Home Gezondheid Opvliegers: wat kan je eraan doen?

Opvliegers: wat kan je eraan doen?

Door Marjolein Dubbers
opvliegers

Opvliegers vallen onder de typische menopauze-verschijnselen. Het zijn een soort acute 40-graden-koortsaanvallen die soms enkele minuten maar in sommige gevallen ook wel een half uur kunnen duren. Veel vrouwen krijgen daarbij een rood hoofd, gaan heftig zweten en hebben het heel erg heet. Je zou bij een hevige opvlieger het liefst even in de diepvries kruipen. Sommige vrouwen krijgen er maar enkele, andere vrouwen krijgen er soms wel 50 op een dag. Soms duurt de periode van opvliegers enkele maanden, sommige vrouwen hebben er jarenlang last van.

De precieze oorzaak is nog steeds onbekend

We weten nog steeds niet precies wat er gebeurt als een vrouw een opvlieger krijgt of wat het nut ervan is. Er zijn verschillende verklaringen voor, wat al aangeeft dat we het gewoon niet weten. Duidelijk is wel dat het te maken heeft met een verstoord signaal tussen je hersenen en je lichaam en hormonale schommelingen. In principe zijn ze onschadelijk maar ze kunnen zeker een grote negatieve impact hebben op je leven.

De belangrijkste triggers van opvliegers

Er zijn veel triggers die een opvlieger kunnen veroorzaken. Om hier de belangrijkste te noemen:

  • suikers
  • cafeïne (in koffie, zwarte thee én chocola)
  • alcohol
  • pikante voeding
  • xeno-oestrogenen in je voeding
  • xeno-oestrogenen in je omgeving zoals cosmetica, huishoudelijke middelen enz.
  • overgewicht
  • roken
  • uitdroging
  • stress

Al deze triggers betekenen (fysieke) stress voor je lichaam en stress is misschien wel de grootste trigger voor een opvlieger. Stress verergert ook opvliegers. Het is dus belangrijk om te kijken naar stress in jouw leven en waar je dit mogelijk kan verminderen. Weet je niet wat xeno-oestrogenen zijn, lees dan vooral even mijn artikel:  Xeno-oestrogenen: een tsunami van hormoonverstorende stoffen. 

Pas je voeding aan en drink volop water

Je kunt er zelf veel aan doen om je opvliegers te beperken in hevigheid en aantal. Belangrijk is om je voeding aan te passen en te zorgen dat daar geen triggers in zitten zoals hierboven genoemd.

Vergeet vooral niet gezonde vetten te eten. Er is een relatie tussen het eten van te weinig gezonde vetten en opvliegers.

Vermijd zware maaltijden en vergeet vooral niet om voldoende water te drinken als je last hebt van opvliegers, want je raakt veel vocht kwijt. Uitdroging zal opvliegers verergeren en veel vrouwen weten niet dat ze in feite uitgedroogd zijn. Drink dus meer water dan je gewend bent.

Vertraag je ademhaling

Let op je ademhaling en probeer deze zoveel mogelijk te vertragen als je een opvlieger voelt opkomen. Adem rustig in en nog rustiger uit. Zorg ervoor dat je uitademing langer duurt dan je inademing. Neem bewust een pauze voordat je weer inademt. Dit brengt je lichaam tot rust. Zie de opvlieger als iets dat vanzelf weer voorbij gaat. Zeg er gewoon even ‘hallo’  tegen en ga vooral het gevecht niet aan, want dat verhit je lichaam nog meer. Kijk naar wat het doet met je lichaam zonder er een oordeel over te hebben.

Hier nog een andere simpele oefening. Als je een opvlieger voelt opkomen, zet dan de middelvingers van je beide handen op een punt 3 cm onder je navel. Hier bevinden zich twee belangrijke meridianen. Adem flink diep in en uit, en adem vervolgens rustig door terwijl je dit punt nog even ingedrukt houdt. Deze oefening helpt om je lichaamstemperatuur te laten dalen.

Superfoods

Het superfood maca regelt het evenwicht tussen oestrogeen en progesteron en brengt ook al je andere hormonen met elkaar in balans. Maca kan ook werken bij andere overgangsklachten. Wil je meer lezen over maca klik dan hier. Ook het gebruik van chiazaad is aan te bevelen om eens te proberen.

Supplementen tegen opvliegers

Opvliegers verbruiken in je lichaam veel vitamine B, vitamine C, magnesium en kalium, dus het is van belang om een goede multivitamine te nemen. Dit is sowieso belangrijk als vrouw 40+ want we krijgen doorgaans te weinig voedingsstoffen binnen uit ons dagelijks voedsel.

Als bovenstaande adviezen niet helpen dan kan je ook verschillende supplementen proberen. Probeer ze enkele weken voordat je weer iets anders probeert. Bekende supplementen tegen opvliegers zijn:

Monnikspeper (vitex agnus cactus), dit wordt wel gezien als hét middel tegen overgangsklachten en werkt bij veel vrouwen om het aantal en de hevigheid van opvliegers te verminderen.

Troszilverkaars (cimifuga racemosa), ook dit staat al eeuwenlang bekend om zijn werking tegen opvliegers. Het heeft een oestrogeenachtige werking.

Jouw lichaam is uniek

Verder blijft het erg persoonlijk wat helpt en wat niet. Ik ken vrouwen die bijvoorbeeld veel baat hadden bij reiki en acupunctuur. Ook dit kan je lichaam weer opnieuw in balans brengen en daar gaat het om. Maar andere vrouwen hadden hier geen baat bij. Je zult je eigen oplossingen moeten zien te vinden, maar die zijn er zeker. Er is helaas geen oplossing die voor iedere vrouw werkt.

Heb je last van opvliegers dan is dit een uitnodiging om goed naar je lichaam te luisteren en uit te vinden wat voor jou een passende oplossing is. Soms werkt iets een paar maanden prima en dan opeens niet meer. Erg frustrerend. Maar zie ook dát als een uitnodiging om opnieuw te kijken naar wat je lichaam nodig heeft. Wees nieuwsgierig! Probeer van alles uit totdat je gevonden hebt wat voor jou werkt.

Boekentip: Het energieke vrouwen voedingskompas

Een schat aan kennis en waardevolle tips, Het Energieke Vrouwen Voedingskompas is de ultieme gids voor elke vrouw om inzicht te krijgen in hoe hormonen werken en hoe je zo lang mogelijk vitaal en gezond blijft.

Meer lezen? Bestel nu Het energieke vrouwen voedingskompas bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 22,50 met gratis verzending. 

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment