Home Hooggevoeligheid HSP en HSS: het beste uit twee werelden?

HSP en HSS: het beste uit twee werelden?

Door Sannie Alblas-Smit
hss

De omschrijving voor een hoog sensitief persoon (HSP) die ook een high sensation seeker (HSS) is, wordt het meest als volgt omschreven. ‘Je leeft met één voet op het gaspedaal en met één voet op de rem’. Het bizarre is, dat hier géén boeken over volgeschreven zijn. Terwijl, volgens Elaine Aron, 30% van alle HSP’ers ook HSS is. Dus misschien kun jij je deels vinden in alle tests en tips voor HSP’ers, maar sta je ook graag op een podium een publiek toe te spreken, of is je hobby parachute springen. Als je een HSP bent én een HSS, kan het zijn dat het voelt alsof er intern twee personen continu met elkaar in discussie gaan. Het gevoelige deel, dat kiest voor rust, verstandig zijn en veiligheid, en het HSS deel, dat op zoek is naar avontuur, spanning en risico’s. 

Wat is het nu precies, een HSS?

Een HSS of thrill seeker is iemand die altijd op zoek is naar nieuwe inzichten en nieuwe intense ervaringen. Over het algemeen zijn dit extraverte mensen, maar het kunnen ook introverte mensen zijn. Ze zijn snel verveeld, snel overprikkeld en zoeken vaak hun grenzen op, zoals bijvoorbeeld in spannende sporten (bergbeklimmen of auto races) grootse reizen of ze zijn dol op achtbanen :). HSS’ers zijn ook vaak bereid om risico’s te nemen. En dan bedoel ik risico’s op vele vlakken zoals, financieel, sociaal, fysiek of zelfs wettelijk (toch 150 km/per uur rijden waar het niet mag). De combinatie van een HSP én HSS is eigenlijk een héél lastige. In de praktijk is het zo, dat je waarschijnlijk een hoog gevoelig bewustzijn hebt, in combinatie met een grote gedrevenheid. Het gevolg is, dat je regelmatig te maken hebt met innerlijke conflicten. De ene kant is op zoek naar uitdagingen, nieuwe ervaringen en kicks, terwijl de andere kant je influistert dat dát veel energie kost en dat je eigenlijk zou moeten relaxen. Je hoort altijd ‘ja maar’ in je hoofd. Dit kan dan ook de nodige energie kosten. Het HSS deel domineert vaak het gevoelige deel. De nieuwsgierigheid en het willen nemen van risico’s, wint het van de rustige eigenschappen van het gevoelige deel. Hierdoor kun je je met regelmaat uitgeput en emotioneel in de war voelen.

 De eigenschappen op een rij:

  • Snel verveeld
  • Op zoek naar activiteit, nieuwe ervaringen, spanning
  • Je zoekt grenzen op
  • Je kan sterk wisselen in emoties
  • Grote wilskracht
  • Je weet wat je wilt en wat je niet wilt
  • Je bent nieuwsgierig en ondernemend
  • En je kent jezelf soms niet, door het heen- en-weren tussen HSP en HSS
  • Je bent ongeduldig
  • Als je je goed voelt, omring je je graag met mensen
  • Je kan een tikkeltje eigenwijs zijn 😉
  • Je hebt moeite je gevoelige kant te erkennen
  • En je vindt het niet erg om in het middelpunt te staan en kunt daar ook echt van genieten. En het andere moment kan je het zat zijn en heb je behoefte aan een moment voor jezelf
  • Je komt waarschijnlijk extravert en zelfverzekerd over
  • Je kan over komen als iemand die niet te peilen is. Het ene moment ben je actief en vol enthousiasme, het andere moment trek je je terug en heb je behoefte aan stilte
  • Je kunt er slecht tegen als het niet gaat zoals jij wilt

Wat is belangrijk voor een HSP/HSS?

  1. BALANS!!!! Agenderen, plannen en je eraan houden. Lastige opgave voor een HSP/HSS, maar geloof me, het helpt.
  2. Ken je eigen grenzen. Wat is jouw balans tussen activiteit en rust?
  3. Acceptatie, alleen dan kun je echte rust vinden.
  4. Plan een herstelperiode in als je HSS kant zich uitgeleefd heeft.
  5. Creëer een eigen ruimte in huis waar jij je kan terugtrekken om te herstellen en te relaxen.
  6. Ga de natuur in om een rustmoment te pakken.
  7. Slaap: zorg dat je genoeg slaapt, 7 à 8 uur per nacht. Als je uitgerust bent, ben je beter bestand tegen overprikkeling en is het makkelijker je emoties te doorgronden.
  8. Blijf in contact met je lichaam door middel van aarden of gronden. Hierdoor sta je letterlijk steviger met twee benen op de grond en kun je makkelijker je grenzen aangeven.

Succes, Sannie

9 comments

Avatar
Lieke 14 maart 2017 - 22:35

Zo herkenbaar! Fijn te weten niet alleen te zijn bedankt voor de tips

Reply
Sannie
Sannie 15 maart 2017 - 11:16

Graag gedaan Lieke.

Reply
Avatar
Vangronsvelt Bernadette 15 maart 2017 - 12:14

Hoe ga ik met angst om als het me leven domineert?

Reply
Sannie
Sannie 15 maart 2017 - 18:59

Hallo Bernadette, als je angst ervaart wat zo groot is dat het je leven domineert zou ik je toch aanraden naar een coach of therapeut te gaan. Samen kan je dan kijken waar de angst vandaan komt en wat je eraan kunt doen. Helaas kan ik je geen antwoord geven waardoor in één keer je angsten verdwijnen. Sterkte, Sannie

Reply
Avatar
Peter 19 maart 2017 - 11:19

Wat een herkenning. Ik wist niet dat het kon. Dit helpt me weer om mijzelf beter te begrijpen. Blijft wel een lastige combinatie.

Reply
Sannie
Sannie 20 maart 2017 - 14:03

Hallo Peter, fijn om te lezen dat het je helpt om jezelf beter te begrijpen. Hopelijk komt met begrip ook acceptatie. Het is inderdaad geen makkelijke combinatie, lees de tips nog eens door en wellicht maakt dat het je makkelijker om ermee te leren omgaan. Sannie

Reply
Avatar
Silvia 19 augustus 2018 - 09:35

Zo dan…dingen die ineens een naam hebben.
Erkenning van iets waardoor ik het nog steeds niet helemaal snap, maar
wel op de goede weg gezet wordt.

Reply
Avatar
Silvia 19 augustus 2018 - 10:02

En de tips, haha herken ze! (heb me bepaalde dingen zelfs al aangeleerd)

Reply
Avatar
Sannie 20 augustus 2018 - 08:56

Fijn Silvia, dat je jezelf hierin kunt (h)erkennen. Ik hoop dat het je helpt om meer begrip voor jezelf te hebben 🙂
Warme groet, Sannie Alblas-Smit

Reply

Leave a Comment