Home Bewustzijn Leer jezelf te vergeven: 7 tips die je kunnen helpen bij dit helingsproces

Leer jezelf te vergeven: 7 tips die je kunnen helpen bij dit helingsproces

Door Michèle Lippus
vergeven

We maken allemaal al wel eens een fout, dat is menselijk. Sommige fouten zijn klein, andere hebben een grotere impact op jouw leven en/of dat van anderen. Voor de grote meerderheid van de mensen, is fouten maken nog steeds iets waar men zich moeilijk over heen kan zetten. Blijven hangen in een schuldgevoel, dat is iets waar menig mens zich wat bij voorstellen kan. Toch kan je leren om meer vergevensgezind, voor jezelf als voor anderen, door het leven te gaan. Jezelf vergeven vraagt een gezonde dosis empathie, compassie, mildheid en begrip. Daarnaast is het ook fijn om weten dat jezelf vergeven je zoveel vrijheid brengt. Hier 7 tips die je kunnen helpen in dit helingsproces.

Forgiveness is a gift you give yourself. – Maya Angelou

Jezelf vergeven – 7 tips die hierbij kunnen helpen

1. Iedereen maakt al eens een fout

Niemand is perfect. In de meeste gevallen maken we onbewust of ongewild een fout. Dit houdt in dat je het niet opzettelijk hebt gedaan of tegen beter weten in. Bovendien zijn er tal van bijkomende factoren die ervoor zorgen dat je deze fout maakte of geblunderd hebt. Van een misplaatste opmerking, het verkeerd uitvoeren van een taak tot een reken- of taalfout, het overkomt iedereen al eens.

Leuk om weten: Einstein en Darwin hebben beiden fouten gemaakt die later briljante blunders bleken te zijn.

2. Leren uit fouten

Als je een fout maakt en dit ook erkent, dan kan je hier veel uit leren. Je gaat immers meer je focus leggen op wat de oorzaak was tot het maken van deze fout en hierdoor alerter zijn. Net door een fout te maken, help je jezelf om met aandacht je taken te kunnen uitvoeren.

Andere fouten (denk hierbij aan reacties) leren ons dat een bepaalde aanpak niet constructief werkt. Het geeft ons dan de kans op een andere methode toe te passen.

3. Geef jezelf toestemming om jouw schuldgevoel te parkeren

Heb je een fout gemaakt en kan je je moeilijk hier over heen zetten? Geef jezelf dan toestemming om dit gevoel te parkeren om er op een ander moment, ruimte voor te maken.

Wanneer je te diep in het schuldgevoel zit, heb je niet altijd de veerkracht om hiermee op een gezonde manier om te gaan.  Je kiest bewust om hiermee aan de slag te gaan, wanneer jij je krachtig genoeg voelt om dit te verwerken.

4. Observeer het dialoog met je innerlijke stem

In de meeste gevallen, is het onze innerlijke criticus die het hardst is voor de fout die we gemaakt hebben. Vaak is het achterliggend een commentaar dat je ooit van iemand gekregen hebt en dit als waar bent gaan beschouwen.

Noteer al deze oordelen en vraag je bij elke van deze statements af: is dit werkelijk zo? Of gaat het hier over de mening van een ander dat ik als waarheid beschouw?

5. Aanpakken van de belemmerende overtuiging

Sommige overtuigingen zijn hardnekkig. Een andere manier om deze belemmerende overtuigingen aan te pakken is de input te krijgen van een andere persoon. Je hoeft hen daarom niet persoonlijk over deze situatie aan te spreken maar gewoon door jezelf deze vraag te stellen: Hoe zou deze persoon hierop reageren? Wat zou hij of zij doen als deze in mijn situatie zou zitten.

Een andere optie kan zijn: hoe zou de 5-jarige versie van mezelf hiermee omgaan?

6. Niet alles ligt binnen jouw controle

Heb je een fout gemaakt die een ander gekwetst heeft? Heel wat mensen voelen de noodzaak om deze fout te herstellen of om vergiffenis te vragen. Maar wat als geen van beiden mogelijk is?

Besef dat er een kans bestaat dat de andere persoon niet openstaat voor een gesprek met jou. Geef de andere ook het recht om nee te zeggen en bekijk hoe jij – met of zonder hulp – de draad van je leven terug oppakken kan.

7. Leven in het hier en nu

Het is normaal om bepaalde fouten tot in detail opnieuw en opnieuw in je gedachte te herbeleven. Je merkt dan zelf al hoeveel energie dit van je vraagt en bovendien creëert heel wat stress. Resultaat; je houdt er een bar slecht gevoel aan over, vaak ten kosten van je gezondheid.

Ja, je kan altijd de situatie analyseren, vanuit het perspectief van een waarnemer. Puur op feiten: wat is er gebeurd, wat heeft hiertoe geleid, hoe kan dit in de toekomst vermeden worden.

Merk je dat je steeds blijft hangen in belemmerende overtuigingen en zelfkritiek, neem dan een pauze. Ga naar buiten, maak een wandeling en zoek naar een manier om de stress die hier veroorzaakt wordt, los te laten.

Wat leert vergeving ons?

Zoals Maya Angelou zo mooi in haar citaat zegt: vergeving is een geschenk voor jezelf. Zowel jezelf  leren te vergeven als anderen vergeven. Het geeft je ontzettend veel vrijheid: vrij om los te zijn van het verleden, om verder met je leven te kunnen en mogen gaan.  Bovendien is het een fijne manier om over te gaan van boosheid, schuldgevoel, schaamte, verdriet of een andere emotie, naar een meer sereen gevoel.  Zodra jij merkt dat je jezelf kan vergeven, wordt het vergeven van anderen makkelijker.

Kom je er niet op eigen kracht door?

Vindt je het lastig om jezelf te vergeven? Overweeg dan om professionele hulp in te schakelen. Vrienden en/of familie kunnen je advies geven, maar ook is hun bedoeling goed, het is niet altijd het beste advies dat je krijgt. Dit komt doordat ze de situatie benaderen vanuit hun persoonlijke beleving, niet de jouwe. Een coach of therapeut kan je hier in begeleiden. Naast je op een andere manier naar de situatie te leren kijken, kan deze je ook leren hoe je milder en medelevend voor jezelf kan worden. Gun jezelf het geschenk van vergeving!

Boekentip Inspirerend leven: Boek van vergeving

Elke stap kan jou direct de ervaring van bevrijding brengen. Daarnaast biedt dit boek je twee methoden voor vergeving en zelfvergeving: eentje voor ‘wat taaiere ego’s’ en eentje die de kwestie direct overgeeft aan een hoger niveau. Het sleutelwoord hier is overgave.

Bestel jouw exemplaar voor € 21,- met gratis verzending bij onze betrouwbare webshop Boekenwereld

 

 

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment