werkende psoas te helen en omgekeerd laaft een soepele psoas de bijnieren met zijn masserende beweging.

Lees meer over het element water uit de Chinese geneeskunde.

Geblokkeerde emoties en gevoelens

De vitaliteit van de psoas beïnvloedt diepgaand elk aspect van onze gezondheid.

Een verankerde bovenste psoas beïnvloedt ook de ademhaling en de gevoelskwaliteit in de longen en het hart. Een strak bovengedeelte van de psoas blokkeert ons hart, waardoor het zich niet kan openen voor emoties en we onze liefde en kwetsbaarheid niet tot uitdrukking kunnen brengen.

Doordat het onze gevoelens onder controle houdt, kan een strakke bovenpsoas ons weerhouden van impulsieve sensaties die gevoeld worden in de buikkern. Greep krijgen op onze gevoelens gaat samen met spanning in de buik en de bovenpsoas. Met spierspanning worden de gevoelens in toom gehouden, omdat zo het bewegingsbereik van het middenrif geblokkeerd wordt en het zintuiglijk bewustzijn wordt beperkt. Deze spanning leidt uiteindelijk tot fragmentatie van het vloeiende geheel van de psoas. Het essentieel dat het boven- en onderdeel van de psoas zich uitdrukken als één compleet en geïntegreerd geheel.

Lees ook: Chinese Geneeskunde: weggestopte emoties zijn een belangrijke oorzaak van ziekte

Nier- en blaasmeridianen en het bovengedeelte van de psoas

De niermeridiaan verbindt energetisch het bovengedeelte van de psoas met de voeten. Vlak voor de voetboog bevindt zich een belangrijk nierpunt dat de levensbron of borrelende bron genoemd wordt. Onze niermeridiaan en de corresponderende blaasmeridiaan die langs de achterkant van het lichaam lopen worden geassocieerd met bescherming en verdediging.

Het waterelement, dat wordt uitgedrukt door de nier- en blaasmeridianen, wordt ook geassocieerd met de lichaamsopeningen zoals de genitaliën en de anus, en beïnvloedt dus de seksuele gezondheid en de gezondheid van de blaas, de menstruatie en het orgasme.

Lees ook: Blaasontsteking volgens Chinese Geneeskunde: behoefte aan een veilige basis

Lees ook: Chinese Geneeskunde over nierklachten: je energiebeheer is niet op orde

De psoas als steun

Als de psoas wordt ingezet als structurele steun, wordt er voortdurend een lichte mate van angst gesignaleerd. Wanneer je je gedraagt of je in een voortdurende overlevingsstand staat (oftewel gehaast leeft), wordt het sympathisch zenuwstelsel gewaarschuwd en dus zal de overbelasting de bijnieren en het immuunsysteem nog verder uitputten. Als je voortdurend een defensieve houding aanneemt en alert bent, houd je ter compensatie pantsering in stand.

Lees ook: Kun je door stress aankomen in gewicht en wat voor rol speelt cortisol hierbij?

Instabiliteit van het skelet zorgt ervoor dat er steeds meer inzet van de spieren wordt gevraagd. Zodra de psoas weer soepel is geworden en het bekken opnieuw is gecentreerd, wordt harmonie in de kern hersteld, waardoor de spieren aan de buitenzijde hun bewegingsvrijheid weer terugveroveren. Zoals een zaadje dat de buitenste huls niet langer nodig heeft als bescherming kan onze levenskracht doorbreken en tot bloei komen.

Oefening: bovengedeelte van de psoas ontspannen

Met deze oefening kun je het bovengedeelte van de psoasspier ontspannen. Hierdoor kun je een uitgeputte bovenpsoas laten ontspannen en werken aan de gevolgen hiervan.

Let op: als je ontdekt dat je maar een gedeeltelijk bewegingsbereik hebt zonder spiercompensatie in te zetten, ga dan niet verder met deze verkenning. Gebruik geen kracht. In plaats van door te gaan, raden we je aan om het boek Kernbewustzijn van Liz Koch aan waar oefeningen in staan om je bekkenstabiliteit te vergroten.

