Home Gezondheid Albert Villoldo: ontdek wat deze groenten en zaden voor je lichaam kunnen betekenen

Albert Villoldo: ontdek wat deze groenten en zaden voor je lichaam kunnen betekenen

Door redacteur
zaden

In zijn nieuwe boek Mind Body Spirit, beschrijft Alberto Villoldo hoe je zelfs binnen een week een gezonder lichaam kunt opbouwen waarmee je langer leeft. Hij noemt daarbij energietechnieken om je lichaam te helen, maar ook hele simpele aanpassingen aan je voedingspatroon, die enorm effect kunnen hebben op hoe je je voelt. Een belangrijke teamplayer is het Nrf2-eiwit.

Nrf2-eiwit

Vanwege hun epigenetische instructies voor het DNA worden sommige planten als superfoods beschouwd. Kruisbloemige groenten behoren tot de allerbeste superfoods. Het zijn koolsoorten als broccoli, bloemkool, sluitkool (o.a. groene en witte kool) en boerenkool. (‘Kruisbloemig’ verwijst niet naar een eigenschap van de groente, maar naar de bloemblaadjes, die in een kruisvorm gerangschikt staan.)

Deze groenten bevatten veel vezelstoffen, antioxidanten en fytonutriënten (plantaardige stoffen met medicinale eigenschappen). Daarmee activeren ze een bijzonder eiwit in ons lichaam, namelijk het Nrf2-eiwit. Het is een krachtig werkend eiwit. Bovendien schakelen ze de lang-leven-genen in (de  SIRT-1). Het eiwit beschermt onze organen en weefsels, van ziektes waaronder kanker, hart- en vaatziekten, dementie en auto-immuunziekten. Ze kunnen genen die gezondheid creëren inschakelen en genen die ziekte veroorzaken uitschakelen.

In de zogenaamde ‘blauwe zones’ vormen kruisbloemige groenten, tomaten en allerlei noten en zaden het hoofdvoedsel. Blauwe zones zijn gebieden in de wereld waar de bewoners ongebruikelijk lang leven en opmerkelijk gezond zijn. Dit zijn onder meer Okinawa (Japan), Sardinië (Italië), Nicoya (Costa Rica), Ikaria (Griekenland) en Loma Linda (Californië).

De werking van Nrf2-eiwitten

Om het Nrf2-eiwit aan het werk te krijgen, moet eerst zijn membraan (een celmembraan houdt de moleculen die cel nodig heeft, bij elkaar) losgemaakt worden. Dat kan door stress, maar ook door planten als knoflook, broccoli, bloemkool, boerenkool, geelwortel (kurkuma) en andere superfoods.

Als het eiwit – los van zijn ‘jasje’ – in je cellen zit, maakt het antioxidanten, ontgifters en ontstekingsremmers wakker. Bovendien worden de lang-leven-genen ingeschakeld (hoera!). Als de taak van de Nrf2-eiwitten erop zit, gaan ze weer terug naar het celmembraam en daar blijven ze jou ten dienst.

Blijf ik altijd gezond als ik elke dag broccoli of kurkuma eet?

Gelukkig kunnen wij tegenwoordig de beste Nrf2-activators vinden in de natuurvoedingswinkel om de hoek. Je moet echter wel weten hoe je die krachtige plantaardige medicijnen moeten benutten. Je kunt nog zoveel bloemkool, boerenkool of broccoli eten, je kunt de in de bloemhoofdjes aanwezige Nrf2-activator sulforafaan, niet langer dan een week gebruiken zonder de systemen die je wilt inschakelen te overbelasten.

Ook kun je iedere dag een curry bereiden met geelwortel en de voordelen voor je gezondheid daarvan ervaren – mensen in India, waar veel kerrie wordt gebruikt, lopen slechts 15 procent van het risico op alzheimer dat Amerikanen lopen – maar je kunt curcumine, het actieve ingrediënt van geelwortel, hooguit een week lang innemen. Daarna moet je het lichaam rust geven.

Om het eenvoudig te houden, kun je als je wilt de hele plant eten. Het extract van de plant, het actieve ingrediënt, heeft echter een dosis-afhankelijk effect. Dat betekent dat je baat hebt bij een klein beetje en dat een grote hoeveelheid de heilzame effecten vermindert.

