Gezondheid

Spirulina: wat doet het met je lichaam en hoe gebruik je het?

Door Marjolein Dubbers
Spirulina: wat doet het met je lichaam en hoe gebruik je het?

Al jaren gebruik ik dagelijks een behoorlijke dosis spirulina. Op mijn al behoorlijk hoge energie-niveau bleek namelijk nog een schepje extra te kunnen. Wat begon als een misverstand (ik kreeg jaren geleden 1500 spirulina tabletten die heel snel op moesten vanwege de houdbaarheidsdatum), is nu een vast onderdeel van mijn dagelijkse routine. Hoogste tijd in ieder geval om jou mee te nemen in de wondere wereld van spirulina.

Wat is spirulina?

Spirulina valt onder de blauw-groene algen. Het Latijnse woord spirulina betekent ‘klein spiraaltje’ dat wijst op de structuur van dit kleine algje; het ziet eruit als een spiraaltje. Spirulina is bijna zo oud als de aarde zelf: ongeveer 3,5 miljard jaar. Er zijn bronnen die zeggen dat het eigenlijk geen alg is, maar een bacterie. Bacteriën zijn de oudste levensvorm op aarde. We zouden kunnen zeggen dat spirulina evolutionair gezien tussen bacteriën en plantleven in zit.

Spirulina leeft van oorsprong in alkalisch water; mineraalrijke meren en wateren. De commerciële spirulina wordt tegenwoordig gekweekt in speciale buitentanks in gebieden die zich rond de evenaar bevinden. Dit in verband met de warmte en vele dagen zon per jaar die daar aanwezig zijn.

Waarom zou je spirulina gebruiken?

Algen staan aan de basis van onze voedselketen. De voedingswaarde van spirulina is breed en bovendien sterk geconcentreerd, wat dit blauw-groene algje zo interessant maakt als voedingsbron.

  • Spirulina is rijk aan vitamine A, C, E, K en de B vitamines B1, B2 en B6. Omdat ze een natuurlijke bron van vitamines vormen zijn ze door ons lichaam heel makkelijk op te nemen.
  • Spirulina is rijk aan de mineralen die wij als vrouwen heel hard nodig hebben en vaak tekort komen; denk aan met name calcium, magnesium en ijzer.
  • Spirulina is ook een goede bron van sporenelementen die we vaak moeten missen in ons huidige voedingspatroon.
  • Het is rijk aan hoogwaardige en makkelijk opneembare en verteerbare eiwitten. De eiwitconcentratie is ongeveer 70% en daarmee de hoogste van alle voedingsmiddelen. Hoger dan vlees of soja.
  • Het is een rijke bron van de essentiële vetzuren GLA, DHA en EPA; voeding voor je hersenen, maar ook belangrijk om gewrichten soepel te houden.
  • Het is een rijke bron van antioxidanten; deze helpen je bij het verwijderen van gifstoffen en vrije radicalen in je lichaam. Het chlorofyl in spirulina ontgift de lever.
  • Uniek aan spirulina is dat het fycocyanine bevat, de stof die dit algje haar blauwe kleur geeft. Fycocyanine is een hele krachtige antioxidant die het immuunsysteem stimuleert. Er zijn onderzoeken die hier anti-kanker eigenschappen aan toedichten.
  • Net als chlorella is spirulina effectief bij het ontgiften van zware metalen uit het lichaam.
  • Uit onderzoek is gebleken dat spirulina hoge ontstekingsremmende eigenschappen bezit. Dit betekent dat spirulina ingezet kan worden bij onder andere PMS klachten, artritis en allergieën.
  • Spirulina helpt om de darmflora weer in balans te brengen.
  • Spirulina is bekend vanwege zijn eigenschap dat het de bloedsuikerspiegel stabiliseert. Dit betekent dat eetbuien beter onder controle kunnen worden gehouden.
  • Het zorgt voor meer energie bij vermoeidheid.
  • Spirulina ondersteunt de schildklier omdat het jodium bevat.
  • Door deze combinatie van eigenschappen kan spirulina je helpen om je energieniveau op een hoger plan te brengen.

Er zijn inmiddels duizenden onderzoeken, studies en artikelen gepubliceerd die wijzen op de gezondheidsvoordelen van het gebruik van spirulina. Spirulina wordt ook wel de natuurlijke multivitamine genoemd.

Zonlicht houdt je gezond

Spirulina wordt gekweekt in gebieden waar de zon meer dan 320 dagen per jaar schijnt. Dat is niet voor niks. Laat me je uitleggen hoe dit zit.

De aarde krijgt haar energie van de zon. Wetenschappers hebben ontdekt dat energie uit de zon heel belangrijk is voor onze gezondheid. Dat zal je niet verbazen; iedereen kent het weldadige gevoel van een zonnebad in het voorjaar na een lange winter.

Planten zetten door middel van fotosynthese deze zonne-energie om in eetbare stoffen zoals eiwitten, vetzuren en koolhydraten.

Zonne-energie heeft daardoor een vorm gekregen in met name verse groente en fruit, die in het zonlicht hebben mogen rijpen. Daarom is deze voeding ook zo goed voor ons. Welnu, spirulina is de rijkste vorm van dit type van zonne-energie. Deze zonne-energie wordt ook foton-energie genoemd; afkomstig van biofotonen.

Biofotonen: eetbaar licht

Bio betekent leven en foton betekent licht. Biofotonen staat voor levenslicht; licht dat wordt uitgezonden door ieder levend weefsel (mens, dier en plant) en dat door speciale apparatuur kan worden gemeten. Ik laat hier de fysica voor wat het is (mij te ingewikkeld), maar ga er even vanuit dat je lichaam een bron van levenslicht is, en dat het gezond is voor je lichaam om zoveel mogelijk ander levenslicht binnen te krijgen. Dit kan door zonlicht op te doen maar ook door zonne-energie te eten.

Het eten van een goede kwaliteit en kwantiteit zonne-energie verbetert de gezondheid en vitaliteit van jou als levend organisme.

Deze vitaliteit bereik je door middel van het eten van verse, biologische (zongerijpte) producten maar dus ook door spirulina te gebruiken.

Wil je meer lezen over biofotonen en hoe ze je kunnen helpen aan meer vitaliteit; lees dan het boekje Biofotonen; bron van energie en levenslicht van Yvonne Sangen en Karin Tazelaar.

Waarom heeft spirulina zoveel zonne-energie?

Alle planten hebben een bepaalde mate van chlorofyl in zich. Chlorofyl is de stof die ervoor zorgt dat lichtenergie geabsorbeerd kan worden en kan worden omgezet in de voor de plant bruikbare energie. Chlorofyl kan echter maar een bepaald deel van het lichtspectrum absorberen. Het voor spirulina unieke stofje fycocyanine heeft de capaciteiten om het gemiste deel van het lichtspectrum te absorberen en op te slaan als energie.

Spirulina kan dus het hele lichtspectrum absorberen en omzetten.

Daarbij: omdat spirulina zo miniem klein is, wordt dit zonlicht in al haar cellen opgeslagen en niet alleen in de cellen aan de kant van de plant die blootstaat aan zonlicht (wat meestal bij dikkere groene bladeren zo is). Spirulina wordt daarom ook wel “sun food” genoemd.

Spirulina of chlorella? Of beide?

Na het schrijven van mijn blog over chlorella kreeg ik veel vragen over wat het verschil was met spirulina en wat mijn voorkeur had. Ik gebruik ze meestal allebei tegelijk en op dit moment dus met name spirulina. Als je gevoelig bent voor diarree is spirulina een betere keuze. Heb je snel last van verstopping? Dan is chlorella beter. Als je veel gifstoffen binnenkrijgt (roken, alcohol of je werkt bijvoorbeeld in een tapijtzaak) dan is chlorella een goede keuze. Ben je op zoek naar een goede bron van eiwitten (sporters!) dan is spirulina beter en dit geldt ook als ondersteuning bij het afvallen. Ik vind het belangrijk om op te merken dat ik ze beide zie als voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde die me helpen bij het hoog houden van mijn energieniveau (en gezondheid op langere termijn).

