Home Hooggevoeligheid Hoogsensitiviteit: vier tips om los te laten wat anderen van je vinden

Hoogsensitiviteit: vier tips om los te laten wat anderen van je vinden

Door Irene Langeveld
loslaten

Veel hooggevoelige mensen zijn sterk gericht op anderen en wat die anderen zouden kunnen denken, vinden of voelen. Misschien ben je bang voor oordelen van anderen en probeer je alles zo goed mogelijk te doen om oordelen te voorkomen. Of laat je je bij het maken van keuzes beïnvloeden door wat anderen van die keuzes zouden kunnen vinden. Of misschien heb je juist het gevoel dat je problemen van de ander voor hem of haar moet oplossen en vind je het moeilijk de problemen van de ander bij de ander te laten.

Als je graag je eigen pad wilt lopen en meer vanuit je hart wilt leven, helpt het als je die gerichtheid op ‘de ander’ een beetje los kunt laten. Hier zijn 4 tips en reminders om je daarbij te helpen.

Vier tips om los te laten wat anderen van je vinden

1. De reactie van de ander heeft weinig met jou te maken

Als we door iets geraakt worden (ons boos, bang of verdrietig voelen) heeft dat meestal niet zozeer met de situatie zelf te maken. Het heeft te maken met wat die situatie in ons oproept en waar het ons (vaak onbewust) aan doet herinneren.

Een voorbeeld: je bent niet boos op je collega omdat die kritiek heeft op je werk, maar de kritiek van je collega herinnert je aan die keer dat je kleuterjuf jouw met zorg gemaakte tekening niet goed genoeg vond. Je voelt weer de boosheid, de onmacht, de emoties van toen.

Als je je dat niet bewust bent, denk je dat de huidige situatie deze emoties veroorzaakt. Maar de huidige situatie is simpelweg de trigger die iets diepers in jou geactiveerd of ‘wakker gemaakt’ heeft. Daarom kun je soms zo heftig reageren op iets wat eigenlijk niet zo wereldschokkend is.

Andersom geldt ook: als iemand emotioneel of met oordelen op jou reageert, heeft dat veel meer te maken met (het verleden van) de ander dan met jou.

2. Wat vind jij van jezelf?

Als je bang bent dat iemand een specifiek oordeel over je heeft, ga dan eens na in hoeverre jij dat oordeel eigenlijk diep van binnen over jezelf hebt.

Als je bijvoorbeeld bang bent dat iemand je lui vindt, vraag jezelf dan:

  • ‘in hoeverre vind ik ergens diep van binnen dat ik lui ben?’
  • ‘in hoeverre mag ik van mezelf lui zijn?’
  • ‘in hoeverre ben ik bang om lui te zijn?’

Je zult waarschijnlijk vinden dat er een klein deel van jou is dat vindt dat je lui bent (en daar een oordeel over heeft) óf bang is om lui te zijn (je hebt bijvoorbeeld van huis uit meegekregen dat je hard moet werken en niet lui mag zijn).

Als je met liefde naar jezelf kunt kijken, valt de angst voor het oordeel van de ander soms ineens weg. Want eigenlijk ging het niet om de ander. Je projecteerde simpelweg jouw oordeel en/of angst op de ander.

3. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken

Wat helpt in het loslaten van de angst voor wat anderen vinden, is de realisatie dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken. Dat is onmogelijk. De één vind dat je zus zou moeten zijn, de ander vindt dat je het tegenovergestelde zou moeten zijn. Het is per definitie onmogelijk om iedereen tevreden te houden.

En als het onmogelijk is om iedereen tevreden te houden… dan kun je net zo goed doen wat voor JOU goed voelt.

4. Geef jezelf erkenning zodat je dat niet buiten jezelf hoeft te zoeken

Vaak zit onder een angst voor oordelen een behoefte aan erkenning. Ieder mens wil van nature gezien worden, aardig gevonden worden, geliefd zijn.

Maar als je jezélf ziet, erkent en liefhebt, dan heb je het niet meer nodig dat anderen dat doen.

Als je graag goedkeuring wilt van anderen: geef jezelf goedkeuring.

Als je graag erkenning wilt dat je je werk goed doet: geef jezelf die erkenning.

Als je graag wilt dat er van je gehouden wordt: houd dan van jezelf in al je facetten.

Op deze manier ben je niet meer afhankelijk van anderen voor dat wat je zoekt en wordt het minder belangrijk wat andere mensen van je vinden of wat zij doen, voelen of zeggen. Je wordt onafhankelijker omdat je op diep niveau voor jezelf zorg draagt. En daar word je gelukkiger van!

Ben jij hooggevoelig of denk je dat je misschien hooggevoelig bent? Op de website van Irene Langeveld leer je stap voor stap om beter bij jezelf en meer in balans te blijven met je gevoeligheid. Schrijf je hier in voor haar gratis mini cursus over hooggevoeligheid!

Boekentip: Voluit leven met hooggevoeligheid

Susan Marletta Harts Voluit leven met hooggevoeligheid biedt concrete inzichten en oefeningen die je helpen je ware kracht te vinden en deze verder te ontwikkelen wanneer je hooggevoelig bent. Veel mensen ervaren hooggevoeligheid als een last. In dit werkboek staan oefeningen om hooggevoeligheid juist te benutten als hulpmiddel voor zelfontwikkeling. Een gids vol praktische handvatten om je leven als hooggevoelige ook echt voluit te kunnen gaan leven.

Ga aan de slag en bestel nu jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

Lees ook deze artikelen:

3 comments

Avatar
Jasperina Prinsen 9 juni 2019 - 10:50

Het gaat erom, dat je jezelf op nummer één gaat zetten. Dat is niet egoïstisch. Als je je eigen energie sterk houdt, kan je er namelijk nog beter zijn voor de ander. Het mooiste cadeau voor jezelf is een cursus Reiki, waarin bovenstaande tips allemaal terug komen. In één weekend heb je je levensgeluk binnen handbereik. Zowel fysiek als spiritueel onmisbaar voor mij, als hooggevoelig persoon.

Reply
Avatar
Sascha 30 maart 2020 - 06:26

Goedemorgen, interessant artikel. Dank je daarvoor. Ik wil me graag inschrijven voor de gratis minicursus, maar dat lukt niet. Er verschijnt steeds een rood raster om mijn
e mail adres.
Groet Sascha

Reply
Avatar
Jennifer 31 maart 2020 - 08:26

Wauw. Dit is precies wat ik nodig had om te horen. Dankjewel ❤️!

Reply

Leave a Comment