Home Gezondheid Lang leve de siësta!

Lang leve de siësta!

Door Michèle Lippus

Jaren lang werd er gespot met een eeuwenoude traditie van de Spanjaarden: de siësta. Men associeert een dutje na het middageten nog vaak met luiheid. Echter, recente studies leren ons net dat een powernap ideaal is. Het helpt om onze focus scherp te houden, het cognitieve vermogen te verbeteren en stress te verminderen.

Mijn oma ging na het middageten altijd even in haar zetel zitten. Er ging geen dag voorbij zonder dat ze haar middagdutje deed. Als kind vond ik dit niet zo fijn als mijn oma haar dutje deed. Ze kon dan immers niet met ons bezig zijn. Nu ik zelf al wat ouder ben en zeer bekend ben met de voordelen van een goede siësta, kijk ik hier heel anders naar.

Oorsprong van de siësta

Eigenlijk is het middagdutje een vast gegeven in de Mediterraanse cultuur. Sinds de oudheid kent men in deze regio de traditie om ‘s middags een dutje te doen. Als we dan meer richting moderne tijden gaan en stilstaan bij de oorsprong van de siësta in Spanje, kan je hier de oorzaak terugvinden in de landbouw. Tijdens de warmste uren van de dag is de hitte ondragelijk, vooral onder de volle zon. Je lichaam lijkt met de hitte plots zwaarder te wegen, alles voelt loom aan. In schril contrast met de koelere ochtenden, waar je je na een goede nachtrust energieker voelt, is het tussen 12 en 16 uur onmenselijk om fysieke arbeid uit te voeren.

Werken in de zon

Wat je mogelijk niet van me weet, is dat ik 3 jaar als monumentengids heb gewerkt in Andalucia, Spanje. Elke dag ging ik op pad met toeristen en bezocht ik prachtige steden zoals Granada, Cordoba en Sevilla. Echter, in de zomer kan het kwik makkelijk stijgen tot 40 C°. Heel wat van mijn reizigers waren maar al te blij met een plekje in de schaduw op deze warme dagen. Mijn energiepijl lag na enkele uren rond te wandelen in de hitte op een laag niveau. Gelukkig kon ik op de terugweg een powernap in de bus doen!

2 uur middagpauze

Na ruim 3,5 jaar verliet ik Andalucia en verhuisde ik naar Mallorca, waar ik aan de slag ging bij een hotelketen. Daar kon ik voor het eerst genieten van een lange middagpauze. In het begin was het wennen, maar snel ontdekte ik de voordelen van een lange middagpauze. Het gaf me de tijd om boodschappen te doen, af te spreken met vrienden en ‘s middags een hapje te gaan eten, te sporten en zelfs naar de kapper of de schoonheidssalon te gaan. Eerlijk gezegd, ik mis het wel. Na deze lange pauze, ook zonder dutje, had ik voldoende energie om verder te werken tot 19 uur.

20 minuten pure ontspanning

Als je wat opzoekwerk doet naar de ideale tijdsduur van een middagdutje, vind je niet echt eensgezindheid. Het gaat van 10 minuten tot 1 uur. Uit mijn jarenlange ervaring met het middagdutje, vind ik 20 minuten een perfecte timing. Dat houdt meestal een 10 minuten in dat je ontspant en kort indutten (ongeveer 10 minuten). Als je langer dan een half uur slaapt, dan voel je je bij het wakker worden minder fit en heb je niet echt zin om op te staan en terug aan de slag te gaan.

Dipje na je lunch?

Ook al is het in onze bedrijfscultuur “not done” om een slaapje te doen op de werkplek, hebben we er wel baat bij. Bedrijven zoals Uber, Google en Nasa bieden hun medewerkers de nodige voorzieningen om de batterijen tijdens de middagpauze op te laden. Hierbij enkele ideetjes hoe je je voorbereidt en geniet van jouw powernap.

  • Kan je niet onmiddellijk je ogen dichtdoen en indutten? Laat je dan begeleiden door een app (bv. Calm App) die ervoor zorgt dat je je kan ontspannen en vooral tijdig terug wakker wordt;
  • Gebruik oordopjes om het omgevingsgeluid te verminderen en zorg voor minimale lichtprikkels. Je kan een oogmasker gebruiken als het licht in de ruimte te fel zou zijn;
  • Ideaal zou zijn om te kunnen liggen. Misschien heb je een gezellig zithoek op kantoor die indien nodig kan gebruikt worden om een dutje te doen.
  • Wil je liever ongestoord ergens rusten? Misschien is het een idee om tijdens je middagpauze even in je auto te rusten (uiteraard, als je met de auto naar het werk gaat).
  • Misschien ben je kersverse ouder en heb je een korte nacht gehad… Dit dutje doet wonderen! Bespreek het met je leidinggevende, het is een win-win situatie. Jij krijgt meer energie en zal productiever zijn na zo’n dutje. Als anderen kunnen zien wat het voordeel hiervan is, kan het wel eens zijn dat de meningen rond een middagdutje herzien worden.
  • Ook thuis mag je gerust na het middageten tijd maken om korte te “nappen”.  Je lichaam zal je sowieso wel laten voelen wanneer het tijd is om een rustmoment in te lassen.

Boekentip: Van dit boek ga je beter slapen

Slaap jij slecht en kan je af en toe wel een siësta gebruiken? In Van dit boek ga je beter slapen geven Catelijne Elzes & Deborah Freriks tips & trick om sneller in te slapen, stevig door te slapen en ‘s ochtends frisser wakker te worden.

Bestel jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor €15,00.

Leave a Comment