Er is wel een voorbehoud voor het gebruik van zowel chlorella als spirulina bij bepaalde aandoeningen. Heb je een auto-immuunziekte, jicht of nierstenen en/of gebruik je medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken, raadpleeg dan eerst een arts voordat je spirulina/chlorella gaat gebruiken. Soms verergeren symptomen doordat je immuunsysteem van chlorella/spirulina nog actiever wordt en/of doordat de werking van je medicijnen wordt onderdrukt.

Hoeveel spirulina is aan te raden?

Een normale dosis voor volwassenen is circa 5 gram per dag en sporters kunnen wel 10 gram of meer per dag gebruiken. Spirulina wordt verkocht als poeder of tabletten. Ik vind ze als poeder niet lekker, ook niet in een groene smoothie, dus ik gebruik ze als tabletten. Let erop dat je een goede, betrouwbare liefst biologische kwaliteit koopt. Lees etiketten en vermijd vulmiddelen.

Tot slot: superfoods worden pas interessant als je al hebt gekozen voor gezonde voeding. Superfoods gebruiken als aanvulling op junkfood of voeding gemaakt in een fabriek heeft niet zoveel zin. Dat is zonde van je geld. Eérst gezonde voeding, dan superfoods!

Eet meer energie

Eet meer energie

Eet meer energie is de ultieme gids voor voor iedereen die op zoek is naar meer energie om een vrolijk en vitaal leven te leiden.

Bestel jouw exemplaar voor Bestel nu
Je bestelt bij

Lees ook deze artikelen:

Boekentip van de redactie
De orgaankalender voor Tibetan Pulsing
€ 20,-

De orgaankalender voor Tibetan Pulsing

Elvira Schneider

In De orgaankalender van Tibetan pulsing leer je met een holistische benadering naar je gezondheid te kijken. Je ontdekt de functie van je organen, maar ook de fysieke en psychische consequenties wanneer een orgaan gestoord is in zijn functioneren. Het boek geeft inzicht in...

€ 20,-

Bestel nu

Deel dit artikel online
Marjolein Dubbers
Marjolein Dubbers

De website van Marjolein Dubbers, energiekevrouwenacademie.nl, wordt jaarlijks door meer dan 2 miljoen bezoekers bezocht. Marjolein is food- en lifestylecoach en heeft een passie voor de gezondheid van vrouwen.

Reacties
  1. SOLANGE COUSSEMENT 30 mei 2021 - 06:21
    Reply

    Hallo, Ik ben spiriluna gaan nemen na het lezen van jouw blog. De aanbevolen hoeveelheid is 3x4 per dag wat uitkomt op 20 dagen bij 1 verpakking. Moet ik dan een pauze inlassen (bijvoorbeeld een maand wel een maand niet) of moet het permanent ingenomen worden. Ik gebruik het in combinatie met kurkuma. Hartelijk dank Solange

  2. Chris 6 februari 2022 - 12:29
    Reply

    Ik begrijp zeker dat je het niet lekker vind ;) , maar probeer anders gewoon eens dit: De chlorella en spirulina dat je gewoon bent, daarbij doe ik nog een gr of 2 matcha thee, (eventueel maca) en om de smaak in orde te krijgen ga je daar gember bijdoen! Ik garandeer je een smaak die heel lekker is.

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Boekentip van de redactie
De orgaankalender voor Tibetan Pulsing
€ 20,-

De orgaankalender voor Tibetan Pulsing

Elvira Schneider

In De orgaankalender van Tibetan pulsing leer je met een holistische benadering naar je gezondheid te kijken. Je ontdekt de functie van je organen, maar ook de fysieke en psychische consequenties wanneer een orgaan gestoord is in zijn functioneren. Het boek geeft inzicht in...

€ 20,-

Bestel nu