Home Gezondheid Hoe een gezonde darmflora kan helpen bij depressieve gevoelens

Hoe een gezonde darmflora kan helpen bij depressieve gevoelens

Door Paulien Franken
darmflora

Wat nou als sombere gevoelens niet in je hoofd, maar in je buik ontstaan? Om precies te zijn in je buikbrein? Darmflora-deskundige Paulien Franken laat in dit artikel zien hoe essentieel onze darmflora is bij de aanmaak van ‘blije stofjes’ zoals serotonine. “Door lief te zijn voor je flora krijg je lieve gevoelens en gedachten terug.”

Je kunt met voeding je darmflora in balans brengen. Die is tenslotte verantwoordelijk voor de aanmaak van 90 procent van de serotonine in je lichaam.

Gut feeling

Het zit niet tussen je oren – nou ja, een beetje. Ik heb het over emoties en gedachten. We denken meestal dat een depressie in het hoofd ontstaat. Maar wist je dat er in jouw darmen veel meer zenuwcellen zitten dan in je hoofd? Dit wordt ook wel je buikbrein genoemd. En dat buikbrein kan voelen, denken en herinneren. Gaaf hè! Heb je zomaar ineens een heel nieuwe gevoels- en gedachtenwereld erbij.

Dus de vlinders in je buik bij verliefdheid of de buikpijn bij stress zijn niet alleen maar mooie woorden of verzinsels, ze bestaan écht. En die kriebels als je heel hoog schommelt? Het zijn allemaal activiteiten van een enorm groot zenuwstelsel. Jouw buikbrein. En wat dacht je van gut feeling? Of intuïtie? Hallo buikbrein, dank voor je intelligentie!

Serotonine en een gezonde darmflora

Een gezonde darmflora is verantwoordelijk voor de aanmaak van een groot deel van je ‘blije stofjes’. En wat zo handig is: ze worden geproduceerd op de plek waar ze gebruikt worden. In je buik gemaakt en gebruikt door je buikbrein. Je lichaam is zo efficiënt.

Een voorbeeld: 90 procent van de serotonine in jouw lichaam wordt door je flora gemaakt. Serotonine is een stofje dat de boodschappen tussen je zenuwcellen doorgeeft. Ik noem serotonine een ‘blij stofje’, want het heeft een enorme impact op hoe jij je voelt. Bij voldoende serotonine in je lichaam voel jij je prettig, veilig, gelukkig. Bij te weinig serotonine ervaar je gevoelens van stress, onveiligheid en angst én depressieve gevoelens.

Zo breng je jouw darmflora in balans

Door onze westerse leefstijl hebben helaas velen geen gezonde darmflora. Een flinke dosis stress of het gebruik van medicatie zoals antibiotica is killing voor je flora. En er is nog veel meer wat de gezondheid ervan beïnvloedt.

Hoog tijd dus om extra aandacht aan je darmflora te besteden. Het is absoluut niet nodig om hiervoor dure supplementen te slikken. Je kunt met voeding je darmflora in balans brengen. Die is tenslotte verantwoordelijk voor de aanmaak van 90 procent van de serotonine in je lichaam.

  1. Eet dagelijks gefermenteerde producten. Hiermee breng je nieuwe bacteriën in je darmen en maak je jouw flora sterker. Denk bijvoorbeeld aan yoghurt, kombucha en zuurkool.
  2. Drink minimaal 1,5 à 2 liter water per dag. Je flora gedijt in een vochtig milieu.
  3. Eet voldoende prebiotische voeding zoals volle granen en ongeschilde groenten en fruit. Pompoen, aardpeer en zoete aardappel bevatten veel prebiotische vezels.
  4. Vermijd geraffineerde en bewerkte voeding. Kies alleen voeding zoals de natuur het bedoeld heeft.
  5. Beweeg! Je darmen, en dus je darmflora, gedijen bij beweging.

Wil je ontdekken hoe het gesteld is met jouw darmflora? Paulien Franken heeft met haar bedrijf Puurplien als missie om mensen te begeleiden naar een gezonde flora. Ze geeft regelmatig gratis webinars. Hier lees je er meer over.

Boekentip: Wil je meer handige tips voor je gezondheid?

Eet meer energie is de ultieme gids voor voor iedereen die op zoek is naar meer energie om zo een vrolijk en vitaal leven te leiden.

Meer lezen? Bestel nu Eet meer energie bij onze webshop Boekenwereld.com voor
€ 22,50

 

Lees ook deze artikelen:

Deze artikelen vind je vast ook leuk

1 reactie

Didie 29 januari 2021 - 15:05

Bedankt Paulien. Ik ben het helemaal met je eens. Er gebeurt zoveel in de darmen. En omdat we het niet zien, wil het niet zeggen dat het niet belangrijk is, zo niet het belangrijkste! Ik zoek ook regelmatig naar recepten en voedingsstoffen om optimaal te leven voor body en mind. Laatst heb ik me verdiept in de lotus wortel. Ken je die al? Zoveel voordelen. Misschien eens proberen, echt interessant!

Reply

Laat een bericht achter