Home Gezondheid Menstruele cyclus & hormonen: zo zorg je het beste voor jezelf tijdens elke fase

Menstruele cyclus & hormonen: zo zorg je het beste voor jezelf tijdens elke fase

Door Merel Teunis
menstruele cyclus

De menstruele cyclus is een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt. We zijn vooral bekend met de zichtbare deel van de cyclus, de menstruatie. Die ervaren we over het algemeen als onprettig. De menstruele cyclus is zoveel meer dan alleen die paar specifieke dagen. De cyclus bestaat uit vier verschillende fases. Bij elke fase zijn er verschillende hormonen aanwezig in je lichaam. Deze hormonen hebben ook effect op hoe je je voelt. Door meer te weten te komen over deze vier fases, leer je bijvoorbeeld welke verschillende hormonen bepalen hoe jij je voelt.

De menstruatiefase

De eerste dag van je menstruele cyclus is de dag waarop je ongesteld bent. Je herkent de menstruatiefase gemakkelijk doordat je bloedt. Vanaf je menstruatie start je nieuwe cyclus, waarin oestrogeen wordt opgebouwd en baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd. Tijdens de menstruatie fase vraagt je lichaam vaak om rust en misschien herken je dit ook wel doordat je je op dat moment liever even terug trekt. Lekker op een dekentje op de bank en meer behoefte aan tijd voor jezelf. Plan deze momenten voor jezelf dan ook in, je lichaam heeft het nodig.

De folliculaire fase

Dit is eigenlijk de voorbereidende fase op de eisprong. Tijdens deze dagen blijft het oestrogeenniveau in je lichaam stijgen en dit betekend dat je lekkerder in je vel komt te zitten en meer energie hebt. Dit kan voelen als een frisse start. Maak in deze fase dan ook gebruik van die energie en ga leuke dingen ondernemen. In deze periode kan je beter werken aan iets waar jij passie voor hebt.

De ovulatiefase

De eisprong vindt zich gemiddeld plaats op de veertiende dag van de cyclus maar dit kan per vrouw verschillen. Deze fase is erg belangrijk want het is de periode waarin je als vrouw de mogelijkheid hebt om zwanger te worden. Vlak voor de eisprong neemt de testosteron een flinke sprint. Ook het hormoon oestrogeen bereikt in deze fase een hoogtepunt. In deze fase is je libido vaak het hoogst. Wat erg fijn is aan deze fase, is dat het een positief effect heeft op je gemoedstoestand. Zo voel je je waarschijnlijk zelfverzekerder, ben je sociaal en vrolijker.

De luteale fase

In deze fase wordt de progesteron geproduceerd. Vindt er geen bevruchting van de eicel plaats? Dan dalen de levels oestrogeen en progesteron in je lichaam. Door daling van deze hormonen kun je meer stemmingswisselingen ervaren. Daardoor kun je sneller geïrriteerd raken, je hebt minder zelfvertrouwen en je zit wat minder lekker in je vel. Vaak heb je hier door ook minder zin om intiem te zijn. In deze fase is het extra fijn om goed naar je lichaam te luisteren. Vraag je zelf waar je behoefte aan hebt en waardoor je jezelf beter zou kunnen voelen? Doe dus lekker waar jij zin in hebt!

Boekentip: Self Love Talk voor een liefdevolle levensstijl

Dit is een fragment uit Self Love Talk van Merel Teunis. Wil je gelukkiger en krachtiger in het leven staan? Met self love kan dat. Self Love Talk zal je inspireren om elke dag liefdevol voor jezelf te kiezen. Bij de 1e druk ontvang je een 2-weekse online Zelfliefde Mindset-cursus van Merel Teunis ter waarde van € 47,95 helemaal gratis! Zodra je het boek ontvangt (alleen de 1e druk) krijg je een unieke code plus instructies. Wees snel, want op = op!

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 22,50 met gratis verzending.

Kijk voor meer informatie en inspiratie op Healthywandelust van Merel Teunis.

Lees ook deze artikelen van Merel Teunis:

Leave a Comment