Home Bewustzijn Bezinning en naar binnen keren: 13 selfcare tips om de herfst door te komen

Bezinning en naar binnen keren: 13 selfcare tips om de herfst door te komen

Door Michèle Lippus

De herfst is een tijd van bezinning en naar binnen keren. Het is het ideale seizoen om rustig aan te doen en even tijd voor jezelf te nemen. Zelfzorg is in deze periode erg belangrijk. Bij zelfzorg integreer je bepaalde acties in je dagelijks leven die bijdragen aan jouw geluk. Ik heb 26 tips geschreven om de herfst goed door te komen. Deze tips zijn gebaseerd op de letters van het alfabet. Deze week deel ik A t/m M.

Aardig zijn voor jezelf

Zelfspot of kleinerende gedachten over jezelf  zoals “ik ben niet goed genoeg, domme kip dat ik ben” enz… zijn woorden en gedachten waar je niet gelukkig van wordt. Door hard te zijn voor jezelf, leg je de lat onnodig hoog, word je veeleisend naar jezelf toe, keur je jezelf af en verlies je contact met de zachtste kant van jezelf. Tamara Levitt leerde me met deze 3 zinnen zachtheid in mezelf toe te laten: “May I be happy, may I be safe, may my heart feel peace”.

Body Self-Care Barometer

In mijn blog “Waarom luisteren naar je lichaam altijd een goed plan is” laat ik de lezers stilstaan bij de noodzaak om met aandacht naar het lichaam te luisteren. Ik gebruik hiervoor de bodyscan: een oefening die in mindfulness gebuikt wordt. Het leuke aan deze oefening is dat het slechts 10 minuten van je tijd neemt en je dit zittend of liggend kan doen. Nadat je even de tijd hebt genomen om je lichaam zonder oordeel rustig waar te nemen, laat ik je stilstaan bij enkele vragen. De Body Self-Care Barometer is een tool die ik gebruik om beter inzicht te krijgen hoe het echt lichamelijk met je gaat en vooral, wat je nu kan doen om jezelf de beste zorg te geven.

Comfy

Lang leve de geitenwollen sokken! Dankzij de term ‘Hygge’, heeft gezelligheid een hele nieuwe dimensie gekregen. Als de dagen korter worden en het buiten koud is, groeit onze behoefte aan huiselijke warmte. Lekker gezellig onder een dekentje zitten, met een kopje warme chocolade of thee, een goed boek, ontspannende muziek op de achtergrond en comfortabele kleding; een ideale manier om een rustig moment door te brengen.

Digitale Detox

Sociale media en internet zijn als een pretpark voor onze hersenen. We scrollen door een eindeloze “feed” aan informatie, foto’s, amusement, afleiding en gevoel van verbondenheid. Voor bijna elke vraag die je hebt is een antwoord beschikbaar op internet. Kortom, we spenderen ontzettend veel tijd op het internet. Gun je hersenen af en toe ook wat rust, zodat de prikkels die waargenomen worden gedurende de dag, verwerkt kunnen worden zonder dat je hersenen overuren moeten draaien.

Einstein

Als fysicus was Einstein “begeistert” door energie. Zijn quote “No problem can be resolved from the same level of consciousness that created it” geeft heel duidelijk weer dat om de beste versie van jezelf te worden er ook een shift in bewustzijn nodig is. Zolang je vasthoudt aan oude patronen, ontzeg je jezelf de kans om op een bevrijdende manier in het leven te staan.

Focus

Als je begint met meditatie, leer je met focus je ademhaling te volgen. Door je aandacht op één punt of aspect te richten, wordt het stiller in je gedachten en kan je komen tot mooie diepe inzichten.. Ook op het werk kan focus belangrijk voor je zijn: stel je moet een project uitwerken en je bent omgeven door collega’s die van afleiding houden. Door jezelf af te zonderen, ver van alle afleiding, kan jij je beter concentreren en gefocust verder werken aan jouw taak.

Grenzen aangeven en bewaken

Durf nee of stop te zeggen, uiteraard op een respectvolle manier. Geef aan wanneer het voor jou te veel wordt, zowel op het werk als privé. Zorg ervoor dat je emmer niet overloopt en geef tijdig aan wanneer het voor jou genoeg is of waar jij tijd en ruimte voor jezelf nodig hebt.

Hobby

Geeft je werk niet de voldoening die je zoekt? Maak dan zeker tijd voor een hobby. Hobby’s zijn een geweldige manier om uiting te geven aan talenten plus het geeft je voldoening en energie. Of het nu in de tuin werken is, sporten, een creatieve of artistieke hobby of actief zijn bij een vereniging, hobby’s kunnen  een essentiële aanvulling zijn in het leven en zijn een kanaal om spanning uit je lijf af te voeren.

Investeer in jezelf

Investeren in jezelf is erkennen dat je het waard bent om geld aan uit te geven. Net zoals je met plezier een cadeautje koopt voor iemand die je genegen is, is investeren in jezelf als een mooi cadeau krijgen. Volg een cursus, schenk jezelf een ontspannende massage, ga naar de kapper om terug wat schwung in je haar te brengen, geef je geld met plezier aan jezelf uit. Heb je het financieel niet breed? Er zijn heel wat zaken die je gratis kan doen of met een mooie korting kan verkrijgen.

Journaling

Journaling (dagboeken) helpt je om helderheid te scheppen in je gevoelens en gedachten. Persoonlijk vind ik het een zeer waardevolle manier om meer inzicht te krijgen in bepaalde situaties. Indien we kijken naar zelfzorg vanuit de 5 dimensies, is deze een tip die ik zowel bij zelfzorg voor de geest als voor de ziel geef. Een Gratitude Journal is een mooie oefening naar dankbaarheid voor wat je hebt maar evengoed wat je wenst. Schrijf vandaag al waar je morgen dankbaar voor bent, ook al heeft het zich nog niet in je realiteit gemanifesteerd.

Kleur jezelf zen

Als je dacht dat kleuren voor kinderen is, dan is het tijd om het creatieve kind in jouw aan het werk te zetten! Door je aandacht te richten op het kleuren binnen de lijntjes, staat je focus op scherp! De stroom aan gedachten worden nu even stil gelegd terwijl jij je zen kleurt.

Loslaten wat je niet meer dient

We houden vast uit angst, schaamte, gemis, schuldgevoel, belemmerende overtuigingen, gevoel van verantwoordelijkheid enz. Vasthouden weegt zwaar door, emotioneel maar ook fysiek en energetisch. Loslaten wat je niet (meer) dient, geeft ruimte. Ruimte voor vernieuwing, nieuwe ervaringen, nieuwe opportuniteiten, nieuwe inzichten en vooral, het geeft je vrijheid.

Minder moeten, meer mogen

Een drukke agenda is voor heel wat mensen een statussymbool, een teken van populariteit. Dat kan leuk zijn, zolang je in die drukke agenda voldoende tijd voor jezelf maakt. Bij zelfzorg gaat het niet om dingen die je moet doen maar dingen die je kan of mag doen en bijdragen tot jouw algemeen welzijn. Meer en meer mensen vinden de weg naar een minder gejaagd leven, een leven met tijd voor zichzelf, voor contemplatie en tijd om te genieten van het niets moeten doen.

Benieuwd naar meer tips om de herfst door te komen? Volgende week deel ik de tips van N t/m Z. Als je nu al meer wilt lezen over zelfzorg, kan je meer informatie vinden op mijn website.

Verwen jezelf met het Selfcare & Rituelen boek

Self-care en rituelenSelfcare & Rituelen, het nieuwste Inspirerend Leven boek helpt je om beter voor jezelf te zorgen. In dit boek vind je alle inspiratie om van je huis een oplaadplek te maken. Met ruimte voor je verlangen naar balans, een gezond lichaam, meer zachtheid en schoonheid. Ook kun je aan de slag met een persoonlijk self-care plan. Het helpt je om tijd voor jezelf te nemen in een wereld die altijd ‘aan’ staat en dat is soms precies wat we nodig hebben.

Bestel jouw exemplaar van Selfcare & Rituelen nu voor € 17,50 bij onze webshop Boekenwereld.

Leave a Comment