Gezondheid

Dit zijn de gezonde voordelen van wandelen op blote voeten

Door Gastauteur
Dit zijn de gezonde voordelen van wandelen op blote voeten

Wandelen is enorm gezond. Op blote voeten wandelen blijkt daarnaast nóg gezonder te zijn. In dit artikel beschrijft Annabel Streets wat de overweldigende, gezonde voordelen zijn van wandelen op blote voeten en wat de schrikbarende gevolgen zijn van het dragen van schoenen. Tenslotte geeft ze tips om te beginnen met blootsvoets wandelen.

‘Via ieder deeltje van het aardoppervlak waarop wij lopen, draagt het leven op zijn eigen manier bij aan de gezondheid van ons lichaam.’ – James Bain

The Barefoot League

Honderd jaar geleden was blootsvoets lopen heel populair onder een klein, gezondheidsbewust deel van de Engelse bevolking. James Bain, een Schotse dominee en oprichter van The Barefoot League, meende: ‘Via ieder deeltje van het aardoppervlak waarop wij lopen, draagt het leven op zijn eigen manier bij aan de gezondheid van ons lichaam.’ Bain was ervan overtuigd dat onze voeten de goedheid van het land absorberen en dat voedingsstoffen zo direct in ons bloed worden opgenomen.

Schoenloos in de stad

Hoewel zijn blootsvoets lopen op het Schotse platteland begon, hield hij de gewoonte vol ‘op het asfalt van Londen en (…) Edinburgh’, omdat hij de stimulerende vrijheid die hij schoenloos ervaarde en de manier waarop zijn lichaam ‘gewoon gloeide van stralende energie’ niet wilde opgeven. Tijdens een zomerschool in Brighton introduceerde Bain het lopen op blote voeten bij ‘jonge mannen en vrouwen’ en leidde hij een dagelijkse blotevoetenwandeling van 3 kilometer van de school naar het strand.

Hij was verrukt met het resultaat: ‘Al snel waren hun lichamen helemaal opgeladen met de krachtigste van alle fysieke opwekkers (…) de geweldige gevolgen voor de toenemende schoonheid van hun gezondheid waren zichtbaar voor iedereen die het wilde zien.’

Het leed dat schoenen heet

Het lijkt erop dat onze voeten en hun 26 botten, 33 gewrichten en 19 spieren het comfort en gemak van moderne schoenen niet zo kunnen waarderen als wijzelf.

Er is groeiend bewijs dat erop lijkt te duiden dat James Bain iets op het spoor was. Tijdens zijn onderzoeken naar voetstappen ontdekte evolutiebioloog Daniel Lieberman dat het dragen van schoenen met demping ervoor zorgt dat we zwaarder gaan lopen en daardoor onze kniegewrichten veel meer belasten. ‘De energie die naar de benen gaat is ongeveer drie keer zo groot in een schoen met demping dan op blote voeten’, aldus Lieberman.

Hij meent dat deze extra impact verklaart waarom het aantal gevallen van artritis in knieën de afgelopen zeventig jaar is verdubbeld; dit is precies de periode waarin de dempende schoenzolen onder ons zijn. Dempende schoenen, vervolgt hij, kunnen ons evenwicht beïnvloeden en de kans vergroten dat we op oudere leeftijd vallen.

Lieberman staat niet alleen wat betreft zijn bezorgdheid. Een onderzoek uit 2007 vergeleek onze moderne voeten met die van tweeduizend jaar oude skeletten en ontdekte dat onze blootsvoets lopende voorouders gezondere en beter gevormde voeten hadden. Latere onderzoekers kwamen erachter dat zonder schoenen lopen rugpijn vermindert en artrose in de knieën verzacht, en onze manier van lopen verbetert.

De opwaartse krul

Onderzoek richt zich sinds kort ook op de opwaartse krul in de teenruimte van de meeste loopschoenen. Het eerste onderzoek hiernaar gaf aan dat deze het gemak en comfort tijdens het lopen vergroten, maar dat ze tegelijkertijd onze voeten verzwakken, wat ons gevoeliger maakt voor pijnlijke voetkwalen als plantaire fasciitis: een bindweefselontsteking ten gevolge van overbelasting van de hiel.

Het viel de onderzoekers op dat ‘zwakke diepgelegen voetspieren een evolutionaire discrepantie zijn, die bestaat doordat onze voeten niet volledig zijn toegerust op moderne schoenen’ waarvan de ‘ondersteuning van de voetboog, beschermende demping en andere dragende elementen (…) het comfort vergroten en het werk dat de voetspieren moeten doen verminderen.’

Het lijkt erop dat onze voeten en hun 26 botten, 33 gewrichten en 19 spieren het comfort en gemak van moderne schoenen niet zo kunnen waarderen als wijzelf.

Lekker wandelen op blote voeten

Als we op blote voeten lopen, lopen we anders. We landen lichter, zetten onze hiel minder hard neer en ons gewicht is gelijkmatiger verdeeld. Volgens onderzoeken lopen we blootsvoets langzamer en met kleinere passen, maar we nemen wel meer passen. Interessanter is dat we ons openstellen voor de enorme reeks gewaarwordingen die we eerder niet hadden door onze dik gezoolde laarzen of extra dempende loopschoenen.

Onze voeten hebben bijna twee keer zoveel zenuwuiteinden als een penis, ze behoren dus tot de meest tactiele en zintuiglijke lichaamsonderdelen. Daarom vind ik blootsvoets lopen zo heerlijk: het zachte zand, het dauwrijke gras, een gemaaid grasveld, vochtig mos, door de zon verwarmde stenen en talloze andere gewaarwordingen maken duidelijk waarom James Bain stralend van energie terugkeerde van zijn wandelingen.

Op blote voeten lopen verandert je wandelervaring. Je beweegt niet alleen anders, je voelt je bovendien op een vreemde manier geworteld en bewust van een heel nieuw universum, daar onder je voeten. Het is een 360-gradenwandeling, en volop genieten.

Tips om te beginnen

  • Zandstranden, met gras bedekte berghellingen en bemoste bosbodems zijn heel geschikt om blootsvoets lopen uit te proberen.
  • In steden zijn begraafplaatsen geschikte plekken. Parken met hondvrije zones zijn al net zo schoon. Daarnaast kun je rond je huis en in je tuin op blote voeten lopen.
  • Kijk of er blotevoetenpaden of -parken bij jou in de buurt zijn. Duitsland is het thuisland van blootsvoets lopen, daar zijn tientallen routes. Het eerste Engelse blotevoetenpad ligt in Trentham Gardens in Staffordshire. Het is bedoeld om de voetzolen te stimuleren en loopt een kilometer ver door water, modder, over schors, grind en gras. In Nederland en België zijn inmiddels ook tientallen blotevoetenpaden, je kunt ze op internet vinden.
  • Minimalistisch schoeisel, met een dunne zool, weinig bescherming en demping en brede teenruimte, is het ideale compromis: de bescherming van een schoen, zonder de mogelijk schadelijke demping, voetboogondersteuning en de schuinoplopende krul van de teenruimte van moderne loopschoenen. Uit onderzoek blijkt dat dit schoeisel de voetbogen en spieren in onze voeten net zo versterkt als lopen op blote voeten.
  • Besef wel dat je voeten breder worden van vaak op blote voeten lopen, dus dat je straks misschien met een kast vol schoenen zit die je niet meer past!
  • Denk je dat geharde, vereelte voetzolen de gevoeligheid van je voeten teniet doen? Dit is niet het geval. Onderzoeken tonen aan dat geharde blootsvoetslopers nog altijd dezelfde gewaarwordingen ervaren, ondanks hun dikkere huid.

Gelukkig kunnen we wandelen

Gelukkig kunnen we wandelen

Dit is een fragment uit het boek Gelukkig kunnen we wandelen van Annabel Streets. In 52 vermakelijke reflecties leer je opnieuw lopen: het het eigenlijk moet, wat lopen in de regen oplevert, hoe je ogen en armen meedoen en nog veel meer. Vol wetenschappelijke feiten, vrolijke anekdotes en gevoelige ondertonen. Wandelen maakt je gelukkiger, slimmer en vriendelijker, en in dit boek ontdekt je waarom en krijg je nóg meer zin om op pad te gaan.

Bestel jouw exemplaar voor Bestel nu
Je bestelt bij

Lees verder over de gezonde voordelen van wandelen:

Deel dit artikel online
Gastauteur
Gastauteur

Inspirerend leven werkt samen met experts om je te inspireren. Gastauteurs bieden ons hun verhalen aan om met jou te delen.

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Boekentip van de redactie
Inspirerend leven agenda 2024
€ 15,00

Inspirerend leven agenda 2024

Laat jouw plannen en intenties je gids zijn in onrustige tijden en vind rust te midden van de chaos.

€ 15,00

Bekijk aanbieding

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Ontvang elke week de nieuwste en populairste artikelen, je daghoroscoop, boekentips en nog veel meer! Ruim 80.000 lezers gingen je al voor

Even geduld aub...

Bedankt voor je inschrijving

Het lijkt er op dat je al ingeschreven bent?