Home Bewustzijn Tips voor een rustige en relaxte ochtend

Tips voor een rustige en relaxte ochtend

Door Redactie

Wat is er nou lekkerder dan ’s morgens wakker worden en weten dat er een hele dag met eindeloos veel mogelijkheden op je wacht? Weet dat jij het in je hebt om er een fantastische dag van te maken! Als je je richt op een ontspannen lichaam en geest, functioneer je het best en heb jij de touwtjes in handen. Het verschil tussen een prima dag en een geweldige dag kan ’m werkelijk zitten in wat je doet de eerste vijf of tien minuten nadat je wakker bent geworden.

Tips om rustig wakker te worden

1. Niet snoezen

Snoezen lijkt voor sommige een cadeautje, maar wist je dat het niet goed voor je is? Op het moment dat je wekker afgaat, wordt je alert en begint je lichaam op te starten. Als je dan weer licht in slaap valt, raakt je lichaam in war en als je dit een aantal keer herhaalt, ga je je steeds vermoeider voelen.

2. Elke dag op dezelfde tijd opstaan

Als je iedere dag op dezelfde tijd opstaat, zal je biologische klok daar aanwennen. Probeer dit ook in het weekend vol te houden en ga niet uitslapen tot laat. Dit zorgt ervoor dat je biologische ritme in de war raakt waardoor je maandagochtend moeilijker kunt opstaan. Als je gewend raakt om op een bepaalde tijd op te staan, zul je zien dat het straks makkelijker wordt om op te staan.

3. Nadat de wekker gaat rustig opstaan

Zodra je wekker afgaat gaan er allemaal gedachtes door je hoofd. Het liefst blijf je natuurlijk nog even slapen, maar door rustig recht op te gaan zitten kan je langzaam wakker worden. Als je rustig aan wakker wordt, kun je daarna uit je bed stappen en dan vervolgens je ochtend goed beginnen.

Tips om te ontspannen in de ochtend

Het gaat erom dat je je bewust instelt op de dag. Laat het begin van je dag sereen, efficiënt en therapeutisch voor je geest zijn – en niet gejaagd, chaotisch en stressvol. Zo leer je hoe je bewust naar buiten treedt en weer kunt aarden, en dat voelt zo anders dan met nat haar de deur uit vliegen, met in je ene hand een broodje en in de andere je beker thee.

1. Yoga oefeningen

’s Morgens is je lichaam waarschijnlijk een beetje stijf en je geest nog slaperig, en daarom vloeien de bewegingen mee met je ademhaling om je rustig wakker te maken. Ze brengen energie naar je ruggengraat en rekken je hamstrings, heupen en schouders, zodat je ruimte ervaart in je lichaam. Daar heb je de rest van de dag plezier van. Je richt je aandacht rustig op je ademhaling om je met jezelf te verbinden, zodat je geconcentreerd, ontspannen en met gemak kunt omgaan met alles wat de dag je brengt. Tara Stiles heeft vijf mooie yoga oefeningen voor je die je in de ochtend kunt doen.

2. Mediteer

Als je iedere ochtend vijf tot tien minuten mediteert (en het liefst elke avond ook), zul je al veel verschil merken in je dagelijks leven. Je wordt positiever en gaat intenser genieten van het leven zonder eraan te hechten, terwijl je negatieve gebeurtenissen makkelijker kunt accepteren en laten gaan. Deze ochtendmeditatie van Thich Nhat Hanh kun je zelfs lekker in bed doen.

3. Geniet van de stilte

Zet je kookwekker of de timer op je smartphone op tien minuten en doe niets anders dan ‘er zijn’. Tip: de app ‘Insight timer’ is als een kookwekker die begint en eindigt met het geluid van een klankschaal of bel, net wat je een prettig geluid vindt. Zo wordt je niet ruw uit je stiltemomentje gehaald en blijf je langer relaxt.

4. Boeken lezen 

Lees inspirerende boeken. Het kan een schitterende bron van energie voor je zijn. Wist je dat we op deze pagina al onze boekenlijstjes en boekentips verzamelen? Dan kun je daar altijd inspiratie opdoen!

Nachtrust

Om de dag goed te beginnen is een gezonde nachtrust ook van groot belang. Als je niet goed slaapt, is het logisch dat je ochtend ook niet fijn begint. Moeite om in slaap te vallen? Dan zou je dankzij een eenvoudige ademhalingstechniek al na amper een minuut in dromenland kunnen vertoeven. De Amerikaanse arts Andrew Weil zegt op zijn YouTube-kanaal dat een rustige ademhaling de sleutel is tot een goede nachtrust. Daarbij heeft hij het over de 4-7-8 techniek, gebaseerd op een Indische oefening. Bekijk hier ook de tien tips voor een gezonde slaap van auteur Gaby Rossbach.


Beeld: Photo by David Mao on Unsplash

Leave a Comment