Home Gezondheid Kokosolie: wat doet het voor je als je het eet? (De vette slankmaker)

Kokosolie: wat doet het voor je als je het eet? (De vette slankmaker)

Door Marjolein Dubbers
kokosolie

Kokosolie: een -must have- in je keuken, badkamer en slaapkamer. Wil je weten waarom? In het Sanskriet, een oudIndische taal, staat de kokospalm bekend als Kalpa Vriksha. Dit betekent -de boom die alles bevat wat nodig is om te leven-. Bijna alles van de kokosboom kan dan ook worden gebruikt door mensen.

De woorden kokosolie en kokosvet worden door elkaar gebruikt wat kan leiden tot verwarring. Bij olie denk je meestel aan vloeibaar en bij vet aan gestold, waar of niet waar? Kokosolie en kokosvet is precies hetzelfde product. Indien het onder de 25 graden Celsius komt dan gaat het stollen; het ziet er dan wittig uit, zo staat het als potje in de winkel. Boven de 25 graden wordt het vloeibaar; in je warme pan of op een hete zomerdag in je keukenkastje. Je kunt het dan gieten in plaats van schrapen. Ik spreek meestal van kokosolie maar bedoel dus beide.

Kokosolie is een speciaal vet

In de familie van de vetten valt kokosolie onder de verzadigde, plantaardige vetten. Bijna alle vetten verliezen hun voedingswaarde of gaan oxideren als je ze verhit. Dit is niet het geval met kokosolie. Kokosolie is de allerbeste olie om te verhitten, het kan zelfs extreem hoge temperaturen verdragen. Zou je willen frituren (wat ik nou niet echt aanbeveel) gebruik dan kokosolie. Het kan keer op keer worden verhit zonder dat er vrije radicalen worden gevormd. En die vrije radicalen die wil je niet in je lichaam.

De gezonde middellange vetzuurketens van kokosolie worden heel snel verteerd, geven daardoor snel energie en worden nauwelijks opgeslagen als vet. Een leuke anekdote: in de 40-er jaren probeerden veeboeren in Amerika hun koeien vet te mesten met kokosolie. De dieren bleken hier echter actief en slank van te worden. Toen ze overstapten op soja en mais werden de dieren dik zonder dat ze veel voer aten. Een prima oplossing voor de veeboeren. Voor jou ook?

Wat is een goede soort kokosolie?

Extra vierge kokosolie krijg je door ófwel de kokosnootpulp te persen óf door het een natuurlijke fermentatie te laten ondergaan. Door deze bewerking is het heel goed opneembaar door de darmen en de huid. Deze kokosolie wordt al vloeibaar bij 25 C. Alles wat niet extra vierge kokosolie is, wordt doorgaans gedroogd onder hoge temperaturen en daarna gebleekt, geraffineerd en meestal ook ontgeurd. Al deze bewerkingen betekent dat de gezonde stoffen worden verwijderd. Deze olie wordt pas vloeibaar bij hogere temperaturen, ca 35 C. Kies dus zoveel mogelijk voor de extra vierge, ook als je deze gebruikt om op je huid te smeren. De biologische extra vierge varianten die meestal in glas zitten zijn helemaal top. Extra vierge kokosolie heeft geen negatieve invloed op je cholesterolgehalte.

Wat doet kokosolie voor je als je het eet?

Er zijn vele voordelen te noemen voor het gebruik van kokosolie in de keuken. Ik heb de belangrijkste voor jou als vrouw op een rijtje gezet. Hierbij wil ik wel gelijk beginnen met één nadeel: van kokosolie kunnen géén hormonen worden gemaakt. Dit in tegenstelling tot de andere gezonde, dierlijke vetten die aan de basis staan van cholesterol waar je hormonen van moeten worden gemaakt. Dit is dus een minpuntje. Vervang dus niet ál je andere gezonde vetten door kokosolie. Variatie is en blijft het toverwoord voor een goede gezondheid. Dit kan kokosolie allemaal voor je doen:

  • Zoals gezegd: de middellange vetzuurketens van kokosolie wordt onmiddelijk gebruikt als brandstof en daardoor niet als vet opgeslagen. Het is dus een snelle energiegever, dit in tegenstelling tot de lange vetzuurketens van visolie en andere plantaardige olieën, en je wordt er niet dik van.
  • De darmen zijn het hart van je gezondheid. In je darmen moeten de voedingstoffen (vitaminen en mineralen) die je eet worden opgenomen in je bloed. Als je darmen niet goed werken gebeurt dit onvoldoende. Kokosolie kan ervoor zorgen dat voedingsstoffen uit een zieke darm beter worden opgenomen. Dit is een groot voordeel bij allerlei verschillende darmaandoeningen (zoals de ziekte van Crohn) en (gluten)allergieën.
  • Kokosolie bevat bestanddelen(vetzuren) die werkzaam zijn tegen bacterieën, virussen, schimmels, parasieten en ontstekingen. Het kan dus worden ingezet om je darmflora te versterken en daar een candida of een tijdelijke voedselvergiftiging te bestrijden, bij maagzweren, bij verschillende (chronische) ontstekingen en infecties, (voet)schimmels, wormen enz. Drie maal per dag een eetlepel bij de maaltijd helpt de schimmels uit je darmen verdwijnen. Je kunt dan wel tijdelijk even last krijgen van hoofdpijn, huiduitslag en diarree; dit kan je zien als een soort ontgiftingsreactie.
  • Kokosolie helpt mee om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren doordat het zorgt voor een betere insulinewerking. Hierdoor kunnen hongeraanvallen en ongezond snacken vanuit een bloedsuikerdip worden verminderd. Ook goed voor je gezonde gewicht!
  • Kokosolie kan een traag werkende schildklier stimuleren omdat het de verbranding stimuleert en de lichaamstemperatuur doet stijgen.
  • Kokosolie kan helpen om calcium en magnesium beter op te nemen, twee mineralen die wij vrouwen hard nodig hebben om onze botten stevig te houden.
  • In kokos zitten veel anti-oxidanten die je lichaam beschermen tegen vrije radicalen en ook dat is goed nieuws.

 Wat doet kokosolie voor je als je het smeert?

Kokosolie is heerlijk om op je huid te (laten :-)) smeren. Ben je helemaal klaar met de kokosgeur, smelt het dan zachtjes in een pannetje, voeg jouw favoriete etherische olie toe en laat het weer stollen. Helemaal lekker!

  • Het vetlaagje van kokosolie op je huid is licht zuurvormend wat erg goed is. Je kunt het gebruiken op je gezicht, als hand- of voetencreme, lippenbalsem of als bodylotion voor je hele huid. Ik smeer het persoonlijk overal op, het trekt snel in. Op mijn gezicht vind ik het heerlijk als ‘dikke’ laag bij het hardlopen als het wat kouder is buiten.
  • Natuurlijk is het daardoor ook ideaal als massageolie. Zorg dat je je olie al een beetje warm is door het bv op de verwarming te zetten van je slaapkamer.
  • Heb je last van huidziektes zoals psoriasis, eczeem, roos of andere huidschilfertjes? Eet én smeer dan kokosolie, de ontstekingsremmende werking zal je helpen.
  • Je kunt het zelfs gebruiken als tandpasta want het helpt tandcariës te voorkomen. Vermeng het dan met pepermuntolie.
  • Gebruik het tegen een vaginale schimmelinfectie in je vagina, het doodt de schimmels.
  • Kokosolie is veilig en heerlijk om te gebruiken als glijmiddel in bed (of waar dan ook :-)).  Het likt ook zo heerlijk weg. Have fun!

Wil je kokosolie proberen? Gebruik bij voorkeur een niet-ontgeurde versie in een glazen verpakking. Zoek een goede, biologische, extra virgin kwaliteit. Ze zijn bij de betere natuurvoedingswinkel en in goede webwinkels te krijgen.

Boekentip: Wil je meer handige tips voor je gezondheid?

Eet meer energie is de ultieme gids voor voor iedereen die op zoek is naar meer energie om een vrolijk en vitaal leven te leiden.

Meer lezen? Bestel nu Eet meer energie bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 22,50 met gratis verzending. 

 

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment