Home Hooggevoeligheid Hooggevoeligheid: tips voor meer energie de hele dag door!

Hooggevoeligheid: tips voor meer energie de hele dag door!

Door Jolanda Hoogkamer
Hooggevoeligheid: tips voor meer energie de hele dag door!

Veel HSP’s hebben last van vermoeidheid en hebben weinig energie. Na een dag werken of bij contact met (veel) andere mensen komen ze uitgeput thuis en hebben ze nog weinig puf om andere dingen te doen. Herkenbaar? Lees dan dit artikel met tips en oefeningen voor meer energie de hele dag door.

Waardoor raak je zo vermoeid?

Onderzoek toont aan dat HSP’s veel meer informatie opnemen en dat ze die informatie ook op een dieper niveau verwerken dan iemand die niet hooggevoelig is. Dit doe je bewust maar ook op een onbewust niveau. Het kan dus zijn dat de overvloed aan prikkels en informatie ervoor zorgt dat jij jezelf overbelast. Je ontvangt veel meer prikkels dan je kunt ontvangen en verwerken.

Je kunt hier wel wat aan doen. Door oefeningen met je aandacht en het vergroten van je bewustzijn kun je zelf direct invloed hebben op wat er bij je binnen komt en welke gedachten en gevoelens je hierbij hebt. Daarover hieronder meer, maar eerst gaan we kijken naar wat je energie geeft en wat je veel energie kost.

Wat kost je veel energie?

Ga voor jezelf na welke situaties, activiteiten of mensen je heel erg veel energie kosten en die je diep vanbinnen ook echt niet leuk vindt. Is het mogelijk om die situaties uit je leven te bannen of in ieder geval zo weinig mogelijk op te zoeken? Vergeet niet: jij bent de baas over jouw eigen leven. Je hoeft niemand te pleasen of aan verwachtingen te voldoen. Wees je bewust dat jij jouw agenda zelf kunt indelen. Kies bewust voor de dingen die je wel energie geven!

Waar krijg je energie van?

Ga voor jezelf na welke mensen, situaties of activiteiten je heel erg leuk vindt. Waar krijg jij energie van? Waar wordt je blij en gelukkig van? Wat geeft je inspiratie? Waardoor voel jij je fysiek lekker? Welke spirituele dingen vind je interessant? Maak een lijstje van al deze dingen en plan in je agenda heel bewust zo veel mogelijk van deze activiteiten.

Dingen die je leuk vindt, maar wel energie kosten

Soms zijn er situaties of activiteiten die je wel heel erg leuk vindt, maar die je energie kosten. Denk bijvoorbeeld aan een concert of festival. Veel HSP’s mijden deze situaties, omdat ze het gevoel hebben dat het te veel energie kost. Het vermijden van situaties en plekken die je eigenlijk wel wil doen beperken je leven. Als je alles gaat vermijden om jezelf te beschermen dan bestaat er een grote kans dat je steeds gevoeliger wordt voor prikkels.

Daarnaast word je leven niet leuker als jij de dingen niet kan doen die je eigenlijk wel leuk vindt. Positieve prikkels geven je energie. Kies soms bewust voor dingen die je diep vanbinnen echt leuk vindt maar waar je wel moe van wordt. Plan dan vlak ervoor en erna extra tijd om uit te rusten of je op te laden.

Waar je aandacht is, is je energie

Ik noemde het hierboven al dat je als HSP de hele dag door meer informatie opneemt en die informatie intenser verwerkt. De hele dag ga je met je aandacht naar de informatie en prikkels toe die bij je binnen komen. Waar jij je op afstemt dat komt bij je binnen. Je bent je bewust maar ook onbewust overal op aan het letten in je omgeving. En waar je aandacht is, is je energie. Wat er letterlijk met jouw energie gebeurt is dat je aura, je energieveld groter wordt, maar je energie versnippert als het ware. Niet zo gek dus dat jij je moe en uitgeput voelt!

Afstemmen en je eigen energie te verhogen

Je kunt gaan oefenen om je aandacht bij jezelf te houden en je meer op jezelf af te stemmen. Dit kun je doen door een aantal keer per dag:

  • Bewust je energieveld te begrenzen met een flexibele bubbel en je bubbel opvullen met je eigen licht, je eigen energie. Wil je leren om dit heel bewust te doen? Of hiermee te oefenen zodat je hier steeds sterker in wordt?
    Beluister dan hier de meditatie voor HSP’s om jezelf te beschermen.
  • Bewust adem te halen en echt met je aandacht te volgen hoe je lichaam zich vult met lucht en je op je uitademing weer lucht loslaat. Stel je voor dat je nieuwe energie inademt en op je uitademing stress en spanning loslaat.
  • Jezelf bewust te zijn van je voeten die contact maken met de aarde of de grond onder je voeten. Voel je lichaam. Je kunt ook zachtjes over je benen of armen wrijven en echt het contact met je lichaam te voelen.

Samenvattend

Wees je bewust van wat je energie kost en wat je energie oplevert. Zorg voor voldoende balans in je agenda, zodat je voldoende activiteiten doet die je energie geven. Je hoeft niet altijd voor iedereen klaar te staan. Plan ook voldoende rust in om te ontladen van alle indrukken en prikkels die bij je binnen komen. Ga oefenen met je aandacht en energie en mediteren om je eigen energie te beschermen en te verhogen.

Boekentip: Wil je leren omgaan met je hooggevoeligheid?

Susan Marletta Harts Voluit leven met hooggevoeligheid biedt concrete inzichten en oefeningen die je helpen je ware kracht te vinden en deze verder te ontwikkelen wanneer je hooggevoelig bent. Veel mensen ervaren hooggevoeligheid als een last. In dit werkboek staan oefeningen om hooggevoeligheid juist te benutten als hulpmiddel voor zelfontwikkeling. Een gids vol praktische handvatten om je leven als hooggevoelige ook echt voluit te kunnen gaan leven.

Ga aan de slag en bestel nu jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

Leave a Comment