Home Bewustzijn Surf op de golven van het leven met de GOLF-filosofie (deel 1)

Surf op de golven van het leven met de GOLF-filosofie (deel 1)

Door Mieke Lannoey
golf

De GOLF-filosofie is mijn persoonlijke levensfilosofie. Deze filosofie hanteer ik sinds mijn burn-out en helpt mij om natuurlijker te leven. Het woord GOLF verwijst in eerste instantie naar de golven in de oceaan, maar elk van de letters is tevens een afkorting. G staat voor Getijden, O staat voor Overvloed, L staat voor Liefde, F staat voor Flow.

Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen in contact te brengen met hun ware zelf en vanuit de essentie te laten leven. Daarom heb ik besloten om deze filosofie niet langer exclusief voor de deelnemers van mijn surfreizen te houden, maar deze met iedereen te delen. Hier volgt alvast deel 1 van de GOLF-filosofie:

GOLF

Net zoals de golven in de oceaan, bestaat het leven uit ups & downs, uit pieken en dalen. Uit momenten waarop je in een stroomversnelling zit versus momenten waarop niets stroomt. Surfen op de golven van het leven brengt uitdagingen met zich mee, waarvan ik hier de drie voornaamste deel:

1. Selecteer de juiste golven

Je kunt niet op elke golf tegelijk surfen, dan geraak je uitgeput. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er in onze multitaskende maatschappij zoveel mensen uitgeput geraken. Een surfer weet heel precies de juiste golven te selecteren en rust tussendoor. Focus en geef je energie enkel aan zaken en mensen die er echt toe doen.

2. Zonder actie gaat de golf aan jou voorbij

We hebben allemaal veel plannen en dromen, maar als je niet in actie komt om deze te verwezenlijken gebeurt er simpelweg NIETS. Wanneer een surfer niet – zodra hij een golf ziet – begint te paddelen, zal hij niet door de golf worden meegenomen en kan hij er dus ook niet op surfen. De misvatting rond de wet van de aantrekking is dat dingen vanzelf op je pad komen als je er maar hard genoeg in gelooft. Ik kan echter visualiseren zoveel ik wil dat ik een goede surfer ben, als ik niet de zee in stap om effectief te oefenen, dan zal ik nooit een goede surfer worden.

3. Wees niet gehecht aan de golf waar je op zit

Zo snel als golven opkomen, zo snel verdwijnen ze ook weer. Een burn-out leerde mij dat veel dingen in het leven tijdelijk zijn. Hoe meer gehecht je aan iets bent, zoals een job, des te pijnlijker zal het zijn datgene te moeten loslaten. In het leven heb je niets onder controle behalve je eigen perceptie. Zonder gehechtheid ben je veel vrijer en flexibeler om jezelf onderweg bij te sturen. Want als de ene golf stopt, betekent dat immers dat er al een volgende op komst is.

Emoties

Ook emoties bestaan net zoals golven uit pieken en dalen. Er gaan heel wat tegenstrijdige berichten rond over omgaan met (vooral negatieve) emoties. Voel je uiteraard vrij te kiezen voor de visie waar je jezelf het beste in kunt vinden.

Ervaring leert me dat een zogezegde negatieve emotie (een emotie die je als ‘lastig’ ervaart) altijd een functie heeft. Je kunt het vergelijken met de vin van een haai die boven het wateroppervlak uitsteekt. Het dient om je te waarschuwen. Net zoals mensen liever niet met negatieve emoties geconfronteerd worden, willen surfers dat ook liever niet met haaien, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.

Wanneer je een emotie opmerkt en deze vervolgens negeert, zou dat zijn alsof je de vin opmerkt, maar niet de haai. Het negeren van negatieve emoties resulteert in het opkroppen ervan en dat heeft altijd schadelijke gevolgen voor je lichaam.

Wanneer je een emotie opmerkt en vervolgens helemaal opgaat in het verhaal dat je gedachten je over de oorzaak van deze emotie vertellen (“Ik ben razend kwaad want persoon X heeft dat gezegd over mij. Wie denkt hij wel dat hij is, hij zou beter naar zichzelf kijken, want…”) is dat vergelijkbaar met je vrijwillig laten vermorzelen door de haai.

Wat doe je als je een haaienvin ziet in het water? Je merkt het bewust op, probeert rustig te blijven (en te blijven ademen) en brengt jezelf in veiligheid. Dat is eigenlijk exact wat je moet doen als je een negatieve emotie opmerkt.

Stuur je aandacht bewust naar de plaats in je lichaam waar je de emotie voelt (hiermee zeg je:
‘ik heb je opgemerkt’) en blijf rustig ademen. Wanneer je in het hier-en-nu aanwezig blijft tijdens dit proces, ben je altijd veilig. Je zult merken dat de emotie in eerste instantie misschien wat heviger wordt om vervolgens weg te ebben. Net zoals een golf die omslaat en in schuim verandert zodra hij zijn piek bereikt.

Waar de woorden Getijden, Overvloed, Liefde en Flow voor staan, dat lees je in deel 2 van deze blog.

Lees ook deze artikelen:

 

Leave a Comment