Wat heb je nodig: een plat opgevouwen deken en een yogamatje of een vloer met zachte ondergrond

    1. Ga eerst liggen in de crh (zo doe je deze houding). In het kort: ga op je rug liggen, buig je knieën en zet je voeten op de grond.
    2. Til je armen op, met je handpalmen naar elkaar toe gedraaid en je vingers gestrekt, wijzend naar het plafond. Focus je bewustzijn op je solar plexus terwijl je opmerkt dat je armen een relatie hebben met je ruggengraat en ribbenkast.*
    3. Til één arm op naar het plafond, en overdrijf de sensatie van opgehangen zijn, spanning en verkleining van de borstkas. Laat de arm in zijn kom vallen (zonder in te zakken). Houd de arm gestrekt en de elleboog uit het slot. Doe deze verkenning meerdere keren: til de arm op, voel het gewicht en laat de arm dieper in de schouderkom vallen.
    4. Wissel van arm en voel het verschil tussen je schouderkommen
    5. voor je opnieuw begint. Herhaal nu deze oefening aan de andere kant.
    6. Beweeg één arm tegelijkertijd in heel kleine cirkeltjes om proprioceptie wakker te maken. Laat je arm tot stilstand komen met de vingers wijzend naar het plafond en maak dan kleine cirkeltjes in de tegenovergestelde richting.
    7. Pauzeer en merk op of je je adem inhoudt. Als dat zo is, verzacht dan en adem lang en diep uit.
    8. Maak de solar plexus zachter als eerste impuls voor je beide armen achter en over je hoofd heen op de vloer laat glijden. Doe dit in een tempo dat prettig aanvoelt en gemakkelijk is. Als je armen over je hoofd naar de vloer bewegen zullen ze gewicht voelen, en de lengte en breedte van het bovengedeelte van de psoas zullen groter worden.
    9. Laat je ogen en hoofd op de beweging antwoorden door je handen te volgen. Als je dat doet, zal de sternocleidomastoïdespier (scm) spier zich ontspannen en naar boven toe uitspreiden en langer worden en je keel zal zich openen.
    10. Gebruik je voeten om te initiëren dat je armen weer terugkomen. Veranker het bovengedeelte van de psoas niet en span hem niet aan als je je armen terugbrengt naar het startpunt: integendeel, voel de tegenreactie door je solar plexus zacht te houden en lichtjes af te zetten met je voeten.

Sleutels voor het verruimen van het bewustzijn tijdens de oefening:

– Als je je kern en je armbewegingen verkent, merk dan op of je ribbenkast meebeweegt met je armen. Als je ribbenkast meebeweegt met je armen, dan wijst dat op spiercompensatie en een bekneld bovengedeelte van de psoas. Neem de tijd om de sensaties rondom de solar plexus te verkennen.

– Merk de sensaties op rond je solar plexus. Wat is de kwaliteit van wat je voelt? Hoe reageert je ruggengraat op je ademhaling?

– Om het bovengedeelte van de psoas te laten ontspannen en langer te laten worden moet de ruggengraat neutraal blijven en de kaak en de bekkenbodem moeten ontspannen blijven. Als je ruggengraat zich optrekt, pauzeer dan en breng je armen terug in de startpositie en begin opnieuw met meer bewustzijn.

– Door zachtjes je voeten tegen de grond aan te drukken, je mond te openen en je bekkenbodem te voelen kun je een gevoel van contact stimuleren dat belangrijk is om de botten neutraal te houden.

– Besteed aandacht aan je ogen en hoofd. Als je voelt dat je je hoofd op slot zet met je kin naar beneden, of als je je ogen fixeert (staren), verken dan hoe het is om je hoofd te laten reageren en volg de beweging van je armen.

Dit is een fragment uit Kernbewustzijn van Liz Koch.

Kernbewustzijn

Kernbewustzijn

In dit boek neemt Liz Koch je mee in nog meer variaties en oefeningen om je psoas gezond, soepel en vitaal te houden. Dit is het praktische antwoord op de verrassende bestseller Psoas, de spier van de ziel. Het boek is geschreven voor mensen die op zoek zijn naar authentieke beweging. Het is voor hen die beseffen hoe belangrijk het is om in harmonie te zijn met het ritme van Moeder Aarde.

Bestel jouw exemplaar voor Bestel nu
Je bestelt bij

Lees verder over geblokkeerde emoties en de psoas:

Deel dit artikel online
Gastauteur
Gastauteur

Inspirerend leven werkt samen met experts om je te inspireren. Gastauteurs bieden ons hun verhalen aan om met jou te delen.

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Boekentip van de redactie
Ademen tot in je ziel
€ 17,50

Ademen tot in je ziel

Marleen Hout

Adem jezelf gezond: alle ademwijsheid verzameld in één boek, 'Ademen tot in je ziel' van Marleen van den Hout

€ 17,50

Bekijk aanbieding

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Ontvang elke week de nieuwste en populairste artikelen, je daghoroscoop, boekentips en nog veel meer! Ruim 80.000 lezers gingen je al voor

Even geduld aub...

Bedankt voor je inschrijving

Het lijkt er op dat je al ingeschreven bent?