Lijst van wonder-eten

Hieronder staan enkele van de krachtigste plantaardige activators van Nrf2 en regulators van het verouderingsproces op een rijtje:

  • Broccoli is onder andere rijk aan calcium, selenium en zink. Broccoli bevat veel sulforafaan, een krachtige Nrf2-activator. Sulforafaan stimuleert de lang-leven-genen in de cellen.
  • Spruitjes zijn rijk aan foliumzuur en vitamine A en C. Als ze niet helemaal gaar zijn, hebben ze een heel bittere smaak, waardoor ze de minst gewaardeerde kruisbloemige groente zijn. Gegrild of gebakken zijn ze echter heel smakelijk.
  • Boerenkool: vol vezel- en voedingsstoffen, een uitstekende bron van vitamine C en K, calcium en magnesium.
  • Kurkuma: ontgift de hersenen, is een krachtige antioxidant en ontstekingsremmer, en gaat schimmels en microben tegen. Voor een optimale werking moet kurkuma meegekookt worden.
  • Kokos-, walnoot-, amandel- en lijnzaadolie zijn net als extra vierge-olijfolie geconcentreerde bronnen van omega-3- vetzuren en hebben talloze voordelen voor de gezondheid, van verlaging van het cholesterolniveau tot verlichting van depressies.
  • Avocado’s: rijk aan vezels en mono-onverzadigde vetzuren (zoals oleïnezuur), die de opname van voedingsstoffen in de darmen verbeteren. Avocado’s zijn een uitstekende bron van luteïne, een carotenoïde die maculadegeneratie tegengaat, en van foliumzuur, een vitamine B die hartaanvallen en beroerten voorkomt.

Extra tips

Noten en zaden zijn een uitstekende bron van gezonde, plantaardige olie. Voor een optimaal resultaat kies je ongeroosterde, biologische noten en zaden:

  • Amandelen zijn vezelrijk.
  • Paranoten bevatten selenium (een kankerremmer). Twee paranoten bevatten alle selenium die je op één dag nodig hebt.
  • Cashewnoten zijn rijk aan ijzer, zink en magnesium, en stimuleren de hersenen.
  • Pecannoten helpen plaque in de aderen tegengaan.
  • Macadamianoten bevatten de meeste mono-onverzadigde vetzuren (het goede vet) van alle noten.

Zaden

  • Hennepzaad, dat tien essentiële aminozuren bevat, is een uitstekende eiwitbron en bevat omega-3- en omega-6-vetzuren in een ideale verhouding.
  • Sesamzaad bevat veel calcium en andere mineralen.
  • Zonnebloempitten zijn goed voor de spijsvertering.
  • Pompoenpitten bevatten cholesterolverlagende lignanen (fyto-oestrogenen), die de spijsvertering ondersteunen en het transport van voedsel van de maag naar de dunne darm reguleren.

Tot slot nog een tip van Villoldo: vermijd groenten en fruit uit blik. Vaak zijn er chemische voedingsstoffen aan toegevoegd om het langer houdbaar te houden. Bovendien zijn de vitaminen en voedzame stoffen er vaak al uit weg tegen de tijd dat we het opeten. Naast verse biologische groenten en zelf geoogste groenten, is ingevroren biologisch voedsel zeer voedzaam.

Mind Body Spirit

Alberto Villoldo neemt je in Mind Body Spirit stap voor stap mee op weg naar een optimale gezondheid. Met het zevendaagse Mind Body Spirit-programma kun je thuis aan het werk en voel je je binnen een paar dagen al beter dan ooit. En niet lang daarna is je hele lichaam als nieuw: het heelt sneller en voelt je vitaler.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 24,99 met gratis verzending.

1 reactie

Avatar
Norbert Vandamme 16 juli 2020 - 06:19

Ik ben zeer tevreden over voedingsadvies..Ik heb echter sedert mijn 13 de jr migraines,,die nu chronisch geworden zijn en bijna alle dagen voorkomen.Iedere gezondheidsactivist stuurt mij direct wandelen als ik vraag mij te helpen…Hoe komt dit en kan U mij helpen..Ik heb reeds 50 jr migraine..De reguliere geneeskunde maakt me steeds slechter met meer medicatie

Reply

Laat een bericht achter